The Tree of Life

The Tree of Life

En berättelse om livet...

Terrence Malicks film The Tree of Life vann i år den åtråvärda Guldpalmen i Cannes. En episk film som behandlar såväl evolutionen som ”typiska” förhållanden i 50-talets USA. Filmen levererar helt klart en magnifik upplevelse men jag är övertygad om att priset hade gått till Melancholia om det inte varit för Lars Von Triers ökända utspel under filmgalan.

Handlingen kretsar till större delen runt Jack (i äldre år spelad av Sean Penn) som driver runt på sitt arbete, ett sterilt kontorslandskap med till synes noll entusiasm över sin situation. Intrycket man får är att det är en vilsen man i en alltför kall värld och det är med den utgångspunkten han minns tillbaka på sitt liv och sin familj, en tragiskt vacker historia.

Det första fragmentet vi möts av är hur hans mor och far (Jessica Chastain och Brad Pitt) förlorar ett barn vid nittonårs ålder. Barnet är Jacks lillebror och är det barn som av tre ungar verkade fara mest illa av den stökiga barndom de delade. Förtvivlan är stor och tar hårt på framförallt modern varpå vi kastas in i en evolutionsberättelse som med skickligt utformade sekvenser tar med oss från jordens ursprung fram till idag. Vi ser atomer korsas, vulkaner få utbrott och dinosaurier som trots rovdjuret i dem skonar andra dinosaurier i underläge. Syftet är såklart att påvisa det goda i allas natur.

Efter denna färgsprakande och smått virriga episod kastas vi in i Amerikas 50 tal och stiftar närmare bekantskap med familjen O’Brien som det hela kretsar kring. Vi lär känna modern som med alla medel försöker lära barnen livets grundpelare som att man måste leva i nuet och se det goda i allt. Starkt präglad av kristendomen uppfostrar hon barnen med kärlek och lek i kontrast till den betydligt strängare fadern.

Mr O’Brien står som moderns motpol i den lilla familjen. Han är en sorglig karaktär vars misslyckade dröm att bli musiker landade i att han stundtals får spela i stadens kyrka gjort honom till en bitter och våldsam man. Våldet florerar ofta i hemmet då Mr. O’Brien inte drar sig för att hårdhänt läxa upp sina barn när han anser att de är uppkäftiga eller går emot hans önskan. Samtidigt står det klart att fadern innerst inne är en kärleksfull karaktär som gör allt han gör utav kärlek. När han läxat upp barnen brukar det sluta med att han söker deras närhet och kramar om dem, men detta till trots leder faderns kärlek enbart till hatkänslor hos barnen.

Jack (som ung spelad av Hunter McCracken) är den i syskonskaran som först går emot fadern. Det hela leder bara till att han får mer stryk och frågor som varför Gud låter fadern leva när han gör så mycket ont florera mer än en gång i den lilla pojkens huvud. Jack blir rebellisk och hans kärlek till Gud, modern och brodern övergår till ilska då han inte förstår hur morden kan låta fadern behandla de alla så illa. Frustrationen går inte sällan ut över lillebrodern som han annars älskar över allt annat.

I filmens sista del möter vi upp den äldre Jack igen vid det kyliga kontorslandskapet där han möter alla gamla demoner i en drömsk scen som återigen knyter an till någon slags religiös sida med stark försoningstema.

The Tree of Life

"De personer som har ett öppet sinne, en god natts sömn bakom sig och älskar att leka smartare än vad man är kommer å andra sidan placera The Tree of Life högts upp på blu-ray hyllan."

The Tree of Life kräver en hel del av sin publik. Personligen går jag från att vara frustrerad, till uttråkad, till engagerad, till återigen frustrerad. Regissören Terrence Mallick är knappast känd för att vara en dussinregissör då hans katalog är minst sagt sparsam trots över fyrtio år i branschen. Här har han satsat allt på ett kort och försöker febrilt få med så mycket som möjligt under filmens väl tilltagna speltid. I det lyckas han mer än väl men svårigheten ligger i att engagera publiken vilket blir knepigt med en så pass spretig handling och en ofta väldigt diffus röd tråd. Många frågor ställs men svaren levereras inte.

Kryddar man sedan det hela med bibliska undertoner och metaforer i mängder landar man i en film som kommer få en begränsad beundrarskara och mer ris än ros. De personer som har ett öppet sinne, en god natts sömn bakom sig och älskar att leka smartare än vad man är kommer å andra sidan placera The Tree of Life högts upp på blu-ray hyllan.

Filmens effekter är makalöst vackra och 50-talets USA skildras perfekt med miljö och rekvisita så ögongodis får vi i mängder. Skådespelarna är likaså av toppklass och det gäller för en gångs skull främst barnskådespelarna. Hunter McCracken övertygar och är som grädde på moset ruskigt lik Sean Penn som spelar hans äldre upplaga. Det som irriterar mig mest är hur man i PR syfte pressar upp Brad Pitt, Sean Penn och Jessica Chastain på filmens omslag för att sälja in filmen. Hunter McCracken är filmens solklara huvudrollsinnehavare medan de andra har biroller och Sean Penns medverkan i filmen är minimal.

Brad Pitt däremot gör en av sina bästa rolltolkningar på länge som den misslyckade fadern. Jessica Chastain är också briljant som den kärleksfulla modern som ofta hamna i kläm mellan fadern och barnen.

Ska man jämföra filmen med tidigare nämnda Melancholia som jag anser slår The Tree of Life med hästlängder så är de lika på ganska många plan. Melancholia arbetar också med väldigt mycket grafiska scener och underliggande budskap men inte i lika stor utsträckning. Båda filmerna använder sig utav Hollywoods toppskikt när det gäller skådespelare och gör det med gott resultat. Det Melancholia vinner på är att röda tråden är betydligt klarare och storyn är mer tolkningsvänlig.

The Tree of Life

Bildkvaliteten är top nodge vilket är det minsta man kan begära till en så pass visuell upplevelse som The Tree of Life är. Scenerna som behandlar evolutionen är snyggt gjorda och knivskarpa in i minsta detalj. Vad gäller övriga delar av filmen agerar kameran mest övervakare och smyger runt i bakgrunden men varenda scen känns fullkomlig i sin presentation. Ljussättningen och färgsättningen känns väldigt naturlig och skarp. Rekvisitan är väldigt tidsenlig och gör sig bra i närbilderna då man ser nästan varenda tråd i exempelvis kläderna.

Ljudet når också upp i referenskvalitet även om man kunde önska sig 7.1 ljud istället för aktuella 5.1. Under större delen av filmen ligger dialogen i fokus och är precis så välmixad man kan önska. Det som däremot riktigt imponerar är de naturkatastrofer och naturliga ljud vi ställs inför under filmens inledning. Vattenfall och vulkanutbrott dundrar ut ur subben och även de bakre högtalarna får sig en utmaning här. Det hela kryddas av operainspirerat soundtrack som såklart känns mäktigt och passande. Överlag vill jag påstå att filmen mår bäst om du har råd att vrida upp volymen ett extra varv för då låter det RIKTIGT bra.

The Tree of Life

Vi svenskar får tyvärr inget extramaterial på vår utgåva.

* * *

The Tree of Life står sig helt klart bättre som konstverk än som film i den bemärkelsen vi vanligtvis syftar till. Vi bjuds på en intressant historia om missförhållanden i ett barns uppväxt under 50-talet och gudssynen som får sig en törn men tyvärr är det lite väl mycket som pågår i periferin för att filmen skall hålla hela vägen. Jag tror att filmen eventuellt tjänar på att få sig en andra titt men det får framtiden utvisa.

Aktuella priser för The Tree of Life

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 70  av 100.

The Tree of Life