The Darkest Hour 3D

The Darkest Hour 3D

Knacklig debut för Kinnaman

The Darkest Hour dyker upp på blu-ray i en saftig utgåva med inte mindre än fyra olika uppspelningsmöjligheter. Med andra ord står det klart att man satsar en hel del pengar på filmen här i Sverige, och varför skulle man inte göra det då vår alldeles egna Joel Kinnaman medverkar och innehar en roll som anses vara så stor att hans namn blåses upp sida vid sida med huvudrollsinnehavarens på utgåvans omslag. Tyvärr ska det visa sig att den gängliga stockholmarens insats i sin första stora hollywoodproduktion, inte ens med lite god vilja, lyckas rädda ett alltför platt manus i krampaktigt stel regi.

De två amerikanska programmerarna Sean (Emile Hirsch) och Ben (Max Minghella) har begett sig till Moskva för att sälja in sin produkt till ett stort företag. När de väl är på plats visar det sig dock att den sliskiga svensken Skyler (Joel Kinnaman) har hunnit före dem och lyckats sluta avtal med ryssarna med hjälp av ett uppenbart plagiat av deras produkt. Besvikna, uppgivna och förbannade ger sig de båda kollegorna ut bland Moskvas pubar för att supa bort hjärnorna och glömma det faktum att de inte bara rest till Moskva i onödan utan dessutom blivit ruinerade på kuppen. Där, som av en slump, stöter de på Skyler igen men lyckas också knyta betydligt trevligare kontakter med de amerikanska kvinnorna Natalie (Olivia Thirlby) och Anne (Rachael Taylor). Just när de fyra bekantar sig med varandra som bäst går strömmen och hela Moskva blir svart. Sekunder senare attackeras Moskva av vad som verkar vara besökare från yttre rymden och även om ingen riktigt vet vad de gör här är en sak säker, de kommer inte i fred.

Besökarna är osynliga till utseendet men verkar bestå av någon slags elektromagnetisk plasma som gör att lampor och elektriska apparaturer flippar ut så snart de kommer i närheten. Minutrar efter att de landat på jorden ger de sig efter befolkningen på ett ytterst obehagligt vis då deras blotta beröring förvandlar människorna till glödande aska. De gör snabbt processen kort med besökarna på nattklubben men Sean, Ben, Natalie, Anne och Skyler lyckas undfly i ett av klubbens skyddsrum där de blir sittandes i flera dagar innan de vågar sticka ut huvudena. Vid det laget verkar varelserna ha raserat hela Moskva och, såvitt våra överlevare vet, hela världen. De ger sig försiktigt av inåt staden i hopp om att nå den amerikanska ambassaden och finna några ytterligare överlevare och svar på vad som egentligen hänt. Färden dit blir dock inte särskilt enkel då de står inför en övermäktig fiende som har det ultimata övertaget att inte synas.

The Darkest Hour 3D

"Tyvärr urartar det en del när man mot slutet av filmen väljer att visa upp mer av utomjordingarna och det hela ser alltför datagjort och…fånigt ut"

The Darkest Hour är regisserad av före detta scenografen Chris Gorak som gör sitt andra försök i regissörstolen efter 2006 års Right at Your Door. För manus står debuterande John Spaihts och kanske är det just i denna oerfarna duo man borde börja ana ugglor i mossen. The Darkest Hour är nämligen något utav det mest stereotypa och slätstrukna jag har sett inom sci-fi genren på mycket länge då det enda nyskapande med produktionen är att man har valt att låta Moskva och Ryssland vara skådeplats för invasionen istället för det så ofta beprövade USA. Detta nytänkande, om man får kalla det så, suger man dock ut ganska snabbt då huvudrollsinnehavarna är amerikanare och de ryska medborgarna till större delen figurerar i periferin eller i bästa fall i b-rollistan. Karaktärerna är intetsägande, enerverande och ruggigt dumma då de bryter mot ungefär allt vad sunt förnuft heter. Jag menar, vem ger sig av ensam i mörkret, trots vetskapen om osynliga utomjordingar, beväpnad med en kulspruta? Man gör dock ett bra jobb när man målar upp amerikanare, och för all del svenskar, som idioter då de överlevande ryssarna klarar sig finfint tills dess att de tvingas bekanta sig med männen och kvinnorna från väst och allt går åt helvete. Om detta är ett medvetet val från regissören låter jag vara osagt.

Då storyn i sig är oerhört enkel, liksom karaktärerna, skjuter sig Spaihts i foten när han ska försöka förklara hur utomjordingarna fungerar med hjälp av den ryska elektrikern Sergei (Dato Bakhtadze) och lindar in det i så pass mycket tekniska termer att man som åskådare av filmens huvudsakliga målgrupp inte har vare sig ork, lust eller hjärnceller nog att hänga med. Det känns också en smula ologiskt att denna äldre herre, Sergei, själv skulle kunna ha klurat ut allt detta och dessutom tillverkat ett vapen som eventuellt kan stoppa utomjordingarna.

Då manuset och regin överlag är av undermålig karaktär kan man ju alltid hoppas på ett rejält lyft utav skådespelarna men tyvärr lyser både engagemang och riktig talang med sin frånvaro och jag tror tyvärr inte att man kan skylla allt på ett taskigt manus. I huvudrollen ser vi Emile Hirsch som har haft en minst sagt ojämn karriär hittills. Efter en fantastisk insats i Into the Wild förpestade han våra sinnen med Speed Racer och nu återkommer han i en film som inte direkt höjer värdet på hans aktier hos oss. Precis som övriga betydande roller saknas djup både i karaktär och prestation och kontentan blir att de icke så rutinerade skådisarna lallar runt på rutin framför kameran. Vad gäller Joel Kinnaman (som trots omslagets expandering av hans namn har en biroll i filmen) så har han spåtts en fin framtid i Hollywood av diverse kännare och jag kan bara hålla med om hans talang men insatsen i The Darkest Hour kommer den unge herr Kinnaman inte vara sugen att bli bedömd efter, var så säkra. Att spela en svensk karaktär döpt till Skyler, vad hände där liksom?

Bland filmens starka sidor, för sådana finns, bör specialeffekterna nämnas som överlag är helt OK även om jag tycker man har gjort det lite enkelt för sig genom att låta utomjordingarna vara osynliga. När utomjordingarna pulveriserar sina offer ser det riktigt snyggt ut och när våra karaktärer enbart förnimmer hotet, likt radiovågor, är det också ganska snyggt. Tyvärr urartar det en del när man mot slutet av filmen väljer att visa upp mer av utomjordingarna och det hela ser alltför datagjort och…fånigt ut. På samma vis tror jag att man hade tjänat på att inte visa hur världen ser ut genom utomjordingarnas ögon. Till filmens favör skall också tilläggas att den är ganska kort vilket leder till att saker och ting händer i ett gott tempo. Dessa faktorer tillsammans med en smått hjärndöd story leder ändå fram till slutsatsen att filmen är helt OK, en grådaskig söndagseftermiddag med oändliga mängder popcorn.

The Darkest Hour 3D

The Darkest Hour 3D släpps i en ordentlig utgåva innehållande filmen på blu-ray, blu-ray 3D, DVD och Digital Copy. Faller man ordentligt för filmen finns här alltså möjligheter att uppleva den i stort sett vart som helst.

Transfern på 2D utgåvan är en 1080p MPEG-4 AVC variant och lär knappast göra åskådaren besviken. Med knivskarpa detaljer och livfulla miljöer lämnar transfern inte mycket att önska vare sig i de ljusa eller lite mörkare partierna. Hudtoner och texturer sitter som handen i handsken och detsamma gäller för svärtan som känns naturligt stark och aldrig är inne och stör ut kontrasterna. Färgpaletten är för det mesta livlig och glad och serveras även den med briljant skärpa. Vid ett fåtal tillfällen kan man tycka sig uppleva lite videobrus men det är också det lilla men räcker, tyvärr, för att sparka ner utgåvans bildupplevelse från referenskvalitet.

Har man tillgång till 3D utrustning så är 3D utgåvan av filmen absolut att föredra. Vi har sett flertalet 3D utgåvor som håller bättre klass än The Darkest Hour 3D men trots det tillför tekniken en ny dimension till berättelsen. Smakar det så kostar det dock då man tappar en aning i både skärpa och färgpalett när man väljer bort 2D utgåvan för 3D. Fördelarna med att se filmen på 3D finner man dock i ett extra djup då man får en betydligt klarare upplevelse över hur långt det är mellan olika punkter på bilden, hur stora lokalerna man befinner sig i faktiskt är men inte att förglömma så hjälper 3D tekniken till att lyfta fram de befintliga specialeffekterna som i filmen till stor del utgörs utav halvt om halvt osynligt flimrande utomjordingar. Man undviker smidigt att trampa i fällan som så många filmare gör med extrema och överdrivna scener som enbart finns till för att visa tittarna att det är 3D som gäller utan man låter 3D-tekniken supporta filmen istället för tvärtom.

Ljudet framförs i DTS-HD Master Audio 5.1 och låter riktigt, riktigt bra. Redan i inledningstexterna sätter man ribban med dyster och något spöklik musik som får basen att vibrera i vardagsrummet och ett tag känns det som att filmen kan bli riktigt bra. Därefter börjar popmusik dundra i högtalarna och man inser att filmen i sig valt en annan inriktning men ljudspåret och hemmabioanläggningen är lika glada för det, för att inte tala om partyt som drar igång i högtalarna när vi äntrar nattklubben i Moskva. Actionsekvenserna i filmen låter som vi vill att de ska låta med mycket surround och mycket bas och ljudet som uppstår när en utomjording gör processen kort med en av oss homo sapiens låter luftigt, tungt och knastrigt på en och samma gång. Trots mycket liv i sidokanalerna låter man aldrig dialogen hamna i skymundan utan hur mycket ös det än är i basen och surrounden ligger dialogen tryggt centrerad och som åskådare riskerar man aldrig att missa ett ord.

The Darkest Hour 3D

Extramaterialet är inte särskilt imponerande på denna, annars maffiga, utgåva. Vi lyfter på hatten för de hela fyra olika möjligheterna att uppleva filmen och därtill får vi kortfilmen The Darkest Hour: Survivors som tickar in på dryga åtta minuter och fokuserar på andra människor som överlevde utomjordingarnas söndring. På sätt och vis känns det som att denna film på åtta minuter sammanfattar det intressanta med den egentliga filmen.

Visualizing an Invasion är en kort featurette som fokuserar på just specialeffekterna i filmen och hur man gjorde för att få till de mer visuellt krävande scenerna. Här läggs av naturliga skäl ganska mycket fokus på utomjordingarna och det hela är faktiskt ganska intressant.

De bortklippta scenerna, samt den utökade scenen som också ryms på utgåvan är smörja som hör hemma på klippbordet tillsammans med ytterligare ett gäng minuter av filmen, om jag hade fått bestämma.

* * *

Jag kan inte med gott samvete rekommendera The Darkest Hour som film men medger ändå att den fungerar ganska bra som tanklös och fartfylld underhållning, kliver man in i filmen med låga förväntningar kanske man rent av blir positivt överraskad. Köp på dig utgåvan på grund av den snygga produktionen men söker du riktigt bra sci-fi finns det gott om alternativ som smäller betydligt mycket högre än det här.

Aktuella priser för The Darkest Hour 3D

Priserna uppdateras fem gånger om dagen. Senaste prisändringen noterades 2017-09-13
Discshop.seThe Darkest Hour The Darkest Hour  hos Discshop.se49krFraktinfo