Oz the Great and Powerful 3D

Oz the Great and Powerful 3D

Underhållande prolog som inte träffar mitt i prick

En filmrecension av J. Hallberg , publicerad

Så nu vet vi vad som händer om man tar Daniel från Nollor och nördar, Jen från Dawson´s Creek, J.D. från Scrubs och Jackie från That ´70s Show och sätter dem i en film tillsammans. Man får Oz the Great and Powerful, en inte alltför tokig äventyrsberättelse om en fuskande karnevalsmagiker som ställs inför sitt livs tuffast uppgift - att för sig själv och alla andra visa att han är en god människa.

Den småbedragande cirkustrollkarlen och kvinnokarlen Oscar Diggs, mer känd som Oz, har till slut gått för långt. En av alla kvinnor han fått till det med visar sig vara ihop med cirkusens starke Adolf, och Oz får lämna sitt pick och pack och fly fältet i en luftballong. I luften vill det sig inte bättre än att han hamnar mitt i en tornado, i vilken han ber till högre makter om en ny chans, en chans att bättra sig och göra något med sitt liv.

Chansen han får visar sig vara landet Oz, för när stormen bedarrat och luftballongen kraschlandat är det i just detta fantastiska land han hamnat. Här misstas han snart för att vara den trollkarl som en profetia talat om, mannen som kan befria landet från den ondska som den elaka häxan står för. Men allt är inte som det verkar, och Oz själv är ju bara en bedragare, hur ska han kunna besegra de mörka och på riktigt magiska krafter som styr landet?

Oz the Great and Powerful 3D

"en ganska trivsam upplevelse i filmsoffan, mycket beroende på Sam Raimis visuella tolkning av landet Oz - och Rachel Weisz, som gör en smått fantastisk roll som den elaka och manipulativa häxan Evanora"

Visuellt är Oz the Great and Powerful inget annat än en ren fröjd, men tyvärr saknas en hel del djup i själva berättelsen. De flesta är är bekanta med berättelsen om Oz - vare sig man faktiskt sett originalet från 1939 (som faktiskt finns i en fin-fin blu-rayutgåva) eller inte då det är en story som i princip är omöjlig att inte få ett hum om som populärkulturkonsument, och på förhand lät det som om Oz the Great and Powerful skulle kunna ge en fördjupad inblick i karaktärernas tillkomst (det är ju en prequel), men så är inte riktigt fallet. Storyn är rätt platt, och det är få av karaktärerna som man verkligen fattar tycke för. James Franco verkar inte riktigt tro på vad han gör och det är överlag svårt att släppa associationerna till alla de TV-serier som filmens skådespelare är ansiktet utåt för.

Med det sagt så är Oz the Great and Powerful ändå en ganska trivsam upplevelse i filmsoffan, mycket beroende på Sam Raimis visuella tolkning av landet Oz - och Rachel Weisz, som gör en smått fantastisk roll som den elaka och manipulativa häxan Evanora. Det finns periodvis små händelser som lockar till skratt och kan man bara bortse lite från att man i denna prequel valt att ersätta en av filmhistoriens mest berömda kvinnliga roller med en man så kommer man kunna få ut något av den här filmen. Det hade dock fungerat bättre i Oz-universumet om man även i berättelsen som leder fram till Dorothys äventyr låtit en kvinna stå för hjältedåden.

Parallellerna mellan Kansas och Oz är väldigt tydliga, som när Oz först inte kan hjälpa den lilla flickan som är rullstolsbunden - medan han sedan kan hjälpa den lilla porslinsflickan (med röst av samma skådespelare) vars ben gått av - med lite magi på flaska (lim), och att hans medhälpare i Kansas ersatts av en apa i Oz (som till slut släpps in på livet). Det blir i bland väldigt uppenbara kopplingar, men det ger ändå filmen lite välbehövligt djup som den annars saknar.

Oz the Great and Powerful må vara en prolog, men i mångt och mycket är det samma berättelse ännu en gång då man även denna gång letar efter något som alltid funnits i karaktären redan från början (förra gången var det lejonet som redan var modig, plåtmannen som redan hade hjärta och fågelskrämman som visserligen fick en hjärna i slutet men som egentligen var som smartast innan dess), nämligen godhet... I slutändan blir Oz the Great and Powerful lidande av att jämförelsen med den tidlösa klassiker den föregår är omöjlig att bortse från, men allt eftersom filmen rullar på känns det som om alla inblandade hittar allt mer rätt och till sist känns faktiskt inte en uppföljare särskilt osannolikt.

Oz the Great and Powerful 3D

De inledande scenerna i Kansas är svartvita och så snart vår hjälte når landet Oz övergår bilden till färg och bredbildsformat - ett smart och snyggt sätt att förstärka allt det fantastiska i L. Frank Baums skapelse Oz - som faktiskt består av hela 14 böcker. I övrigt är det väldigt mycket CGI, och bländande sådan, färgpaletten består av enastående rika färger och i 3D visar sig verkligen Oz the Great and Powerful från sin allra bästa sida. Djupet är fantastiskt, och bidrar i allra högsta grad till att skänka landet Oz än mer mystik och framstå som, om möjligt, ännu mer magiskt än hur det upplevs i 2D-varianten. Man blandar friskt mellan små subtila 3D-effekter i miljöerna och väldiga in-your-face-effekter som det är omöjligt att finna några brister i. Har du ett val så är det givet, Oz the Great and Powerful bör upplevas i 3D.

2D-versionen är nästan lika vacker, med fantastisk detaljrikedom och livfulla färger som inte liknar mycket vi sett förut, men i jämförelse med 3D-upplevelsen saknas pricken över i:et.

Ljudspår: DTS 5.1 HD MA

Ljudbilden är optimerad för att upplevas i lite mindre omfattning, så ni med stora dedikerade biorum blir kanske en aning lidande, men för de övriga 99 procenten bjuds vi på ett underbart ljudspår i DTS-HD Master Audio 7.1. Kristallklar dialog som hela tiden naturligt befinner sig i centrum, trots att det händer saker hela tiden runt omkring i högtalaranläggningen. Surroundeffekter placeras hela tiden i rätt högtalare och de lågfrekventa effekterna är pampigt massiva. Snudd på referensvärdigt och ger hela produktionen ett stort mervärde.

Extramaterial:Walt Disney And The Road To Oz, My Journey In Oz By James Franco, China Girl And The Suspension Of Disbelief, Before Your Very Eyes:From Kansas To Oz, Mila´s Metamorphosis, Mr. Elfman´s Musical Concoctations, Bloopers

Extramaterialet är okej, men inte så mycket mer. Blooper-reelen är, till skillnad från hur det ofta är, faktiskt ganska underhållande och James Francos dagboksdokumentär My Journey in Oz, by James Franco är ganska intressant, men de övriga featuretterna är relativt intetsägande även om de bjuder på en och annan insikt i filmens tillkomst.

Aktuella priser för Oz the Great and Powerful 3D

WEBHALLEN.comOZ The great and Powerful 3D (2013) OZ The great and Powerful 3D (2013)  hos WEBHALLEN.com209krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent J. Hallberg, betyget 69  av 100.

Oz the Great and Powerful 3D

Oz the Great and Powerful 3D blu-ray cover

Genre: Action, Äventyr, Fantasy
Releasedatum: 2013-07-17
Speltid: 130
Extramaterial: Walt Disney And The Road To Oz, My Journey In Oz By James Franco, China Girl And The Suspension Of Disbelief, Before Your Very Eyes:From Kansas To Oz, Mila´s Metamorphosis, Mr. Elfman´s Musical Concoctations, Bloopers

Skådespelare: James Franco, Michelle Williams, Rachel Weisz, Zach Braff, Mila Kunis, Bill Cobbs, Joey King

50%
100%