Titanic 3D

Titanic 3D

Storfilmen kommer tillbaka

Titanic. Titeln är enkel, men allomfattande. Regissören lägger nästan beslag på legenden samtidigt som den skulle kunna säga något om produktionen i sig. James Camerons megaproduktion blev verkligen en smärre legend; man kan till och med dra paralleller till det faktiska fartyget Titanic. Storartat, ja, gigantiskt; det sägs att filmproduktionen blev mer kostsam än byggandet av båten. Titanic var också dåtidens (1997) dittills dyraste uppbåd inom filmvärlden, liksom fartyget var sagolikt och helt oöverträffat i storlek för sin tid. Legenden om Titanic och katastrofen lever visserligen i sig själv utan alla populära romantiseringar, men denna film och dess berättelse har bilder som etsar sig in och som man kommer förknippa med händelsen.

Skeppvrakstforskaren Brock Lovett (Bill Paxton) har funnit att spåren efter en kolossalt dyrbar diamant ”Oceanens hjärta” leder mot de sjunkna resterna efter Titanic. Han samlar ihop ett team för att dyka efter fartyget och leta. Ett kassaskåp hittas och Lovett drar upp det till ytan förväntansfull över att hans sökande kanske nu är slut.

Till sin besvikelse innehåller det inga större dyrbarheter utan mest gamla papper och dokument. Men det finns ännu ett spår: i kassaskåpet finns en teckning av en ung dam iförd halsbandet. I en tevesändning visas teckningen upp för allmänheten och en amerikanska vid namn Rose Dawson får syn på den. Hon bestämmer sig då för att ta kontakt med Lovett och säga sanningen, den tecknade damen är ingen annan än hon själv.

Lovett skickar efter Rose, ivrig att för att få höra vad hon vet om halsbandets försvinnande. Och Rose får berätta sitt livs historia om halsbandet och Titanic, om hur hon blev en av de få passagerare som överlevde katastrofen. Båtens arkitekt Thomas Andrews (Victor Garber) var mäkta stolt över sitt ståtliga fartyg. Själv var Rose en av få att inte känna någon större lycka över resan. Hon berättar om den kvävande tillvaro hon levde i, sjutton år gammal och bortlovad till aristokraten Caledon Hockley (Billy Zane) tvangs hon utstå livet bland överklassen, som hon fann urtråkig och trångsynt. Hon skulle resa med sin mor (Frances Fisher)och ”Cal” till Amerika, där bröllopet skulle stå, men gladde sig knappast inför denna man som inte för ett ögonblick förstod henne.

När hon en natt är så förtvivlad att hon så när slängt sig överbord, möter hon för första gången Jack Dawson (Leonardo DiCaprio)en tredjeklasspassagerare som vunnit båtbiljetten över ett parti poker. Jack hindrar henne och de följande dagarna blir han den som öppnar upp möjligheten till ett liv så som Rose önskat att det skulle vara – kanske kan hon gå i land med honom istället för sin mor och Cal? De inleder en intensiv romans vars främsta hot tycks vara den svartsjuke fästmannen och dennes snokande betjänt (David Warner). Cal tänker inte finna sig att bli given på båten för en fattiglapp. Det dröjer förstås inte länge förrän något mycket mer förödande hotar de älskandes och även övriga av Titanics passagerares tillvaro. Fartyget drar över den iskalla Atlanten i full hastighet, på Kapten Edward James Smiths (Bernard Hill) order, trots varningar för isberg.

Titanic 3D

"Camerons kolossala produktion är ett detaljmässigt under, välgjord intill perfektion."

Jag minns att jag såg filmen första gången när den kommit ut som köpfilm i VHS-format. Effektmässigt är den fortfarande imponerande. Camerons kolossala produktion är ett detaljmässigt under, välgjord intill perfektion. Den historiskt korrektheten behöver man inte grubbla över, för man är ju i princip där, i det riktiga skeppet bland de riktiga passagerare. I Titanicvärlden.

Eller ja, visst finns det små hörnstenar i ploten som blir oundvikligt småtrista. Historien är ju ändå uppbyggd som ett klassiskt drama och till detta hör vissa bestämda element. Den avundsjuke fästmannen ”Cal” är inte bara hotet mot kärleken, han är en ärkeknöl, genuint ondskefull. Dessutom är han rik som attan. Men det hänger ju ihop, vi vet redan att denna typ av människor ofta är själlösa och egoistiska. Givetvis hörs han häva ur sig osanna spådomar: ”Picasso – han kommer aldrig att bli någonting, tro mig”.

Mycket ”värre” än så blir det dock inte, Cameron verkar ha valt ganska strama tyglar vad gäller klyschor och skapar snarare en slags tillspetsad realism. Även om etableringen av karaktärernas roller är simpel, den frie konstnären Jack är en god och uppenbar motpol till Cal, blir romansen mellan Jack och Rose ändå en fin saga värd att beröras av och scenerna kring dem och de övriga karaktärerna intressanta att följa.

För en film där varje åskådare vet på förhand att det hela slutar i undergång blir det ändå extremt spännande. Kanske är det just detta som gör spänningen - man hinner förlora sig dramat och nästan glömma att det är på väg åt skogen. Och så när allting ser som lyckligast ut, börjar det smyga sig på och man drabbas näst intill av separationsångest inför Titanic som är på väg till botten. Man sitter som på nålar i ett nervslit som varar nästan till slutet, man hoppas, men det går illa ändå.

Den senare delen där båten sjunker är ett välregisserat kaos och Cameron behöver inte överdriva, bara frossa i de odödliga historier som är hämtade från verkligheten; paniken och de otillräckliga livbåtarna, splittrade familjer, fartygsorkestern som fortsätter spela till slutet och inte minst herrarna som bestämmer sig för att dö värdigt som ”gentlemän” och lugnt inväntar döden med en konjak i handen. Fast det där med att amerikanerna trängde sig före köande britter vid livbåtarna utelämnade man visst.

Kanhända tycker någon att en romantisk plot hamnar fel i en filmatisering om Titanic. Men det går inte riktigt att avfärda det här som en så kallad ”chick flick”. För dramat är nära och följer inte skeppet i stort, utan enskilda personers livsöden och det blir egentligen smörigt med den ödesmättade stämningen som givetvis finns i bakgrunden. Tack vare ett genuint grundarbete i manus och dialog kan man också njuta av det pampiga visuella godis som är den otroliga återskapningen av fartyget och således innehåller denna dyrbara filmatiseringen otaliga bilder som stannar kvar på näthinnan.

Titanic 3D

Titanic laddas här om med en fantastisk 3D-version presenterat i 1.78:1 ratio. Filmen hör fortfarande till en av de snyggaste, trots att flera regissörer, inklusive Cameron själv sedan dess har överträffat den med ännu mer påkostad film. 3D-versionen är gediget utarbetad, med en uppenbarelse som talar om att det inte nödvändigtvis är ett försäljningsknep, utan faktiskt ren vilja att förbättre filmupplevelsen. 3D kanske inte innebär bättre film för alla, men detta är nog det bästa jag sett, från en film som inte ursprungligt var filmad med den tekniken. För detta skulle man knappast ana – Titanic är svår att skilja från exempelvis Avatar, kvaliteten lägger sig helt enkelt jämte de mastigaste 3D-upplevelser som finns att tillgå. Hisnande bilder i väl definierat djup, uppdelat på två maxade blu-rayskivor, tar formatet likasom filmen Titanic till de högsta höjder.

En jämförelse mellan 3D-versionen och den vanliga ligger lätt till hands då båda inkluderas i utgåvan. Och det är klart, vad gäller ren bildkvalitet är Titanic snäppet vassare i 2D. Filmen i 3D är så mycket 3D det bara kan bli, med en helt övertygande extra dimension som lyfter miljöerna och de storslagna bilder som spelas upp. Den är faktiskt otroligt bra och bara tillsammans med denna 2D i blu-rayformat märks det ”brister”. Färgerna i 3D-versionen kan tyckas sakna det lilla extra av de färger man upplever i 2D. Svärtan inte alltid perfekt bläcksvart och samma komplexa detaljrikedom uppnås inte riktigt. Märk väl att det kanske endast beror på att 2D-blurayen är i stort sett fullkomlig i sin presentation. Vad man än väljer garanteras en utsökt bildmässig upplevelse.

Utgåvan har ett DTS-HD Master Audio 5.1 ljudsspår, väl passligt till de raffinerade bilderna. Det utan förlust komprimerade spåret spänner över ett vidd och brett spektrum och tar vara på ljud av olika nyanser, riktningar och styrka. Mestadels rymmer det allt av vad man kan önska; det förvandlar miljöerna till levande händelser. Mäktigt, när historien går tillbaka till 1912-talet och Titanic med rå styrka och kraft påbörjar sin färd. Upphetsade rop från passagerare, fören som skär genom vatten och maskinrummets tugganden. Musiken är mycket bra balanserad, när det ligger som soundtrack, eller utstöts från fartygsorkestern. Oavsett, är den ren och klar. Lätt bris, småprat och ljud från havet hörs uppe på däck och ger dig som tittare rätta känslan av att vara ombord. Framåt den senare delen finns det givetvis fler tillfällen för spåret att bi intressant. Här sätter det också sin säkra kvalitet på sin spets. Till alla effekter som spelas upp här, behålls en ren dialog, center-orienterad, som inte på något sätt dränks. Fantastiskt komponerat, perfekt återgivet.

Titanic 3D

Denna utgåva är verkligen något för den hängivne fantasten och vad gäller extra beträffar så toppar det nog allt jag tidigare sett på en blu-ray. Här kan man enkelt ägna timmar åt att ytterligare dyka ner i Titanic. Stapeln blir förskräckligt lång - 3 kommentarspår, två dokumentärer, borttagna scener, bakom scenen och stora gallerier hör till det mest beundransvärda. Allt som nämns finner man i Special Features-disken, förutom kommentarspåren. Svenk undertext finns. Utgåvan innehåller för övrigt också filmen i DVD-format.

• Kommentarspår: James Cameron, 2005. Om kommentarspåren egentligen är något för de mer nördiga tittarna, som vill få detaljinblik i filmers scener, är just detta ändå ett ganska lättföljligt exemplar. Regissör James Cameron har mycket säga och svarar på många populära frågor. Från början med undervattensscenerna som alltså helt autentiskt visar den riktiga båten. Vidare följer mycket om filmens ”crew”, det långdragna förarbetet för att komma underfund med så bra historisk exakthet som möjligt, var filmen avviker från verkligheten, digitala effekter och mycket, mycket mer. Cameron har ett bra tempo och slösar ingen tid med att informera oss om spännande insikter.
• Kommentarspår: Filmteamet, 2005. Exekutiva producent Rae Sanchini, Producent John Landau, djupdykningssamordnare Ralph White, andra regissör Steve Quale, Skådespelare Bill Paxton, första assisterande regissör Josh McLaglen, mixare Gary Rydström, scenansvarige Martin Laing, Kameraoperatör Jimmy Muro , skådespelerska Gloria Stuart, skådespelare Lewis Abernathy, skådespelerska Kate Winslet, skådespelerska Frances Fisher, Kostym Deborah Scott, handledare för 4-Ward/VFX Robert Skotak, skådespelaren Danny Nucci, kompositör James Horner, Musikklippare Joe rand, kamera och foto Russell Carpenter, skådespelare Jonathan Hyde, skådespelare Jason Barry, skådespelare Billy Zane, skådespelerska Kathy Bates, Scenograf Peter Lamont, skådespelare Victor Garber, skådespelare Bernard Hill, Etikett Coach Lynne Hockney, produktionschef Kevin De La Noy, Digital Domain-VFX handledare Rob Legato, ljuddesigner / Mixning Christopher Boyes, stuntkoordinator Simon Crane, skådespelerska Jeanette Goldstein, skådespelare Ioan Gruffudd, Core-extra Ellen Mower, Core-extra Judy Prestininzi, och skådespelerska Suzy; alla dessa har något att säga, mest givetvis om deras egen uppgift och expertis i filmen. Spåren är inspelade individuellt till stor del, men på det hela taget blir detta ett kommentarspår som rinner på bra. Vill man ha mångnyanserade kommentarer till denna film kan det inte bli bättre!
• Kommentarspår – Historikerna Don Lynch och Ken Marschall. Dessa båda herrar, som båda var med vid inspelningen för att överse designens verklighetstrogenhet, har mycket att säga kring skeppets allmänna historia. De går bl.a. in på historiskt korrekthet och detaljer i kostym, tidpunkpten för byggandet av skeppet och dess jungfrutur. En del information har redan delgetts från de andra kommentarspåren, men är man särskilt intresserad av historien kring Titanic finns det mycket fascinerande att ta del av här.

Special Features-disken:

Dokumentärer:

• Reflections on TITANIC: Uppdelad i fyra episoder med drygt en timmes speltid sammanlagt, visar denna dokumentär upp spännande delar från filminspelningen, efterproduktionen, filmens mottagande och exempel på hur den fastnat i populärkulturen. Tempot är väldigt snabbt och man går inte på något vidare djup vad gäller det tekniska. Hursomhelst hinns det med mycket och det är filmteamet med regissör som intervjuas; huvudpersonernas kemi, den makalösa detaljrikedomen i återskapandet av Titanic, Camerons hängivna arbete, Celine Dion och hennes låt My Heart Will Go On. Sekvensen visar framförallt mycket om förväntningarna kring filmen, det stora ”buzzet” som rådde, paniken då projektet gick över budget och missade slutdatum, samt den världsomfattatande succén den slutligen blev.
• TITANIC: The Final Word with James Cameron: Regissören och en hop med Titanic-experter är samlade för att analysera vad som verkligen i detalj hände med fartyget när det skönk. Dessa experter är: Ken Marschall, RMS Titanic Inc.'s regissör av djupdykningsscenerna PH Nargeolet, RMS Titanic Inc.'s forskare Bill Sauder, Marin systemtekniker Mark Stephenson, Historiska sällskapet Titanic Don Lynch, W.H.O.I.'s regissör för särskilda projekt David Gallo, befälhavare för skeppbyggnad Jeffrey Stettler och bärgningstekniker Brian Thomas. Ett ambitiöst jobb, ganska underhållande allt tekniskt prat till trots, men mer en personlig sekvens om Cameron än rent informativ.

Borttagna scener: James Cameron introduktion, 'I'll Be the First,' Rose Feels Trapped, Brock's Dilemma/Rose Visits Third Class, Rose's Dreams, 'Come Josephine...,' Extended Sneaking to First Class, Extended Escape from Lovejoy, A Kiss in the Boiler Room, Wireless Room/The Californian, 'How 'Bout a Little Ice?,' Flirting with Ice, The First 'S.O.S.,' Ismay Panics, Molly Brown's Rowing School, Irish Hospitality, Ida Straus Won't Leave, Farewell to Helga, Boat Six Won't Return, Release the Hounds, A Husband's Letter, Jack and Lovejoy Fight, Guggenheim and Astor, 'I'm Not Going,' Cora's Fate, Extended Jack and Rose in the Water, 'Out of the Question,' 'How Dare You!,' Chinese Man Rescue, Extended Carpathia Sequence, and Alternate Ending. Önskas kommentarspår från James Cameron kan det väljas till.

Produktion:
• Behind the Scenes:

o Deep Dive (1:05)

o Upside Down Wreck Miniature (1:07)

o Escondido Underwater Set (1:08)

o Two Roses (1:08)

o Sinking Simulation (0:54)

o 1912 Morph Transition VFX (1:04)

o Southampton Flop (1:24)

o View from the Pub VFX (0:53)

o Leaving Port VFX (0:46)

o Melting Pot (0:57)

o The Millionaire's Suite (1:06)

o The Engine Room (1:22)

o Titanic at Sea (0:58)

o Digital People (0:55)

o The Million Dollar Shot (2:17)

o The Big Exterior Ship Set (1:00)

o Rose Suicide (1:15)

o Big Ship Set VFX (0:37)

o Tux Story (0:55)

o The Grand Staircase (1:07)

o Costume Design (1:03)

o First Class Dining Shot (1:08)

o The Dinner Shoot (0:56)

o Third Class Party (1:16)

o A Woman's Place (1:23)

o The Etiquette Kid (1:26)

o The Boiler Room (0:50)

o Flooding Hold Miniature (0:28)

o Iceberg/Deck VFX (1:02)

o Boiler Room Flooding (0:42)

o First Class Lounge Miniature (0:44)

o Construction Timelapse 4:20): Valbart kommentarspår med Ed Marsh.

• Deep Dive Presentation med James Cameron (15:30): En titt på Titanics vrak hur scenerna där spelades in. Cameron berättar om sitt intresse för skeppvrak, vad dessa scener tillför filmen, hur de filmades och analyser av vad bilderna visar.
• $200,000,001: A Ship's Odyssey (The TITANIC Crew Video) (17:52): Ett humoristikt montage av bakom-scenen-bilder.
• Videomatics:
o Videomatics Introduction (1:08)
o Sinking Sequence (1:27)
o Deep Dive (0:51)

• Visual Effects (480p):

o VFX Shot Breakdown: "Engine Room" (2:22): Bilder och filmklipp som visar hur man skapade maskinrummet på ett visuellt realistiskt vis.
o VFX How-To For "I'm Flying" (1:41): Nyckelscenen i Titanic, hur man jobbar med miniatyrer m.m. för att få det att funka.
o VFX How-To For "First Class Lounge" (1:56): Mer miniatyrarbete och greenscreen.
o Titanic Sinking Simulation (2:03): En digital återskapning som visar olyckan som säknte fartyget.
Archives:
• Musik Video ( 4:46): "My Heart Will Go On" med Celine Dion.
• Trailers: Teaser Trailer: Concept Artwork (1:50), Theatrical Trailer 2 (4:15), Theatrical Trailer 3 (2:32), International Trailer (1:06), 2012 Release Trailer (2:11), and 2012 Release Trailer 3D (2:09).
• TV: Destiny (0:20) Opposite Worlds (0:34), Know the Legend (0:20), Nothing You Expect (0:35), Heart Will Go On (1:04), See it Again (0:19), and Honored (0:20).
• Stillbildsgalleri

o 'Titanic' Scriptment by James Cameron: En reproduktion av regissörens manus.
o Storyboard Sequences: Mir Sequence, Southampton Departure, Ode to Titanic, Pre-Collision Scenes, Iceberg Collision, Loading Lifeboats/Panic, Final Sinking Sequence, Aftermath and Rescue och Final Shot.
o Production Artwork: Produktionsskisser av Tom Lay, kostym design av David Le Vey och skisser över skeppsvraket av James Cameron.
o Photographs: Douglas Kirkland's Gallery, Billy Zane's photography, Deep Dive, Escondido, Halifax, Rosarito, Model Shop, Russell Carpenter's Polaroid Trail, och Core Extras' Scrapbook.
o Ken Marschall's Painting Gallery: Målningar som inspirerade James Cameron, från "Titanic: An Illustrated History."
o Concept Posters and One Sheets: Både från 1997 och 2012 utgåvan.
• Titanic Parodies: MTV's '1998 Movie Awards' Skit (4:37), 'Saturday Night Live' Skit (Air Date January 9, 1999) (4:50), och 'Titanic' in 30 Seconds (0:51).
• Credits (2005)

* * *

Den utgåva kan bara medföra de högsta rekommendationer för en blu-raykonsument.Timmar av extra, ypperlig kvalitet i ljud och bild och oumbärlig omarbetning till 3D-format som ger Titanic en ny sevärd dimension. Detta hör till det allra mest prisvärda på området. En chans att återuppleva storfilmen till max ska inte missas.

Aktuella priser för Titanic 3D

Filmen gavs av vår recensent J. Andervad, betyget 91  av 100.

Titanic 3D

Titanic 3D blu-ray cover

Filmbolag: Fox
Genre: Äventyr/Drama/Romantik
Releasedatum: 2012-09-19
Antal skivor: 6
Speltid: 195
Bild: Widescreen 1.78:1, 2.35:1
Ljud: DTS-HD Master Audio 5.1
Extramaterial: 29 bortklippta scener, Ett alternativt slut, Drygt 60 kortfilmer som tar dig bakom kulisserna, En titt på de banbrytande visuella effekterna, Fler än 1000 fotografier, 3 kommentarspår, och mycket mer

Skådespelare: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Billy Zane, Gloria Stuart, Kathy Bates

85%
90%