Real Steel

Real Steel

Lysande unerhållning

I en inte alltför avlägsen framtid, år 2020, har publiken tröttnat på tama boxningsmatcher, man mot man, och börjat kräva mer våldsamma varianter. Kickboxning, Kung-Fu och andra kampsporter hade sin tid i rampljuset men snart tröttnade publiken även på denna typ av underhållning. I Real Steel har man därför låtit 900 kg robot ersätta människan, robotar som slår varandra sönder och samman.

Charlie Kenton (Hugh Jackman) är en före detta elitboxare som fått lägga boxningshandskarna på hyllan för att istället satsa på botfights. Skuldsatt över öronen går karriären dock inget vidare så han tar alla möjligheter han får att tjäna pengar på sin maskin om det så visar sig att fighten han ställer upp på är mot en vildsint tjur på något bonden i stan jippo i södern. Inte ens mot en dum tjur har Charlies robot något att säga till om så hals över huvud flyr Charlie staden med en söndertrasad robot i husbilen och en ännu större skuld på fickan.

När allt ser ut som mörkast ut för Charlie dyker det förflutna upp och sprider lite ljus i vardagen. Hans före detta flickvän har dött och lämnat efter sig ett barn, Charlies barn Max Kenton (Dakota Goyo). Charlie vill till en början inte ha något med barnet att göra men när Max mosters nya man erbjuder honom 100 000 dollar för att först ta hand om Max över sommaren och sedan överlåta vårdnaden till fastern ändrar Charlie snabbt inställning och tar sig an Max. Han spenderar de 50 000 han får i förskott på en ny robot och övertalar den goda vännen tillika reperatören Bailey Tallet (Evangeline Lilly) att ta hand om Max under sommaren. Max har dock andra planer i kikaren och efter mycket effektiv övertalning följer han med sin fader ut på vägarna.

När även den nya roboten skrotas i en undergroundfight är måttet rågat för Charlie. Han är på väg att ge upp sin karriär som robotfighter när Max trillar över en gammal trasig sparringsrobot på ett skrotupplag. Max envisas om att ta med roboten hem och efter lite tid i verkstaden är den som ny och går under namnet Atom. Atom börjar till Charlies stora förvåning vinna matcher åt dem, främst för att den inte har några problem med att ta stryk och så småningom också för att han imiterar Charlies, i många ögon föråldrade, fightingteknik som plötsligt känns ytterst fräscht i förhållande till andra robotars häftiga combos. Far och son som nu har blivit partners ser sin robot meja ner tuffare och tuffare motstånd och plötsligt står de framför den obesegrade mästaren Zeus.

Real Steel

"Filmens styrka för stora som små är definitivt de klockrena specialeffekterna"

Att se Real Steel utan att tänka på Rocky är ungefär lika svårt som att tänka sig Rocky utan Sylvester. Hela historian är utformad och stöpt i samma form som Rocky och allt från underdogen till den hånfulla mästaren finns med. Trots att det handlar om en robot så ryms det flertalet träningsscener också och ibland känns det som att Eye of the tiger är det enda som saknas. Givetvis finns här stora skillnader, inte minst i att det här är robotar som boxas istället för människor men även det faktum att ett sidospår minst lika intressant som själva boxningen formas genom relationen mellan far och son Kenton.

Att man har bytt ut fightande människor mot fightande robotar öppnar upp för en väldigt familjevänlig historia då blod, svett och tårar lyser med sin frånvaro till förmån för olja, kablar och stål. Detta till trots blev filmen aldrig riktigt sådär jobbig som jag först befarade då jag var inställd på en slags dagisversion av Transformers. Tvärtom är actionscenerna mäkta imponerande och jag blir till en början nästan lite snopen att man vågar ge ett djur så pass mycket stryk på film som tjuren inledningsvis får. En sund humor präglar filmen men tyvärr svänger det ibland och blir lite väl barnanpassat såsom dansande robotar men orkar man genomlida dessa sekvenser står sig slutresultatet riktigt bra.

Skådespelarna gör ett fint jobb och främst vill jag berömma Dakota Goyo som åldern till trots och kanske tack vare ett lättsamt manus fungerar fint som lilla Max Kenton utan för mycket överspel. Goyo såg vi senast som den unga versionen av Thor i filmen Thor och även om hans insats där inte var något att reflektera över klarar han av jobbet som delad huvudroll här. Den vackra Evangeline Lilly ger oss som frälstes utav TV-serien Lost här ett kärt återseende som en slags manager/reparatör/kärlek i rollen som Bailey Tallet. Även fast tiden framför kameran kanske inte är enorm fyller hennes karaktär en funktion och det gläder mig att hon fortsätter synas på vita duken.

Filmens stora stjärna är dock helt klart Hugh Jackman som gör en roll inte helt olik den roll han numera alltid kommer förknippas med, Wolverine. Vi som har sett första X-men filmen drar enkelt paralleller till hur Wolverine drog runt och fightades under jorden för att tjäna sitt dagliga bröd med hur Charlie Kenton far runt med sin robot. Det är egentligen bara cigarren som fattas. Hur som helst gör Jackman en bra insats i en roll vi vet han behärskar.

Filmens styrka för stora som små är definitivt de klockrena specialeffekterna som egentligen aldrig gör åskådaren besviken. Robotarna ser bra ut och miljöerna likaså men det som blir tjusigt i sammanhanget är samspelet mellan människa och robot.

Real Steel

Som för att påvisa hur oerhört snygga specialeffekterna är får vi en utgåva som inte drar sig från att spänna musklerna. Bilden är av referensklass med en skärpa vi minsann inte är bortskämda med. Sylvassa bilder med naturlig färgsättning tar oss med på resan där robotarnas metall återges med samma skärpa som Hughmans slitna ansikte. Kläder och attiraljer går att se på fibernivå om man så vill och på de mörka klubbarna såväl som på de storslagna arenorna använder man sig av effektfullt skuggspel där svärtan klarar sig galant. Ett perfekt exemplar för den som vill dema sin utrustning.

Ljudet håller precis lika hög klass som bilden, framförallt om du har möjlighet att spela upp kalaset med 7.1 ljudet som medföljer tillsammans med 5.1 varianten. Surrounden liksom basen får verkligen arbeta, inte minst under fighterna då rysligt effektiv effekt sprider sig i vardagsrummet när stål bankas mot stål. Ljudbilden håller det effektfulla soundtracket väl mixat runt om i rummet utan att någon gång ta överhanden. Dialogen är alltid i fokus och lika klar oavsett om den hörs vråla ifrån en fullsatt arena eller prata i normalt tonläge. Real Steel bjuder på ett ljudspår som tillsammans med bildupplevelsen är i det närmaste oslagbart.

Real Steel

Extramaterialets roligaste inslag är den mockumentär man gjort om Charlie Kenton, alltså en låtsas dokumentär om Hugh Jackmans karaktär i filmen. Dokumentären känns ovanligt äkta med intervjuer av skådespelarna i sina olika roller. Vi får också ett inslag om filmens svåraste scen att göra enligt producenterna, nämligen scenen på skrotupplaget där Max och Charlie finner Atom. Detta kompletteras med ett kommentarspår av regissören Shawn Levy, en kort featurette om hur man byggde upp robotarna och för boxarfansen guldklimpen där Sugar Ray Leonard berättar om sitt bidrag till filmen som boxarlegend.

* * *

Real Steel kommer aldrig gå till historien som någon vidare märkvärdig film men idag är det en av de bättre familjefilmer jag har sett som bjuder på lite smått och gott för de flesta åldrarna. Även om filmen som sådan inte får någon att hoppa högt så kommer specialeffekterna ihop med bild och ljudupplevelsen på denna blu-ray få dig att göra det.

Aktuella priser för Real Steel

Discshop.seReal Steel Real Steel  hos Discshop.se99krFraktinfo
Discshop.seReal Steel (Import)Real Steel  (Import) hos Discshop.se149krFraktinfo
Discshop.seReal Steel: Steelbook (Import)Real Steel: Steelbook  (Import) hos Discshop.se149krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 81  av 100.

Real Steel

Real Steel blu-ray cover

Genre: Action
Releasedatum: 2012-03-28
Speltid: 127
Ljud: Engelska (DTS 7.1 HD MA)
Extramaterial: Audio commentary with director Shawn Levy, Countdown to the fight - Charlie Kenton Story, Making of Metal Valley, Building the Bots, Sugar Ray Leonard: Cornerman's Champ, Bloopers, Deleted & Extended Scenes

Skådespelare: Hugh Jackman, Evangeline Lilly, Kevin Durand, Anthony Mackie, Hope Davis, Phil LaMarr, James Rebhorn, Dakota Goyo, Olga Fonda, David Alan Basche, Karl Yune,

70%
100%