The Wolverine

The Wolverine

Rivig action i bra mellanakt

Ända sedan barnsben har jag varit ett stort fan av Marvels Universum och då i synnerhet Spider-Man men allt från The Incredible Hulk till X-Men har avhandlats. Under 2000-talet har många av de klassiska superhjältarna tagit plats på vita duken och Bryan Singers X-men från 2000 gick i bräschen för denna era som nu aldrig tycks ta slut. Till dags dato finns det sex filmer om mutanterna med en sjunde på väg och den senaste i ordningen fokuserar på den kanske mest kända av dem alla, The Wolverine.

Baksidestext:
The Wolverine (2013) utspelar sig i nutida Japan, där Logan (Hugh Jackman) möter sin värsta fiende.

Fler år efter att Logan dragit sig tillbaka sig uppsöks han av en japansk kvinna som lockar med honom till Tokyo för att ta farväl av en gammal vän som ligger för döden. För sent inser han att det finns en dold agenda bakom mötet, och snart dras han in i en våldsam kamp på liv och död där han inte bara tvingas strida mot yakuzan och ninjakrigare, utan även mot sina inre demoner och egen dödlighet.

"något av en mellanakt inför vad som komma skall"

Omdöme:
Ja många filmer har det blivit om Marvels mutanter i X-Men och även om den första trilogin fick en liten dipp i X-Men: The Last Stand så ska det redan nu sägas att jag är väldigt svag för samtliga episoder i sagan. Logan, The Wolverine, har redan tidigare fått en egen film i X-Men Origins: Wolverine som även den höll hög klass och att det är just denna mutant som fått egna filmer är föga förvånande då han ofta har fått vara ansiktet utåt för X-Men när det kommer till att tilltala den bredare massan. Precis som när det kommer till alla andra Marvelfilmer bjuds det på många referenser till andra karaktärer från Marvels universum och i detta fall då till just andra mutanter som vi känner igen från X-Men.

Hugh Jackman repriserar ännu en gång sin paradroll som Logan och är i och med detta den skådespelare som på ett eller annat sätt medverkat i samtliga filmer. Han har själv varit inblandad en del i produktionen och propsat på att denna episod skulle vara en aning mörkare än tidigare delar och lite mer ingående utforska plågan hos den man som på grund av sin mutation aldrig kommer dö. Att Hugh Jackman själv är så pass engagerad i filmsvitens utveckling är roligt då man kanske inte väntar sig att en så pass erkänd skådespelare överhuvudtaget ska göra denna typ av serietidningsaction.

Filmen lyckas med det uppsatta målet att anta en mörkare karaktär och det gör att det hela känns mer intressant. Att bara återupprepa actionäventyret från föregångaren hade varit ganska menlöst men i och med att man vågar dyka in i Logans mörker får vi inte bara en mer intressant story utan även en djupare förståelse till varför Logan är en sådan dysterkvist och ensamvarg. Själva storyn i sig är inte alltför märkvärdig men det behöver den inte heller vara då karaktären har ett djup, skådespelarna gör bra ifrån sig och framförallt bjuds vi på fartfylld action från start till mål. Man kan definitivt se filmen utan att ha kännedom om de tidigare filmerna om X-Men men för att verkligen uppskatta det man ser bör man ha sett filmerna i kronologisk ordning eller ha läst serietidningarna.

I förhållande till de andra filmerna i sviten hamnar The Wolverine ändå lite längre ner på skalan och känslan är att den är något av en mellanakt inför vad som komma skall. Slutet, liksom en viss liten del av extramaterialet, hintar om den kommande X-men filmen X-Men: Days of Future Past där vi återigen får bekanta oss med skådespelarna från den första trilogin om mutanterna men också återser skådespelarna från X-Men: First Class. Det går inte att undvika mersmak efter att ha sett dessa sekvenser och jag kan knappt bärga mig för att få se vad som mycket möjligt kan bli 2014 års actionfilm.

Som sig bör när det gäller en actionfylld storfilm daterad 2013 bjuds vi på en storstilad blu-rayproduktion som utan tvekan hade fungerat som demomaterial hos TV-försäljarna. Varenda detalj återges utan skrupler och trots att en stor del av filmens sekvenser utspelar sig under den mörkare delen av dygnet så bjuds vi på en fin skärpa och klara utstickande färger. Det råder inget tvivel om att svärtan sitter som den ska då den både är djup och påtagligt klar på samma gång utan att dra ner detaljrikedomen det minsta.

Ljudspår: Engelska (DTS 7.1 HD MA)

Även filmens ljudpresentation hade kunnat få gå varm i demoexemplaren av surroundsystem hos Media Markt och de andra jättarna då ljudet som presenteras i en kraftfull 7.1 mix är helt perfekt. I Surrounden får vi både fram och bak hela tiden ljud ifrån omgivningar som vi för den sakens skull kanske aldrig ser. Alla högtalare arbetar ständigt och effektivt oavsett ifall det rör sig om lugna och natursköna miljöer eller fartfyllda stridsfält som skall återges i mixen. Trots den stora aktiviteten är det aldrig några problem att göra dialog, musik eller ljudeffekter rättvisa då allting prioriteras väl.

The Path of a Ronin, Alternate ending, X-Men: Days of Future Past Set Tour, Unrated Extended Cut, Commentary by Director James Mangold

Aktuella priser för The Wolverine

CDON.COMThe WolverineThe Wolverine hos CDON.COM59krFraktinfo