Night of the Living Dead 3D: Re-Animation

OBS! Den här recensionen har ännu inte anpassats till vår nya design. Arbetet med att korrigera den pågår för fullt!

Baksidestext:
George A. Romeros Night of the Living Dead från 1968 är och kommer alltid vara zombirullen med stort Z. Få filmer har lämnat ett sådant ett avtryck i en specifik genre som ovan nämnda film gjorde i skräckgenren när det begav sig. På samma vis är Stuart Gordons Re-Animator från 1985 stilbildande inom den mer humoristiska skräcken. När så den mindre välkända regissören Jeff Broadstreet 2012 släpper Night of the Living Dead 3D: Re-Animation är det inte utan förväntningar om att man på ett bra vis lyckats korsa dessa två filmer. Det visar sig snart att filmen agerar prequel till Jeff Broadstreets remake av Night of the Living Dead från 2006.

När Gerald Tovar Jr. (Andrew Divoff) ärver den familjeägda begravningsbyrån utav sin fader ärver han också den överenskommelse fadern hade med det millitära. Mot en avgift tar han då och då emot millitärt avfall som han sedan bränner upp i krematorieugnen men efter faderns bortgång finner Gerald ett annat användningsområde för avfallet. När liken i begravningshusets bårhus exponeras för avfallet vaknar de plötsligt till liv igen, om än som långsamt trögtänkta och blodtörstiga zombies. Gerald stänger efter upptäckten ner krematoriet och håller det ständigt låst och undanskymt för de anställda medan han försöker utforska och dokumentera sin upptäckt. Då och då slipper dock någon zombie ut vilket en statligt anställd kontrollant bittert får erfara.

Som tur är för Gerald är det inga särskilt starkt lysande stjärnor som jobbar på begravningsbyrån då hans alltiallo är en pundare och flickan som rekonstruerar liken inför visningar är en smått psykotisk nymfoman. Gerald får därför lugnt fortsätta med sina undersökningar utan att personalen orkar bry sig något nämnvärt.

En dag dyker Geralds sedan länge bortflugna broder Harold (Jeffrey Combs) upp utan förvarning och kräver Gerald på massa pengar. Gerald beslutar sig då för att visa brodern vad han sysslat med på byrån sedan faderns bortgång. De åker hem till Gerald för att prata om det hela varpå Harold upptäcker att deras far Gerald Tovar Sr. också blivit en del utav Geralds upptäckt då han sitter fastbunden på övervåningen som en zombie. När chocken har lagt sig blir Harold också eld och lågor och ser broderns experiment som ett lysande tillfälle att tjäna pengar, en idé Gerald inte tänker gå med på. Samtidigt håller helvetet på att braka lös på begravningsbyrån då alla zombies plötsligt inte befinner sig inne i det låsta kraematoriet.

Det första man bör tänka på när man ser filmen är att den inte har något som helst att göra med Romeros ursprungliga Night of the Living Dead. Som tidigare nämnts är den istället en föregångare till den remake som gjordes 2006 och som i sin tur inte var särskilt trogen originalet. Vad gäller Re-Animator så tar likheterna slut med Jeffrey Combs medverkan annars har filmerna inte någonting med varandra att göra. Night of the Living Dead 3D: Re-Animation är en blandning av skräck och komedi med vissa satiriska inslag. Vad gäller satiren så går den säkert hem bättre i USA än här då man häcklar Tv-kanaler och hallåor på ganska lustigt vis men i Sverige blir det svårare att relatera till lustigheterna.

Man bör inte se filmen som renodlad skräck då det aldrig blir riktigt kusligt utan det obehag man förmedlar gör man genom grisiga zombies och flitigt användande av blod, skelett och stympade lemmar. Filmens komiska inslag är många men precis som att skräckinslagen aldrig blir riktigt obehagliga blir de komiska partierna aldrig riktigt roliga och i många fall ställer man sig frågande till om man ens försökt vara rolig i de mest skrattretande scenerna. Sedan finns det uppenbart skämtsamma scener som inte riktigt uppmärksammas då de kanske är för uppenbara som exempelvis scenen där Gerald presenterar zombiefarsan för sin bror och han har fäst massa wunderbaums på faderns rock för att dämpa lukten.

Just det faktum att Gerald bor i ett stort gammalt hus och förvarar sin döda far på övervåningen leder till att den insatta skräckfantasten drar omedelbara paralleller till Hitchcocks Psycho men tro mig, där slutar likheterna.

Då filmen inte riktigt berör trots att ambitionerna är många ska man i alla fall ge den att man har fått ihop ganska tjusiga zombies. Vissa av dem ser riktigt bra ut vad gäller makeup och motorik. Blodet skvätter på ganska frekvent och även det ser trovärdigt ut. Vad man dock inte riktigt lyckas få till alla gånger är specialeffekterna som ofta ser alltför datagjorda och malplacerade ut.

Skådespelarna gör inte direkt några minnesvärda roller men både Andrew Divoff och Jeffrey Combs tillför viss kult då de båda har rötter djupt förankrade i genren. Divoff känner nog de flesta igen från Wishmaster eller på senare år Lost medan Combs gjort sig ett namn i nämnda Re-Animator. Combs karaktär är för honom helt rätt med nervigt överspel från start till mål medan Divoff känns lite för tillbakahållen i sin karaktär. Övriga roller lämnar tyvärr mycket att önska och kommer antagligen inte synas i några större produktioner inom överskådlig framtid.

Bildmässigt får vi en bra produktion men det hela blir riktigt bra först om du har tillgång till 3D utrustning. Man har byggt upp en miljö med 60-tals känsla och min upplevelse är att bilden arbetar därefter. Grynig bild utan något nämnvärt djup går igenom filmen med en färgpallet som pendlar mellan skarpa, klara färger och grått matta beroende på vilken miljö filmen skildrar. Detaljrikedomen är hög och 3D-effekterna riktigt snygga. Redan i inledningen ser regissören till att informera oss om att det är 3D som gäller men sedan är det främst se mest köttiga zombiescener med avslagna käkar och blodstänk som pressas upp i våra nyllen. Jag har upplevt filmen både i 3D version och i ordinär 2D och kan garantera att 3D ger filmen ett klart mervärde.

Ljudet presenteras i 5.1 ljud med klar dialog och adekvat soundtrack. Basen arbetar mest i de mer actionfyllda scenerna och surrounden tillåts inte visa vad den går för. De scener där surrounden arbetar som mest är när vi befinner oss i krematoriet och man hör zombies kräla och sucka lite varstans ifrån i bygget. Annars är det mest soundtracket som tillåts dyka upp i de bakre högtalarna.

Tyvärr får vi inget extramaterial på utgåvan bortsett från en trailer till filmen och lite andra trailers från Njutafilms.

Night of the Living Dead 3D: Re-Animation kommer inte gå till historien som skräckfilm och kommer ofrånkomligen hamna långt ner på listan när det är dags att ranka Night of the Living Dead produktioner genom tiderna. Är man ett stort fan av genren kan man dock njuta av snygga zombies och ganska hög dos gore men annars finns det bättre rysare att sätta tänderna i.

[xrrgroup]
[xrr label=Filmen: rating=2/5]
[xrr label=3D: rating=3/5]