The Amazing Spider-Man 3D

The Amazing Spider-Man 3D

Samma hjälte, ny infallsvinkel

Spider-man, Marvels största stjärna och dragplåster gjorde entré på vita duken i och med Sam Raimis långfilm från 2002 och succén lät inte vänta på sig. Ytterligare två filmer dök upp och framgångarna växte men när det var dags att spela in den fjärde filmen kom Raimi på kant med producenterna och projektet gick till fansens förtret i graven. Väggkryparen skulle dock inte tiga still alltför länge då Sony beslutade sig för att väcka liv i franchisen på nytt fast nu i form av en reboot. Storyn skulle alltså berättas på nytt fast med nya skådespelare, nya skurkar och med en något mer tidsenlig approach. Frågan är dock om The Amazing Spider-man signerad Marc Web kan överträffa Spider-man signerad Sam Raimi och är publiken redan redo att uppleva ursprungshistorian på nytt?

Som barn förlorade Peter Parker (Andrew Garfield) sina föräldrar i förtid under mystiska omständigheter och lämnades i vård hos sin farbror Ben (Martin Sheen) och tant May (Sally Field). Trots tomrummet föräldrarna lämnade efter sig växte han upp i en trygg miljö och när han når tonåren betraktar han Ben och May som sina föräldrar och de behandlar honom som sin son. Trots den trygga tillvaron hemma har han inte mycket att komma med på det sociala planet då han blott är en hackkyckling i skolan utan någon vidare tur vare sig hos damerna eller bland grabbgängen. Till skillnad från normen att vara en idrottskille ägnar Peter sig åt fotografering och det brinnande intresse för vetenskap som han ärvt utav sin far. När han en kväll hjälper Ben att utrymma källaren finner han sin faders gamla portfölj innehållande ett fotografi på fadern tillsammans med en vetenskapsman vid namn Dr Curtis Connors (Rhys Ifans). Av nyfikenhet och lust att ta reda på mer om faderns arbete beslutar sig Peter för att besöka Connors under en av hans rundturer på den stora forskningsanstalten Oscorps Industries.

Dr Connors forskning är ytterst personligt präglad då han förlorat sin ena arm och desperat söker en vetenskaplig lösning på problemet. Oscorp låter dock bara hans forskning fortgå på grund utav att det vaccin han arbetar på också skulle kunna rädda företagets ägare Norman Osborn och de är sällan sena att påpeka för Connors att tiden är knapp. Under Peters studiebesök på Oscorp gör han ett starkt intryck på Connors men vandrar sedan iväg på egen hand i lokaler där han inte borde vistas. Innan han vet ordet av har han hamnat i ett rum fullt med märkliga spindlar och strax därpå blir han biten utav en av dessa. På vägen hem mår han inledningsvis lite dåligt men snart inser han att spindelns bett förändrat honom och gett honom övermänsklig styrka och snabbhet.

Peter är fascinerad av sina nya förmågor och testar dem på ett lekfullt vis runt om i staden. Han får användning för sin vetenskapliga läggning och utvecklar nätskjutare med tillhörande nät som låter honom transportera sig mellan hustaken i city. Hans nya förmågor ger honom också möjlighet att ge igen på skolans största plågoande Flash Thompson och det ökade självförtroendet leder till att han slutligen vågar bjuda ut skolans sötaste tjej Gwen Stacy (Emma Stone). Livet leker för Peter men på hemmaplan stormar det mer än någonsin då farbror Ben och tant May lagt märke till brorsonens märkliga beteendeförändringar. En kväll när Peter struntar i att ingripa då en närabutik blir rånad ska dock den gyllene tillvaron rämna. Kort efter rånet stöter rånaren nämligen på farbror Ben och i tumultet som uppstår avlossar han ett skott och tar Bens liv.

Peter svär att hämnas farbroderns död och ger sig ut på New Yorks gator i en hemgjord dräkt för att söka upp farbroderns mördare. På sin våldsamma framfart lyckas han fånga det ena småbuset efter det andra men trots det får han polisen efter sig då de ser honom som en kriminell galning. Polisen ska dock visa sig vara hans minsta problem när Dr Curt Connors får sparken från Oscorp och i desperation testar sitt icke färdigställda vaccin på sig själv som får till följd att han inte bara får tillbaks armen utan också förvandlas till en blodtörstig reptil med målet att förvandla hela stadens befolkning till reptiler.

The Amazing Spider-Man 3D

"Filmen knäpper inte Sam Raimis Spider-man på näsan utan bör snarare ses som ett intressant komplement till den forna trilogin"

När nu Spider-man får en så kallad reboot är jag mycket kluven. Jag har så länge jag kan minnas varit ett stort fan av den nätslungande brottsbekämparen och har en i det närmaste komplett samling serietidningar med densamme. Med det som bakgrund vill jag mena att jag vet vad jag pratar om när jag påstår att Tobey Maguire var perfekt i rollen som Peter Parker och att Sam Raimi byggde upp ett universum som på ett bra vis speglade seriens charm. Superskurkarna var trogna sina förlagor och Peters privata problem på jobb- och kärleksfronten skildrades så som de gjorde i serien. Jag tyckte till och med till skillnad från många att den tredje delen i Raimis trilogi var ett litet mästerverk då den behandlade många klassiska inslag på en och samma gång såsom Sandmans födelse, den svarta dräkten och Peters invecklade relation till Harry Osbourne. På så vis tycker jag att en reboot av serien var onödig då Raimi redan berättat ursprunget och antagligen hade kunnat utveckla franchisen till att nå ännu högre höjder på egen hand.

Trots detta lockar The Amazing Spider-man en gammal Spidde-fetischist som mig på ett flertal plan. Peter Parkers ursprung och tomrummet hans föräldrar lämnade efter sig får en central roll i filmen och vi vet att hans föräldrars försvinnande på ett eller annat sätt kommer spela en fortsatt roll i de kommande filmerna. Om Marc Web sköter sina kort rätt kan det bli ett mästerligt nav att bygga fortsatta filmer kring då Peters föräldrar aldrig tagit särskilt stort utrymme i serien (bortsett från i en djävulsk plan utarbetad av galningen Chameleon). Det som också tjusar mig med Marc Webs variant av Spider-man är att man på vissa plan försökt hamna närmare serien genom att låta Peter bygga sina egna nätskjutare och tillverka nätet själv snarare än att spruta ut det ur kroppsöppningar i armen. Det faktum att man låter Gwen Stacy agera Peters första kärleksintresse är också troget serien och bidrar med en helt ny dimension, inte minst på grund utav att hennes far är den beryktade Kapten Stacy som leder poliserna i jakten på Spider-man. Dessa inslag som arbetar sig närmare förlagan bådar på sätt och vis gott inför uppföljarna och jag ljuger om jag inte är nyfiken på att se om och när Norman Osbourne och hans Green Goblin åter gör entré.

The Amazing Spider-man präglas som sig bör av snygga specialeffekter och datoranimeringar. Då den förra sviten filmer inte är så värst gamla är det ingen häpnadsväckande skillnad även om tekniken såklart utvecklas med stormsteg för vart år som går. Det går dock att slå fast att det mesta ser förbaskat bra ut och då inte minst filmens superskurk The Lizard. The Lizard är en av Spider-mans äldsta fiender och en av hans historiskt sett svåraste kombattanter då Peter utvecklar en nära relation med Dr Curt Connors som dock inte har mycket att säga till om när reptilhjärnan tar över. Här skildras han som en datoranimerad jätteödla som ser förvånansvärt äkta ut. Man har på ett läckert vis implementerat Rhys Ifans drag i The Lizards anlete vilket gör det enkelt att köpa förvandlingen från människa till reptil.

Precis som i de tidigare Spider-man filmerna möts vi utav en ruggigt fin ensemble utav skådespelare ner på birollsnivå. Martin Sheen gör en varm och trovärdig farbror Ben, Rhys Ifans gör en klanderfri Curt Connors, Denis Leary är klockren i rollen som Captain Stacy och Emma Stones tolkning utav Gwen Stacy är både utseendemässigt och beteendemässigt identisk med den sinnebild man skaffat sig utav det blonda bombnedslaget. Tyvärr finns det ett minus och ett ganska så stort sådant då jag inte köper Andrew Garfields tolkning utav Peter Parker. Garfield är alltför pojkaktig för att göra Peter Parker och tillsammans med ett manus som gör Parker stöddigare än vanligt blir det ganska fel. Det märks att filmskaparna försökt ta fram en ny flickidol både genom valet av Garfield som Parker och genom den tonårsromans som skildras mellan Peter och Gwen. I nästa film introduceras Mary Jane vilket såklart är välkommet, men jag hoppas verkligen att man angriper det eventuella triangeldrama som uppstår med värdighet för jag orkar inte genomlida att man Twilightifierar Spider-man.

The Amazing Spider-Man 3D

Till skillnad från Raimis tidigare filmer om Spider-man där man använde sig av mycket färg för att uppnå serietidningskänslan satsar man här på ett betydligt mer dämpat utseende med nertonade färger, som för att matcha den dunkla bakgrundshistorien. Att bildåtergivningen på 2D utgåvan visar sig vara en av de bästa som intagit duken i år är därför mycket nöjsamt. Bilden som presenteras är kontinuerligt mycket varm och bjuder på ett djup som sällan lyckas fångas upp med digitala verktyg. Detaljrikedomen och skärpan är slående när det kommer till allt från byggnader, ansiktsdrag, nät och ödleskinn som presenteras utan spår av brus eller för den delen DNR. Färgpaletten som används är som sagt dämpad och filmen bör därför upplevas på kvällen eller åtminstone i ett mörkt rum då det kan te sig lite för dämpat i fullt dagsljus. Då det rör sig om en mörk film vore det konstigt om svärtan var något annat än fulländad, vilket den är. Filmen bjuder på många specialeffekter och vissa scener som helt och hållet byggts upp med hjälp av dataanimeringar, men jag tvivlar på att ens det mest tränade öga kan urskilja dessa scener då man integrerat det med filmen på ett makalöst sätt.

3D utgåvan av filmen bibehåller 2D utgåvans samtliga fördelar och kvaliteter och kanske är det därför den aldrig blir särskilt märkvärdig. Då 2D utgåvan redan bjöd på ett osedvanligt djup blir det i många av de dialogdrivna partierna svårt att ens se skillnad mellan de båda versionerna, även om 3D utgåvan ändå levererar något djupare bild. När det kommer till nätsvingandet och de fartfyllda fightscenerna är känslan av 3D dock påtaglig och höjer helhetsintrycket ett par nivåer. Tyvärr kan vissa effekter kännas lite väl uppenbara och publikfriande.

Ljudet som dyker upp i 5.1 hade enbart kunnat bli bättre med ytterligare kanaler då det för att vara 5.1 är ett fulländat ljudspår. Likt många av de andra tidsenliga superhjältefilmerna presenteras allt från miljöljud till storskaliga actionsekvenser med grym dynamik och precision i de olika kanalerna och få om ens någon detalj går förlorad. Samtliga högtalare arbetar aktivt om det så är med stadens stressade invånare på gatan eller vinden som viner fram kring vår nätsvingande hjälte. Dialogen är tydlig och spröd utan att låta tillgjord och levereras med god kanalplanering i förhållande till karaktärerna på duken. Filmens soundtrack sitter som handen i handsken och balanserar perfekt på gränsen mellan storslaget och pompöst. Liksom när vi pratar om bilden så låter det hela som bäst när det kommer till actionsekvenserna som är rena njutningar både för ögon och öron.

The Amazing Spider-Man 3D

Medan 2D-utgåvan och 3D utgåvan av filmen samsas om den ena skivan bjuds vi på ett rikligt extramaterial på den andra. Bortsett från unikt material för 3D releasen innehåller utgåvan även allt det material som går att återfinna på den vanliga blu-ray utgåvan såväl som på DVD utgåvan av filmen. Materiealet är ingående och intressant för filmfans i allmänhet och Marvelanhängare i synnerhet. Jag saknar egentligen ingenting bland extramaterialet även om man såklart kunde kryddat det med en digital serietidning, kanske Spider-mans första möte med The Lizard. Det hela presenteras dessutom i HD.

Interactive 3D Film School with Director Marc Webb: Regissör Marc Webb tar oss här med på en lärorik och intressant, om än ganska grundläggande, överblick gällande hur man filmar I 3D.

3D Image Progression Reel: Ett par av filmens digitalt inspelade scener i behandlas i denna korta featurette.

Audio Commentary: Filmens kommentarspår är ett tight och inspirerande sådant när regissör Marc Webb slår sig ner med producenterna Avi Arad och Matt Tolmach. Man diskuterar allt från rollbesättningen till hur det gick till när Webb fick jobbet. Man gör djupdykningar i ett par specifika scener och berör därtill Spider-mans långvariga existens som serietidning. I vissa fall blir det en aning självbelåtet men det får man kanske räkna med.

Rite of Passage: The Amazing Spider-Man Reborn: Extramaterialets absoluta guldkorn är en dokumentär uppdelad I sju delar som sammanlagt klockar in på drygt 100 minuter.
- The Drawing Board: Development and Direction: Här diskuteras det mest intressanta i att göra en reboot på en blott tio år gammal film som dessutom vare en ordentlig succé när det begav sig. Regissör och skådespelare kommer till tals om Marc Webb som regissör och att vara trogen det digra källmaterial som finns att tillgå.
- Friends and Enemies: Casting: Vi får höra hur man resonerade när man tilsatte rollerna med tungt focus på Peter Parker, Curtis Connors och Gwen Stacy men även farbror Ben, faster May och Kapten Stacy behandlas.
- Second Skins: Spidey Suit and The Lizard: Ett intressant stycke om hur man gick till väga när man beslutade hur Spider-man och hans nemesis The Lizard skulle se ut. Vi får se hur man byggde dräkterna och utformade sminkningen.
- Spidey Goes West: Production - Los Angeles: Detta inslag tar oss med till första inspelningsdagen för att sedan börja behandla stuntscenerna. Vi får höra att man medvetet valde att göra så lite som möjligt i datorn för att istället låta riktiga människor agera ut svingandet och fighterna. Visst fokus läggs på de scener där Andrew Garfield själv utförde sina egna stunts.
- Safe Haven: Production - Sony Studios: Vi får här se hur man spelade in visa utav filmens scener I Universals studio. Det gäller främst scener på skolan men även de som utspelade sig i kloakerna och på bron när The Lizard går bärsärk.
- Bright Tights, Big City: Production - New York: I detta inslag agerar New York huvudperson då man fokuserar på de scener som utspelar sig i staden men också pekar på hur viktig staden är för franchisen.
- The Greatest Responsibility - Post Production and Release: Som namnet förtäljer handlar detta inslag om det jobb som utförts när skådespelarna gjort sitt. Man behandlar bland annat de digitala effekterna och musiken som användes. Inslaget agerar också som något utav en sammanfattning till dokumentären.

Deleted Scenes: Elva borttagna scener går att ta del av och även om man som Marvel fan bara vill ha mer och inte hade tyckt att filmen tagit skada av ytterligare en kvarts speltid känns det som att scenerna när allt kommer omkring här hemma bland extramaterialet.

Pre-Visualization sequenzes: Storyboards och animeringar till hela sexton utav filmens scener går här att avnjuta. Ett mycket intressant inslag då man själv kan spåra de förändringar som gjordes när det hela väl spelades in.

The Oscorp Archives Production Art Gallery: En samling ritningar indelade i tre kategorier: Spider-man, The Lizard och Environments. Det mest intressanta här är att se alla de idéer man hade när man skulle utforma Spider-mans utseende.

Image Progression Reels: Detta inslag visar hur man gjorde några scener helt och hållet digital. Kanske är det mest häpnadsväckande med tanke på att scenerna i fråga ser fruktansvärt verkliga ut.

Stunt Rehearsals: Precis som titeln förtäljer ser vi här hur stuntmännen övar innan de spelar in åtta utav filmens olika scener.

Developing The Amazing Spider-Man Video Game: Vi får här en kort titt på det officiella TV-spelet vars story tar vid där filmen slutar.

* * *

The Amazing Spider-man är en bra film som känns existensberättigad tack vare nya och intressanta infallsvinklar. Den knäpper inte Sam Raimis Spider-man på näsan utan bör ses som ett intressant komplement till den forna trilogin. Jag ser med tillförsikt fram emot nästa film i sviten där vi om ryktena stämmer kommer få möta både Electro, Rhino och såklart Mary Jane Watson.

Aktuella priser för The Amazing Spider-Man 3D

Priserna uppdateras fem gånger om dagen. Senaste prisändringen noterades 2017-09-13
Discshop.seThe Amazing Spider-Man 1 (2011) The Amazing Spider-Man 1 (2011)  hos Discshop.se49krFraktinfo
CDON.COMThe Amazing Spider-ManThe Amazing Spider-Man hos CDON.COM59krFraktinfo
CDON.COMThe Amazing Spider-Man 2The Amazing Spider-Man 2 hos CDON.COM59krFraktinfo
Discshop.seThe Amazing Spider-Man 2 The Amazing Spider-Man 2  hos Discshop.se79krFraktinfo
CDON.COMThe Amazing Spider-Man - Limited SteelbookThe Amazing Spider-Man - Limited Steelbook hos CDON.COM99krFraktinfo
Discshop.seThe Amazing Spider-Man 2 (Blu-ray 3D)The Amazing Spider-Man 2 (Blu-ray 3D) hos Discshop.se99krFraktinfo
Discshop.seThe Amazing Spider-Man 1 (2011) (3D Blu-ray + Blu-ray)The Amazing Spider-Man 1 (2011) (3D Blu-ray + Blu-ray) hos Discshop.se99krFraktinfo
Discshop.seThe Amazing Spider-Man 1 & 2 The Amazing Spider-Man 1 & 2  hos Discshop.se99krFraktinfo
WEBHALLEN.comThe Amazing Spider-Man (2012) The Amazing Spider-Man (2012)  hos WEBHALLEN.com140krFraktinfo
CDON.COMThe Amazing Spider-Man: 1 + 2The Amazing Spider-Man: 1 + 2 hos CDON.COM149krFraktinfo
Discshop.seThe Amazing Spider-Man 2 (Blu-ray 3D)The Amazing Spider-Man 2 (Blu-ray 3D) hos Discshop.se149krFraktinfo
WEBHALLEN.comThe Amazing Spider-Man (3D) (2012) The Amazing Spider-Man (3D) (2012)  hos WEBHALLEN.com195krFraktinfo
Discshop.seThe Amazing Spider-Man 2 (4K Ultra HD Blu-ray)The Amazing Spider-Man 2 (4K Ultra HD Blu-ray) hos Discshop.se299krFraktinfo
Discshop.seThe Amazing Spider-Man 2 - 4K Ultra HD Blu-rayThe Amazing Spider-Man 2 - 4K Ultra HD Blu-ray hos Discshop.se299krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 86  av 100.

The Amazing Spider-Man

The Amazing Spider-Man 3D blu-ray cover

Filmbolag: Sony
Genre: Action, Äventyr
Releasedatum: 2012-11-07
Speltid: 136
Ljud: Engelska (Dolby Digital 5.1)
Extramaterial: Interactive 3D film school with director Marc Webb, 3D Progression reel, Rite of passage: 90 minutes making of, Pre-visualization sequences, Deleted Scenes, Audio commentary with Marc Webb, Avi Arad and Matt Tolmach, Stunt rehersals, The Oscorp Archives: Production art Gallery

Skådespelare: Andrew Garfield, Emma Stone, Rhys Ifans, Martin Sheen, Sally Field, Irrfan Khan, Denis Leary, C. Thomas Howell, Campbell Scott

80%
75%