Piranha 3DD

Piranha 3DD

Platt fall trots större byst

Piranha 3D dök upp 2010 som en remake på filmen Piranha från 1978 som i sin tur var en parodi på Hajen, den största och bästa filmen inom djurskräckgenren någonsin. Även om konceptet att göra remake på en gammal parodi kändes lagom fräscht blev filmen en lyckad historia med mycket blod, naket och humor. Nu två år senare har man valt att följa upp Piranha 3D med Piranha 3DD och när man förstår att DD syftar på bröststorlek står det klart vilken utav föregångarnas tre ingredienser man har valt att ta till vara på när man nu återgår till konceptet med köttätande pirayor.

Ett år har gått sedan den blodiga massakern ägde rum i Lake Victoria då förhistoriska pirayor vaknade till liv för att festa på de fulla tonåringar som badade i deras sjö. Efter katastrofen dog stadens turism ut och då inkomstkällan försvann lämnade även invånarna staden och lämnade den i ett spöklikt och övergivet tillstånd. I den närliggande staden Cross Lake pågår livet dock som vanligt för de flesta men när den unga studenten Maddy (Danielle Panabaker) kommer hem från college märker hon snart en markant förändring. Den stora vattenpark hon ärvde tillsammans med sin styvfar Chet (David Koechner) utav den bortgångna modern har genomgått radikala förändringar sedan hon lämnade staden. Parken som står inför sin nyöppning har gjort sig av med de kvalificerade livräddarna och bytt ut dem emot strippor och även byggt till en separat del på området som enbart lämpar sig för de vuxna, om man säger så.

Maddy är givetvis rasande över den radikala förändring hennes sliskiga styvfar genomfört men kommer snart få annat att tänka på då det visar sig att pirayorna som borde vara begränsade till Lake Victorias vatten börjar dyka upp i de vatten som omger Cross Lake för att glatt hugga in på de nakenbadande tonåringarna. Efter den fruktansvärda upptäckten söker de upp youtubefenomenet Mr. Goodman (Christopher Lloyd) som gjort sig ett namn inom pirayavärlden sedan katastrofen vid Lake Victoria för att komma underfund med hur de ska kunna stoppa pirayornas framfart en gång för alla. Deras oro blir dock inte stillad då Goodman misstänker att pirayorna börjat transportera sig genom underjordiska vattenledningar och attraheras av klor. Maddy och hennes vänner måste göra allt som står i deras makt för att hindra pirayorna innan vattenparken nyöppning kommande dag då ordet katastrof skulle få nya proportioner om pirayorna lyckas leta sig in i bassängerna.

Piranha 3DD

"som en tam variant av valfri uppföljare till Scary Movie"

Man förstår väldigt tidigt vilken typ av film man har att göra med när man slår sig ner framför Piranha 3DD men då föregångaren överträffade de få förväntningar man hade är det ändå svårt att direkt avfärda filmen. Trailern hymlar med dubbelt så mycket action, dubbelt så mycket skräck och dubbelt så mycket roligheter men tyvärr lever man inte upp till något utav dessa påståenden, inte på långa vägar. Kanske handlar det mest om att man har haft en mindre budget att röra sig med än vad man hade i föregångare eller så har man lagt allt krut på att få till en bra 3D presentation, vilket man lyckats med, men i slutändan känns det hursomhelst som att bortsett från ett kasst manus så faller mycket på den ekonomiska frågan.

Billiga skämt och nakna kvinnor fanns det gott om även i Piranha 3D men i det fallet lyckades man samtidigt få till ett snyggt och skrämmande blodbad när pirayorna invaderade stranden mot slutet av filmen. I 3DD tappar man helt den bollen då det mesta som skulle upplevas som skrämmande eller obehagligt sker utanför bild. Det är såklart ett billigare alternativ än att visa det som sker men då de magstarka scenerna var viktiga i första filmen kommer man inte riktigt undan med att undvika dem här. Utan blod och gore i en film som denna försvinner de inslag som skulle kunna förknippa filmsviten med skräck och det tillsammans med dåliga skämt och nakenhet för nakenhetens skull gör att det hela slutar som en tam variant av valfri uppföljare till Scary Movie.

En annan likhet med filmer som Scary Movie går faktiskt att finna i de medelmåttiga skådespelarinsatserna som man på något vis försöker väga upp med att placera stora namn i små roller. Från första filmen återser vi Christopher Lloyd och Ving Rhames medan nya ansikten för denna gång är David Hasselhoff, Gary Busey, David Koechner. Det är alltid roligt med gästspel av den här kalibern även om jag antar att man i slutändan hade fått ihop en bättre film om man lagt gaget de kräver ut på specialeffekter eller bättre huvudrollsinnehavare. Å andra sidan drar dessa namn folk till biograferna vilket man är väl medveten om då det är just dessa ansikten som frekvent fladdrar förbi i diverse trailers. Filmens övriga skådespelare inklusive är av ganska typisk B-films kvalitet och har genren troget antagligen fått jobbet främst för utseendets skull. Den urtypiska och mycket sympatiska huvudrollsinnehavaren Danielle Panabaker känner vi igen från filmer som The Crazies och nyinspelningen av Friday the 13th och hon gör på det hela ett bra jobb även om hon, precis som de flesta, hamnar i periferin när hon delar scen med Christopher Lloyd.

Man har valt att använda sig utav en helt ny uppsättning i produktionen med John Gulager som regissör och ett manus hopknåpat utav SAW 3D författarna Patrick Melton och Marcus Dunstan. Vad gäller John Gulager bör man utefter hans tidigare produktioner inte ha några höga förväntningar men även om SAW 3D inte var det bästa inslaget i filmsviten borde man kunna hoppats på någonting bättre utav manusförfattarna. Det är synd att inte Alexandre Aja fick chansen att göra uppföljaren då han med föregångaren i bakhuvudet med all säkerhet hade kunnat prestera någonting bättre än det här.

Piranha 3DD

Piranha 3DD dyker upp på en singeldisk med en version utav filmen som går att avnjuta i 3D för den med proper utrustning och i 2D för de mindre lyckligt lottade. Trots det faktum att filmen i sig inte är mycket att hurra för bjuds vi på en ganska schysst transfer och då den spelades in i 3D är det såklart fördelaktigt att se just den versionen.

2D versionen har dock ingenting att skämmas för då det är en i stort sett perfekt transfer som bjuds. Endast i vissa av de mörkare sekvenserna blir man påmind om vissa kompressionsrelaterade defekter i bilden, men det är såklart ingenting man dröjer sig kvar vid. Det är en ljus film med många klara och glada färger som inte gör sig bra till genren men passar desto bättre för blu-rayformatet. Detaljrikedomen är klanderfri överlag men kommer mest till sin rätt i de våta närbilderna. Vid vissa tillfällen återges närbilderna kanske lite för bra då de animerade effekterna påvisar en ganska skral budget som man rimligtvis inte vill skylta med. Närbilderna utan inslag av specialeffekter är dock ypperliga och det är ganska svårt att hitta några större brister någonstans.

3D versionen är inte det bästa vi har sett men med tanke på den sunkiga budget filmen verkar ha rört sig med och de stora bristerna i allt från manus till skådespelare så överraskas man likväl utav en imponerande återgivning. Det bjuds på ett hyfsat djup i bilden genom hela produktionen, vilket blir tydligast i de lite renare sekvenserna. Precis som med 2D versionen har man problem i vissa av de mörkare partierna under vattnet då ett visst brus hamnar som en hinna över det som återges. Merparten av filmens action utspelar sig dock i vattenparken och under vissa av scenerna känns det som att 3D film skapades just för vattenscener. Vatten stänker genom vardagsrummet på ett realistiskt vis men även blod, spya och bara bröst pressas fram mot 3D glasögonen. Det märks att en hel del effekter är där just för att chockera och söka effekt hos tittaren och det känns lite onödigt, men samtidigt är det något vi inte kommer kunna komma ifrån innan 3D blivit det marknadsledande formatet.

Ljudet återgers i DTS-HD MA 5.1 och lämnar oss också med ett positivt intryck. Ljudbilden går från att vara relativt ordinär i tonårsfilmgenren med ett jäkla dunkande från bas och högtalare då dansmusik vibrerar i takt med att de nakna brösten fladdrar förbi i bild. Det rör sig främst om de scener som utspelar sig i vattenparken och man gör det på så vis tydligt vilken målgrupp man är ute efter. När vi introducerats för den dekadenta parken börjar en ljudmässigt medioker uppbyggnad inför den blodiga finalen då man å andra sidan kastar in ett par extra pinnar i elden. Skrik, plask, morr och pulserande stämningsmusik invaderar då anläggningen och man sköter det snyggt med bra riktningsverkan och lagom mycket kaos mellan högtalarna. Dialogen saknar det där riktiga djupet som går att finna i stora Hollywoodproduktioner men den är likväl balanserad och kommer för det mesta från bra riktningar.

Piranha 3DD

Extramaterialet är ganska larvigt och i vissa fall helt orelaterat till själva filmen. Här bjuds inte på någonting som skulle kunna höja upplevelsen, utan kanske snarare tvärtom. Vissa delar av materialet presenteras i HD medan andra delar blott återges i SD, men det är ingenting som håller en sömnlös. Medan eftertexterna rullar efter filmen bjuds det också på lite extramaterial i form av bloopers och David Hasselhoff flum.

•Deleted Scenes – Tre bortklippta scener som alla kretsar kring en av filmens mest intetsägande karaktärer, undrar varför just dessa klipptes bort frågar man sig med rynkad näsa.

•The Story Behind the DD – En väldigt kort dokumentär som snarare kan liknas vid ett reklaminslag för filmen. Vi får höra hur magnifika filmens skådespelare är samtidigt som merparten av speltiden går åt till att hylla de riktiga skådespelare som dyker upp i mindre roller.

•The Hofftastic World of David Hasselhoff – The Hoff kommer till tals och om inte hans val att medverka i en film som denna påvisar skicket på hans nuvarande karriär så gör absolut denna korta dokumentär det.

•Busey’s bloopers - Gary Busey flummar framför kameran, både som sig själv och i sin karaktär.

•Wet and wild with David Koechner - David Koechners tur att flumma framför kameran.

•A Lesson with John McEnroe – En kortfilm som är totalt orelaterad till filmen. Vi får se tennisstjärnan i rollen som sig själv när han med sedvanligt taskigt temperament agerar tränare åt en yngre förmåga. Inte särskilt roligt.

* * *

Piranha 3DD var i motsats till föregångaren precis så förutsägbart intetsägande som man föreställt sig. Med större fokus på humor och naket känns det i slutändan bara B trots att en del stora skådespelare dyker upp i mindre roller. Man kan alltid trösta sig med en snygg blu-ray med många 3D-vänliga inslag.

Aktuella priser för Piranha 3DD

WEBHALLEN.comPiranha 3DD (3D+BD) (2012) Piranha 3DD (3D+BD) (2012)  hos WEBHALLEN.com135krFraktinfo
Discshop.sePiranha 3DD (Blu-ray 3D) (Import)Piranha 3DD (Blu-ray 3D) (Import) hos Discshop.se149krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 46  av 100.

Piranha 3DD

Piranha 3DD blu-ray cover

Filmbolag: Noble
Genre: Skräck, Komedi
Releasedatum: 2012-10-17
Speltid: 83
Bild: 1080p Widescreen 1.78:1
Extramaterial: Deleted scenes, The story behind the DD, The hofftastic world of David Hassselhoff, Buseys bloopers, Wet and wild with David Koechner, A lesson with John Mcenroe

Skådespelare: David Hasselhoff, Ving Rhames, Christopher Lloyd, Katrina Bowden, Chris Zylka, Elise Neal, Gary Busey, Allison Mack, David Koechner, Danielle Panabaker, Jacqueline MacInnes Wood, Jean-Luc Bilodeau, Meagan Tandy

20%
70%
90%