Texas Chainsaw 3D

Texas Chainsaw 3D

Leatherface är tillbaka

The Texas Chain Saw Massacre från 1974 är och förblir en ikonisk skräckfilm som bidrog till den våg av slashers som dominerade genren under 70- och 80-talet. Sedan dess har det spelats in både uppföljare, föregångare och remakes och totalt har det blivit sex titlar om seriemördaren Leatherface. Texas Chainsaw 3D är således den sjunde filmen i sagan och kan på bästa sätt beskrivas som en reboot av originalfilmens första uppföljare då den tar vid precis där The Texas Chain Saw Massacre slutar.

Texas Chainsaw 3D tar vid där originalfilmen slutade. Sheriff Hooper (Thom Barry) anländer till familjen Sawyers hus i den lilla staden Newt efter att ha fått vittnesmål om den kannibalistiska familjens massaker. Under pistolhot lyckas han övertyga familjemedlemmarna om att de bör överlämna den förståndshandikappade Leatherface till polisen men innan de hinner överlämna honom åt lagens långa arm dyker en mobb upp som ointresserade av sheriffens förmaningar bränner ner Sawyers hem till grunden. Pöbeln har lyckats med sitt mål att utrota familjen Sawyer, i alla fall nästan. Arlene och Gavin Miller som deltog i pöbeln finner ett litet spädbarn i sin döende mors armar. Då de inte själva kan få barn lägger de vantarna på flickan, gör processen kort med hennes mor och flyttar sen från staden för att uppfostra henne som deras egen dotter.

Ett antal år senare när den lilla flickan som döptes till Heather (Alexandra Daddario) har växt upp får hon veta att hon blivit bortrövad som spädbarn. Det hela uppdagas då hon får ett brev som förkunnar att hennes biologiska mormor dött och testamenterat sin gigantiska herrgård till det försvunna barnbarnet. Ilsken över att fosterföräldrarna aldrig förtäljt sanningen om hennes barndom beger hon sig tillsammans med sin pojkvän och ytterligare två kompisar till den lilla staden Newt för att ta emot den testamenterade egendomen och luska ut mer om vem hon är och vad hon kommer ifrån.

När den anländer till den lilla staden gör de det tillsammans med en liftare de plockat upp längs vägen. Huset som Heather fått i arv överträffar alla förväntningar och Heathers inledande tankar på att sälja av stället övergår snabbt till en viss affektion för bygget. De beslutar sig för att övernatta i huset och de fyra ger sig av in mot staden för att införskaffa förnödenheter medan liftaren lämnas kvar i huset för att enligt egen utsago snygga till och städa upp. Så fort de fyra vännerna är utom synhåll börjar liftaren dock plocka på sig alla värdesaker i huset och ska precis fly fältet när han upptäcker en låst dörr i källaren.

När Heather och hennes vänner kommer tillbaks inser de att liftaren hela tiden haft ett ont uppsåt och stulit allt vad han kom åt. Det ska dock visa sig att synden straffat sig själv då liftaren fallit offer för en viss psykopat som bor i husets källare, en motorsågssvingande galning som går under öknamnet Leatherface (Dan Yeager).

Texas Chainsaw 3D

"en underhållande liten sak som liksom andra slashers av idag ser till att slafsa på ordentligt med blod, kroppsdelar och obehagliga närbilder"

Att så pass många kritiker runt om i världen gått ut och sågat Texas Chainsaw 3D längs fotknölarna är för mig en gåta. Visst ska man inte gå in och vänta sig något storslaget när man ser filmen men det finns det antagligen inte heller någon som gör, lika lite som man förväntar sig att få en storslagen kulinarisk upplevelse när man snubblar in på McDonalds efter en blöt utekväll. Filmen tillför för all del inte genren något nytt och har liksom de otaliga uppföljarna till Fredagen den 13e, Halloween och Terror på Elm Street ingen möjlighet att bräda originalet men för oss som tycker om genren är det ändå lika spännande att återse Leatherface som Michael Myers, Jason Voorhees och Freddie Krueger. Att diverse uppföljare och remakes tenderar tillföra franchisen ytterligare dimensioner, om än små sådana, gör inte saken sämre och nya dimensioner bjuds det på i Texas Chainsaw 3D även om det för all del är beklagligt att de inte riktigt stämmer överens med de andra uppföljarna som gjorts.

Nu kan man dock välja att se Texas Chainsaw 3D som en slags reboot och ur det hänseendet bör manusförfattarna Debra Sullivan, Adam Marcus och regissör John Luessenhop få stående ovationer för att de inte valt att göra en full reboot utav första filmen i serien utan istället väljer att ta vid precis där den första filmen slutar. Så sett kan man betrakta de uppföljare som spelats in innan Texas Chainsaw 3D som ett avslutat kapitel i en parallell fortsättning på The Texas Chain Saw Massacre från 1974 medan Texas Chainsaw 3D är början på en ny väg för filmsviten.

Över till filmen. Jag gillar sättet man inleder filmen på då man visar vissa klipp från originalet för att sedan gå över till nyinspelat material som utspelar sig precis efter det att första filmen tar slut. Här använder man liknande kläder som man använde i fösta filmen och Leatherface är också sig lik. Det största och mest påtagliga problemet med filmen är den slarvigt hopklistrade tidsrymd som följer. Efter att bonnläpparna bränt ner familjen Sawyers hus till grunden hittar man som sagt Heather och två av bonnläpparna bestämmer sig för att adoptera henne som sin egen varpå filmen hoppar fram tills det att Heather är en ung kvinna på gränsen till tonåring. För att detta upplägg skulle funka hela vägen hade filmens senare händelser behövt utspela sig runt 1994 men så är inte fallet då vissa av de accessoarer som används, däribland smartphones, indikerar att handlingen äger rum idag. Det som i övrigt kan uppfattas som problematiskt är de stereotypa karaktärerna och skådespelare som valts ut mer på grund av utseende (läs smala kroppar, stora tuttar) än faktiskt talang, vilket å andra sidan inte är ovanligt i genren. Kanske är denna typ av brutal slasher så pass funktionell just tack vare de sunkiga skådespelarna så man som åskådare väljer att heja på mördaren för att bli av med dem.

I övrigt tycker jag att Texas Chainsaw 3D är en underhållande liten sak som liksom andra slashers av idag ser till att slafsa på ordentligt med blod, kroppsdelar och obehagliga närbilder. Just Leatherface som här gestaltas av Dan Yeager ser bra ut och hans obehagliga mask av människohud gör sig nästan lite för bra i HD. Det är lite kul att man lyckats involvera en hel del skådespelare från de tidigare filmerna, om än i små roller. Vi ser bland andra Bill Moseley och Gunnar Hansen dyka upp i mindre roller. Slutet bär en något förutsägbar men ändå intressant twist som bäddar för ytterligare filmer om Leatherface och även om jag inte kan låta bli att vara skeptisk till producentens förhoppningar om ytterligare fem filmer så ser jag fram emot fler episoder i sagan.

Texas Chainsaw 3D

Texas Chainsaw 3D är en ´riktig´ 3D-film i den meningen att den spelats in med 3D teknik. Utgåvan rymmer dock både 3D versionen och 2D versionen på en och samma disk för de som ännu inte har möjlighet att avnjuta 3D material i sina hem. Filmens 3D effekter håller hög kvalitet även om den såklart präglas av en hel del effektsökande 3D inslag såsom att saker och ting kastas mot publiken eller att Leatherface svingar sin motorsåg lite omotiverat mot kameran. Det är dock de mindre inslagen av 3D som imponeras mest då vi presenteras för vyer och skog där föremålen placeras väl i bild med olika avstånd från åskådaren. Denna typ av 3D bidrar till ett djup i bilden som 2D aldrig klarar av att prestera.

I övrigt är bildpresentationen bra även om den har vissa nackdelar. Färgsättningen är för filmen perfekt med starka röda nyanser och god lyster även i andra klarare färger. Detaljrikedomen är ibland nästan lite för bra då kameran inte så sällan kryper väldigt tätt inpå Leatherface och hans förehavanden men för fans av genren är detta såklart ingen nackel. Inte helt oväntat präglas filmen av mycket mörker och kanske just svärtan blir lite av bildpresentationens nackdel. Missförstå mig rätt nu, svärtan är påtaglig och djup men det blir nästan lite för mycket svärta vilket skapar en något mullrig bildpresentation som tar död på allt vad effektfulla skuggspel heter.

Den svenska utgåvan av Texas Chainsaw 3D har berövats på den amerikanska utgåvans 7.1 ljud och får istället nöja sig med en 5.1 variant. Ljudspåret gör för all del sitt arbete efter förväntan men man kan inte undgå att känna sig lite blåst på vad ett 7.1 spår hade kunnat bidra med då många högtalare gärna främjar 3D formatet ytterligare. Spåret vi får är dock bra där dialogen presenteras utan några större problem trots att merparten av fokus riktas mot snygga ljudeffekter. Man fyller inte minst surrounden med splatter och schvissande ljud från svingande motorsågar. Musiken som används i filmen är ganska typisk för genren men fyller väl sin funktion även om den således inte lämnar något bestående intryck.

Extramaterial:3 kommentarspår, The Old Homestead. Lights, Camera, Massacre, Resurrecting the Saw, Texas Chainsaw Legacy, Its In the Meat, Leatherface 2013, Casting Terror, On Set Short Subjects: Five Minute Massacres, Alternative Opening

Extramaterialet till utgåvan är verkligen något riktigt extra, inte minst då vi får hela tre stycken kommentatorspår till filmen men också en hel den annat smågodis som rör både filmen och franchisen.

3 kommentarspår: Som sagt, det bjuds hela tre olika kommentarspår till filmen och även om jag inte lyssnat igenom alla ännu så har jag för avsikt att göra det då samtliga, inte minst det med Tobe Hooper kan vara rätt intressanta.
Kommentarspår 1: Filmens regissör John Luessenhop och skådespelare Dan Yeager.
Kommentarspår 2: Originalfilmens skapare Tobe Hooper tillsammans med den nya filmens producent Carl Mazzocone.
Kommentarspår3: Filmens skådespelare Bill Moseley, Gunnar Hansen, Marilyn Burns och John Dugan.
The Old Homestead: Här får vi se hur man för denna remake byggde upp en kopia av huset från originalfilmen. Huset som så småningom bränns ner till grunden.
Lights, Camera, Massacre: Ett inslag som till större delen fokuserar på inspelningen och arbetet kring att filma i 3D
Resurrecting the Saw: Skaparna av Texas Chainsaw 3D pratar om att göra en remake och få klassikern att tilltala en ny publik.
Texas Chainsaw Legacy: En lite för kort featurette med Tobe Hooper och Carl Mazzocone där de diskuterar originalfilmens betydelse och franchisen i stort. Det hela varvas med intervjuer från skådespelarna, både dåtida och nutida skådespelare. Ett sånt här inslag hade behövt vara betydligt längre, liksom det som följde med blu-ray utgåvan av Texas Chain Saw Massacre.
It´s in the Meat: En liten genomgång av de effekter man använt sig av.
Leatherface 2013: Vi får här lära känna Dan Yeager som spelar Leatherface i Texas Chainsaw 3D. Han pratar dels om dräkten man använde sig av men också hur han ser på karaktären och vilka inspirationskällor han använde sig av när han gestaltade ikonen.
Casting Terror: Intervjuer med merparten av filmens skådespelare.
On Set Short Subjects: Five Minute Massacres: Tillsammans med 3D inslaget är detta kanske det mest givande inslaget. Här får vi följa med bakom kulisserna när man spelade in sex av filmens scener. Den påvisar verkligen allt arbete som ligger bakom.
Alternative Opening: En alternativ öppningsscen som dock inte skiljer sig alltför mycket från den som hamnade i den slutliga versionen.

Aktuella priser för Texas Chainsaw 3D

Priserna uppdateras fem gånger om dagen. Senaste prisändringen noterades 2017-07-08
WEBHALLEN.comTexas Chainsaw 3D (3D + 2D) (2013) Texas Chainsaw 3D (3D + 2D) (2013)  hos WEBHALLEN.com55krFraktinfo
Discshop.seTexas Chainsaw 3D (3D-Blu-ray + Blu-ray)Texas Chainsaw 3D (3D-Blu-ray + Blu-ray) hos Discshop.se99krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 66  av 100.

Texas Chainsaw 3D

Texas Chainsaw 3D blu-ray cover

Filmbolag: Scanbox
Releasedatum: 2013-06-05
Speltid: 91
Extramaterial: 3 kommentarspår, The Old Homestead. Lights, Camera, Massacre, Resurrecting the Saw, Texas Chainsaw Legacy, Its In the Meat, Leatherface 2013, Casting Terror, On Set Short Subjects: Five Minute Massacres, Alternative Opening

Skådespelare: Alexandra Daddario, Tania Raymonde, Scott Eastwood, Bill Moseley, Shaun Sipos, Richard Riehle, Tobe Hooper, Paul Rae, Trey Songz, Thom Barry, Gunnar Hansen, Marilyn Burns, Sue Rock, James MacDonald

55%
80%
80%