Monsters, Inc 3D

Monsters, Inc 3D

Monsterskoj med Pixar

Att Pixarfilmen Monsters, Inc. nu har 12 år på nacken är lite märkligt då det känns som om det var igår vi först stiftade bekantskap med Sulley, Mike och den lilla odågan Boo men nu är redan den andra blu-rayutgåvan av filmen här och dess uppföljare spelas i detta nu på bio runt om i världen. 2001 då filmen gjorde succé på biograferna kommer för mig alltid innebära året då den animerade filmen fick sin renässans tack vare de båda storfilmerna Monsters, Inc. och Shrek som båda två kom att markera en ny era av barnfilm där de vuxna bjuds på lika många skratt som barnen.

Den lilla staden Monstropolis bebos utav för det mesta vänligt sinnade monster och får sin elektricitet utav kraften i barnaskrik. Då elektriciteten är väsentlig för staden arbetar flertalet av stadens invånare på företaget Monsters, Inc. där de om natten skrämma livet ur barn i människovärlden för att på så vis alstra och lagra energin som krävs för att få staden att gå runt. På företaget använder man sig utav garderobsdörrar som portaler för att ta sig in i människornas värld. Arbetet som ter sig enkelt går ut på att snabbt gå in i de sovande barnens sovrum, locka fram barnens skrik och sedan hastigt ta sig tillbaks till Monstopolis men då monstren fruktar människorna lika mycket som människorna fruktar dem är det inte vem som helst som klarar av arbetet.

Det håriga och mycket vänliga monstret Sulley är det bästa och mest produktiva monstret på Monsters, Inc. Tillsammans med sin vapendragare, den enögda Mike, som förbereder garderobsdörrarna och buteljerar barnskriken är han dagligen det monster som producerar mest energi åt Monstropolis till det ondsinta och nästan lika produktiva monstret Randalls förtret. En dag händer dock någonting mycket oväntat då det gladlynta barnet Boo av misstag följer med Sulley genom portalen och in i monstervärlden. Tillsammans med Mike försöker Sulley därefter hantera och återföra det lilla barnet till dess egen värld samtidigt som de försöker undanhålla sanningen om att de släppt ut ett barn i Monstropolis för deras monsterkollegor vilket blir svårt då de samtidigt är alldeles skräckslagna inför det lilla människobarnet. Ganska omgående får dessutom Randall reda på vad Sulley döljer och ser det som sin möjlighet att ta över Sulleys plats som det bäst presterande monstret på Monsters, Inc. genom att låta högsta chefen få reda på oredan Sulley ställt till med.

Monsters, Inc 3D

"trots att även de fräcka skämten antar en något snällare karaktär här så lockar filmen till många skratt"

Monsters, Inc, blev Disney Pixars fjärde långfilm och även om den så framgångsrika studion hade succéerna Toy Story, Ett småkryps liv och Toy Story 2 i ryggen när filmen spelades in känns det ändå som att det var här karusellen verkligen tog fart om man ser på de filmer som sedan skulle följa. Med originalstory och regi av Pete Docter som tidigare skrivit storyn till nämnda Toy Story och Toy Story 2 bjuder Monsters, Inc. på en originell idé som trots förutsägbara förvecklingar tilltalar ung som gammal med lustiga monster, härliga slapstickskämt och inte minst animeringar som bara fortsätter att imponera. Nu ska dock inte Docter själv få all ära då filmen liksom de flesta andra filmer av Pixar har flertalet fina manusförfattare och regissörer varav många har arbetat på allt från nämnda Toy Story till Hitta Nemo och Upp. Precis som vilken annan klockren komedi som helst är det ett flertalet återkommande kockar inblandade i Monsters, Inc. och där någonstans tror jag vi har framgångsreceptet och anledningen till att Disney Pixar fortsätter leverera hejdlös humor i kombination med gullig barnfilm.

Om man jämför animeringarna i Monsters, Inc. står det klart att utvecklingen har gått framåt sedan 2001 och tur är väl det. Med det sagt är animeringarna ändå häpnadsväckande vackra och skickligt utformade vilket inte minst märks när det kommer till jätten Sulley då vartenda hårstrå som täcker hans väldiga kropp skildras i detalj under filmens gång. Samtidigt är det i sammanhanget lite negativt att större delen av filmens karaktärer är just monster och på så vis inte ger oss den aha-känslan som infinner sig i exempelvis Modig där Pixar animerar verkliga ting med briljans och precision. När man väljer att låta påhittade monster spela huvudrollen i filmen ger det nämligen samtidigt animerarna möjligheten att lägga ner timmar på att få till en snygg Sulley medan man ganska snabbt kan svänga ihop de andra mindre komplexa monstren som i jämförelse kan te sig ganska plastiga.

I vanlig ordning får man ut det bästa av sina röstskådespelare och har vett att kontraktera välkända och stabila skådespelare för jobben. I Monsters, Inc. hör vi John Goodman som Sulley och Billy Crystal som Mike medan blandandra Steve Buscemi och Jennifer Tilly tar plats som ett par av birollerna. Jag gillar verkligen när man satsar på större namn även om de inte kommer synas i bild då det ofrånkomligt tillför filmen en viss kvalitetsstämpel. Även i den svenska versionen av filmen hör vi ett par giganter, relativt sett, då Allan Svensson spelar Sulley och självaste Robert Gustafsson intar rollen som Mike.

Jag tror att de flesta fans av Disney och Pixar redan har sett Monsters, Inc. så jag behöver knappast övertyga någon om att det handlar om en riktigt bra film. Vad man kan sakna i jämförelse med den samtida Shrek är en något vassare och lite mer ironisk humor men trots att även de fräcka skämten antar en något snällare karaktär här så lockar filmen till många skratt samtidigt som den bjuder en gullig historia och mycket spänning för de mindre.

Monsters, Inc 3D

Monsters, inc. 3D ser precis lika fantastisk ut på blu-ray som sist det begav sig med riktigt fantastiska och påtagligt skimrande färger och en omutligt stabil svärta filmen igenom. Alla färgglada monster presenteras klanderfritt då de redan från början är fantastiskt animerade vilket kanske blir allra mest påtagligt när det kommer till håriga tingestar som Sully själv där vartenda hår på hans kropp återges i detalj och ser väldigt levande ut när han rör sig fram över skärmen. Detaljrikedomen liksom skärpan är således också i toppklass och även om jag tror att man har återanvänt förra utgåvans 2D-transfer så känns det nästan som att denna är strået vassare ändå.

Vad gäller 3D-versionen av filmen så rör det sig av förklarliga skäl inte om några typiska och som vissa kallar de billiga 3D-effekter där åskådaren får impulsen att ducka för framflygande objekt då filmen inte animerades i 3D från första början. Istället har man med hjälp av 3D skapat ett djup som verkligen hjälper monstren i filmen att komma till liv på ett fantastiskt sätt. Om man bara kikar på karaktärerna så letar de sig verkligen ut ur min TV vilket skapar en fantastisk effekt inte minst när vi återigen kikar på Sullys håriga kropp. Miljöerna bjuder dock på de riktigt stora aha-momenten då korridorerna på Monsters, inc liksom staden i sig får ytterligare dimensioner och djup tack vare den fina tekniken. De som söker en schysst 3D-rulle för de fräcka, stereotypa och utmärkande effekternas skull bör med andra ord leta vidare men de som söker en 3D-film som verkligen påvisar teknikens storhet har med Monsters, inc. hittat rätt.

Ljudspår: Engelska (Dolby Digital Plus 7.1)

Även filmens ljudspår har fått sig en liten ansiktslyftning sedan förra utgåvan då Disney nu trumfar med ett rent ut sagt magiskt ljudspår som i sina stunder får armhåren att resa sig av behag. För de som väljer att se filmen med den svenska dubbningen får man dock fortsättningsvis hålla till godo med 5.1 varianten men i vanlig ordning recenserar vi det engelska ljudspåret.

Ljudspåret är perfektion från start till mål med en ständigt aktiv och väldigt närvarande surround. Allra mäktigast blir det kanske under slutspurten då Randall jagar våra hjältar genom dörrvalven och dörrarna svischar förbi med sådan styrka att vi själva känner oss närvarande i jakten. Även under övriga episoder av filmen tillåts vi imponeras av den precision som bjuds då monster och andra ting som inte ens syns i bild ändå ljuder i högtalarna vilket skapar en fantastisk rymd och dynamik. Baskanalen är makalöst djup utan att för den sakens skull kännas överdriven ens när hela lägenheten verkar vibrera av dess styrka. Under hela det engagerande och kraftfulla ljudspåret hanteras dialog och de effekter som finns i fronten med fingertoppkänsla och en trovärdigt stabil kanalplanering. Även i filmens allra mest nedtonade sekvenser bjuder ljudspåret på en märkbar rymd och atmosfär vilket lyfter Monsters, Inc. ljudspår till årets kanske vackraste.

Extramaterial:Toy Story Kortfilm: Party Saurus Rex, Kortfilm: På tråden, Bortklippt material, Filmskaparnas rundabordssamtal, Bygget av Monstropolis I Tokyo, Animerad kortllm: Mikes nya bil, Kommentarspår, Trailers

Extramaterialet är digert även om jag kan sakna en del av det extramaterial som finns med på tidigare DVD utgåva av filmen. Men vad jag inte begriper är att när man spelar 2D utgåvan av filmen berättar filmens regissör i introt om massa extramaterial som inte finns med på den faktiska utgåvan. Det gäller bland annat 100 olika spel som kanske vore intressanta för barnen. Jag vet inte riktigt vad som har hänt här eller om jag på något vis missat något.

Toy Story Kortfilm: Party Saurus Rex: En härlig och relativt ny kortfilm hämtad ur Toy Storysviten där vi åter får möta den neurotiska Rex i ett kort men härligt inslag. Filmen presenteras i 3D.
Kortfilm: På tråden: Denna kortfilm går att känna igen från tidigare utgåvor av filmen med skillnaden att den här har bearbetats till 3D. Filmen finns även med på 2D skivan och går att se med eller utan kommentarer av regissör Ralph Eggleston.
Bortklippt material: Här bjuds vi på tabbar och blunders i 3D. Faktiskt ett ganska lustigt inslag i animerad film.
Filmskaparnas rundabordssamtal: Ett inslag på lite drygt tjugo minuter där en samling av filmskaparna, inklusive regissören samtalar väldigt lättsamt kring filmens produktion. Det är helt klart informativt men framförallt jäkligt kul att se hur roligt människorna bakom produktionen verkar ha ihop. Säga vad man vill om miljonindustrin bakom Disney men ett inslag som detta visar hur galet mycket hjärta och ömhet det ändå finns bakom produktionerna.
Bygget av Monstropolis I Tokyo: Ett inslag som tar oss med till det Monstropolis som byggts på Disneyland i Tokyo.
Mike´s nya bil: En kortfilm som vi har möjlighet att se både med och utan kommentarer med filmskaparnas söner. Filmen är kort men handlar till skillnad om de övriga kortfilmerna om huvudpersonerna från Monsters, Inc.
Kommentarer: Ett härligt kommentarspår med regissörerna Pete Docter och Lee Unkrich, författaren Andrew Stanton och producent John Lasseter. Precis som rundabordssamtalet är detta ett kommentarspår fullt av hjärta och humor. Filmskaparna skrattar sig igenom spåret där de berättar om filmens uppkomst, utveckling och produktion. Det är mycket informativt men framförallt roligt.
Trailers: Ett gäng trailers till kommande Disneyreleaser men här döljer sig också ett lite intressant inslag om den nya filmen Monsters University.

Aktuella priser för Monsters, Inc 3D

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 91  av 100.

Monsters, Inc 3D

Monsters, Inc 3D blu-ray cover

Genre: Familj & Barn
Releasedatum: 2013-07-31
Speltid: 91
Ljud: Engelska (Dolby Digital Plus 7.1)
Extramaterial: Toy Story Kortfilm: Party Saurus Rex, Kortfilm: På tråden, Bortklippt material, Filmskaparnas rundabordssamtal, Bygget av Monstropolis I Tokyo, Animerad kortllm: Mikes nya bil, Kommentarspår, Trailers

Skådespelare: Billy Crystal, John Goodman, Mary Gibbs, Steve Buscemi Jennifer Tilly, James Coburn

90%
90%