Peter Gabriel - Secret World Live

Peter Gabriel - Secret World Live

En lika udda som klassisk spelning

Före detta Genesissångaren Peter Gabriel har under hela sin karriär från 1967 och fram till idag varit en inflytelserik artist. Under tiden i Genesis utmärkte han sig för väldigt exceptionella framträdanden där han bakade in små pjäser i låtlistorna och också sägs vara en av de som var först med stagediving. Som soloartist har framgångarna ökat och även om liveshowerna inte blev lika galna efter Genesis så har han aldrig slutat förundra oss på det musikaliska planet.

Secret World Live spelades in i Italien redan 1993 under Peter Gabriels stora Secret World turné som skulle promota albumet Us. Året därpå släpptes konserten på CD och VHS och blev genast en stor succé, mycket tack vare den omåttligt populära Across the River, och filmen mottog 1996 en grammy för bästa musikfilm. Nu, nästan tjugo år efter att materialet spelades in intar den hyllade spelningen HD-formatet, vilket också innebär Peter Gabriels debut på blu-ray.

Låtlista
01. Come Talk To Me
02. Steam
03. Across the River
04. Slow Marimbas
05. Shaking the Tree
06. Blood of Eden
07. San Jacinto
08. Kiss That Frog
09. Washing of the Water
10. Solsbury Hill
11. Digging in the Dirt
12. Sledgehammer
13. Secret World
14. Dont Give Up
15. In Your Eyes
Bonus:
16: Red Rain

Peter Gabriel - Secret World Live

"Det är lätt hänt att man som oinvigd höjer på ögonbrynen då mycket av det som sker på scenen är ganska udda"

En stor del av charmen med denna återutgivning är att musikfantaster av den lite yngre skolan får se hur det var förr. Konserten från 1993 är nämligen en väldigt daterad sådan. Peter Gabriel är en väldigt spexande artist med mycket showande och festlig rekvisita på scen. Om man väljer att ställa hans utrustning bredvid en av dagen artister, säg Lady Gaga, blir skillnaden nästan skrattretande markant. I mina ögon är det dock det oskuldsfulla i Gabriels show som gör det hela så genialt. Inledande Come Talk to Me då Peter Gabriel står och sjunger i en brittisk telefonkiosk medan bandet hissas upp underifrån är fantastisk. Det hela blir inte sämre av att det inte finns en enda mobiltelefon i sikte bland publiken, istället sträcker fansen upp sina tändare för att hedra artisten och vara del av den stämning han försöker förmedla.

Musikaliskt rör man sig i sann Peter Gabriel anda friskt mellan många olika genrer med inslag från olika delar av världen. Detta får till följd att båda bandet och Gabriel själv plockar upp en hel del olika och ibland ganska exotiska instrument under spelningens gång. Detta skapar både ett musikaliskt såväl som ett visuellt mervärde då man tittar på spelningen. Det är ofta stämningsfullt, det är alltid intressant och bandet är genialiskt. Paula Cole är under spelningen med som vokalist och hennes röst klingar perfekt med Gabriels, lyssna bara på den oerhört vackra Don’t Give Up.

Det är lätt hänt att man som oinvigd höjer på ögonbrynen då mycket av det som sker på scenen är ganska udda, exempelvis är scenografin ibland väldigt konstlad och omotiverade danser kan se helt absurda ut. Är man insatt i Peter Gabriels musik och hans skapande vet man dock att udda går hand i hand med musiken. Är man nyfiken på Gabriel och hans musik rekommenderar jag att man införskaffar sig denna blu-ray men om man vill ha mer kött på benen innan man lägger sin beställning kan man söka upp musikvideon till låten Sledgehammer som i sin prakt sammanfattar Gabriels musik och konstnärskap på ett ganska bra sätt.

Peter Gabriel - Secret World Live

Vi bjuds en 1080i MPEG-4 AVC transfer i skala 1.78:1. På grund av att källmaterialet inte var det allra bästa när man satte sig ner för att restaurera denna konsert når inte heller denna transfer upp till den kvalitet man väntar sig på blu-ray idag. Det som präglar filmen är en osedvanlig mjukhet vilket inte gifter sig väl med den färgsprakande scenografi och ljussättning man använde sig av under konserten. Många gånger upplevs bilden vara väldigt suddig i de vidare tagningarna och vid vissa tillfällen går det så långt att man inte riktigt kan utläsa vad som döljer sig bakom strålkastarljuset. Närbilderna håller dock bättre klass även om det inte heller här rör sig om några underverk. Secret World Live har säkerligen aldrig sett bättre ut än vad den gör här men tyvärr når transfern inte upp till mina förväntningar.

När det kommer till ljudåtergivningen får vi möjlighet att välja mellan DTS-HD MA 5.1 eller LPCM 2.0. Till denna recension använde vi oss utav det förstnämnda och det kan varmt rekommenderas. Gabriels ljudfält går sällan till attack på samma sätt som många andra konsertfilmer tenderar att göra utan det som spelas upp för oss är i hög grad lättlyssnad musik med stor rymd vilket gynnar en anläggning med 5.1 möjligheter. Instrumenten mixas väl vilket leder till att ingen musiker drunknar i någon annan bandmedlems talang. Peter Gabriels stämma försvinner heller aldrig ut ur fokus utan ligger ständigt lite över musikanternas instrument. Publikens jubel håller sig för det mesta i de bakre högtalarna och stör således inte upplevelsen, eventuellt borde man kanske ökat styrkan just vad gäller publikljudet för att nå bästa möjliga effekt.

Peter Gabriel - Secret World Live

Bortsett från att vi bjuds på bonusspåret Red Rain blir vi faktiskt ovanligt botskämda när det kommer till extramaterialet på denna utgåva.
Timelapse: Ett snyggt videospår till tonerna av utav Steam där vi i snabba drag får följa hur scenen byggdes upp.
The Making of Peter Gabriel’s Secret World: Ett ganska typiskt bakom kulisserna spår när det kommer till en konsertfilm då korta klipp från spelningen varvas med intervjuer. I detta fall får vi höra Peter Gabriel själv komma till tals och berätta om turnén.
Bonus Track: En ny mixning utav låten Steam spelas upp och illustreras med hjälp utav fotomontage från turnén.
The Rhythm of the Heat: En bonuslåt som är inspelad I London 2011 med The New Blood Ochestra. Högst troligt ett smakprov på en kommande blu-ray då detta tillsammans med fotomontaget är det enda inslaget som presenteras i HD.

* * *

Peter Gabriel - Secret World Live kommer slukas med hull och hår utav de inbitna fansen. Samtidigt är det en fin inkörsport för de oinvigda som är intresserade av en väldigt talangfull men också modigt experimentell musiker som gjort avtryck i musikhistorien. Utgåvan är helt OK och även om bildtransfern inte imponerar så både ser och låter spelningen bättre nu än någonsin.

Aktuella priser för Peter Gabriel - Secret World Live

Discshop.sePeter Gabriel - Secret World Live Peter Gabriel - Secret World Live  hos Discshop.se249krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 78  av 100.