Men in Black 3 3D

Men in Black 3 3D

Ett kärt återseende

10 år efter föregångaren och 15 år efter debuten är det så dags för Men in Black att inta hemmabioanläggningarna med en tredje långfilm. Till skillnad från många andra kassasuccéer har man här haft vett att inte jäkta fram uppföljare men detta till trots var den andra instansen inte mycket att hänga i gran i jämförelse med första filmen. Det är därför med glädje man finner att denna tredje del både är charmigare, snyggare och smartare än sin föregångare.

Radarparet agent J (Will Smith) och agent K (Tommy Lee Jones) arbetar fortfarande för MIB, den hemliga organisationen som övervakar utomjordiskt liv på jorden. Det är inte mycket som har ändrats sedan vi stötte på dem senast då de fortfarande är partners och J fortfarande är en vårdslös glappkäft medan K är bister och molocken.

När den utomjordiska busen Boris the Animal (Jeamine Clement) rymmer från ett välbevakat fängelse på månen där universums största drägg sitter inspärrade, gör han det dels för att förinta jorden men även för att utkräva hämnd på K, mannen som satte honom i fängelse, sköt av hans arm och inte minst såg till att hans ras utrotades. Hans plan är genialisk och till synes felfri då han beger sig bakåt i tiden till dagen innan K arresterade honom för att mörda den lyckligt ovetande, unga K (Josh Brolin).

När J dagen därpå dyker upp på MIBs högkvarter blir han snart varse att K gått upp i rök. Hans lägenhet bebos utav andra människor och på firman ser folk på honom som om han vore galen när han envisas med att få prata med K. När firmans nya chef, agent O (Emma Thompson), inser att J är fullt övertygad om att han har en partner vid namn K berättar hon att agent K omöjligt kan vara hans partner då han för fyrtio år sedan blev mördad av en ökänd brottsling vid namn Boris the Animal.

O och J inser snart att Boris måste ha kommit på ett sätt att resa i tiden och av någon anledning är det bara J som inte blivit märkt av det reviderade förflutna. För att ställa saker och ting till rätta beger sig så också J bakåt i tiden till dagen innan agent K mördades för att själv stoppa och oskadliggöra Boris. J hinner dock inte befinna sig i år 1969 alltför länge innan han springer på den unga K som arresterar honom med mål att neutralisera hans minne. I grevens tid lyckas J övertala K om hur det ligger till och de båda tvingas nu samarbeta för att rädda jorden och agent K.

Men in Black 3 3D

"klart bättre än föregångaren samtidigt som den har ett par pinnhåll kvar för att nå upp till originalets kvalitet"

Man brukar säga att en uppföljare är originalet i repris och det stämmer ganska bra när man ser på MIB och MIB2. Den första filmen blev en direkt klassiker med en charmig historia och lika stora inslag av sci-fi som humor. I den ofrånkomliga uppföljaren försökte man behålla konceptet och dra det hela ytterligare en nivå vilket slutade i en något förvirrad film där humorn fick lite för stort spelrum och specialeffekternas explosion på marknaden ledde till ett överutnyttjande av knäppa figurer och lustiga aliens, som i sin tur tog död på stor del av charmen. Att den väntade succén uteblev var ett faktum vilket förklarar att vi nu har fått vänta hela tio år på en ny episod i berättelsen om Men in Black.

Som tredje filmen i en franchise håller sig MIB3 ganska bra till mallen. De välkända karaktärerna är på plats samtidigt som de nya karaktärerna är precis lika lustiga och älskvärda som vi vant oss vid. Man har lärt sig av misstaget man gjorde med MIB2 och satsar på att få till en historia med hjärna istället för att bara satsa på det visuella. Berättelsen för egentligen inte filmsviten framåt utan försöker snarare knyta an till de tidigare filmerna och gör det mycket genom att ge oss agent K’s bakgrundshistoria. Bakgrundshistorier är populära när det handlar om uppföljare av alla de slag och kanske känns det som en lätt utväg för manusförfattarna när man berättar den genom att låta en av filmens huvudkaraktärer resa bakåt i tiden för att träffa den andra. I vilken annan filmsvit som helst hade det antagligen känts larvigt och billigt men på något vis kommer man undan med det här, kanske för att Josh Brolin som spelar den unga agent K gör en lysande imitation utav Tommy Lee Jones.

MIB3 är precis som de andra två filmerna regisserad utav Barry Sonnenfeld och det känns på sätt och vis bra att finna samma man vid rodret. Däremot kan man fundera lite på hur pass bra regissör han egentligen är då få filmsviter spretat så mycket som just Men in Black. Då den andra filmen kändes för larvig och för mättad på talande djur och lustiga aliens har man i denna tredje film kanske dragit det hela lite för långt åt det andra hållet. Det blir nästan aldrig riktigt roligt och ytterst få små utomjordingar dyker upp i periferin vilket utgjorde en stor del av första filmens charm. Tidsenligt nog med tanke på alla mörka reboots har man istället valt att skjuta in ett allvar och en tragik som lyst med sin frånvaro tidigare. Personligen har jag inget emot det då den tragik som går att finna kring K’s person bidrar med ett djup som tidigare saknats, men samtidigt kan det nog göra några av franchisens stora fans besvikna att man ruckat på den sorglösa stämning som präglat de båda tidigare filmerna. Vad man inte har ruckat på är tempot då det hela tiden sker saker i bild som för berättelsen framåt, vilket är ett riktigt positivit och viktigt omdömme för en film som denna.

Skådespelarmässigt är det bara att konstatera vilken stor stjärna man finner i Will Smith. Mannen går från klarhet till klarhet och visar gång på gång på att han hanterar alla tänkbara typer av roller. Jag ser fram emot att se vad han kommer presentera i framtiden och hoppas på lite sköna katalogtitlar att sätta tänderna i längs vägen. Filmens nav är på sätt och vis tidsresan till 1969 där Will Smith i huvudsak spelar mot den unga agent K, gestaltad av Josh Brolin. Brolin får egentligen inte visa upp sig särskilt mycket då hans jobb här är att vara en ung version av Tommy Lee Jones karaktär, vilket han å andra sidan sköter med bravur. Både tal, mimik och uttrålning sitter, så man har inga svårigheter att köpa karaktären. Även om man fått till tidsresandet på ett bra sätt och byggt en bra story utav det så är den stora sorgen att Jones tid i rutan blir drastiskt komprimerad. Är man hardcorefan av de tidigare filmerna vill man ju främst se Will Smith och Tommy Lee Jones.

Rent visuellt när det kommer till effekter och dylikt är det inget snack om att det hela aldrig har sett bättre ut än såhär. Konstigt vore väl annars då mycket har hänt vad gäller specialeffekter de senaste tio åren.

Men in Black 3 3D

Bilden presenteras i en 1080p transfer i skala 1.85:1 som är riktigt bra även om det finns ett par brister och minimala ojämnheter att finna. Överlag bjuds vi på en glasklar skärpa i såväl närbilder som sekvenser filmade från längre avstånd. Man använder sig, franschisen troget, utav många och för det mesta stabila specialeffekter men om kvaliteten på skärpan brister någon gång så är det just i dessa scener. Filmen är präglad av en livfull och glad färgpalett och det hela sköter man snyggt utan att det upplevs för skarpt eller blodigt. Svärtan är djup och stabil utan några brister och precis som i de övriga scenerna är kontrasten mycket god. Detta duger gott och väl som referensmaterial!

3D-utgåvan har fått en riktigt bra konvertering från 2D-materialet, men bjuder ändå inte (för det mesta) på några större 3D-upplevelser. Det är ganska få iögonfallande pop-out-effekter, men de som finns är riktigt bra gjorda och gör skäl för namnet "pop-out". Även i 3D återges bilden med utmärkt skärpa och god detaljriekdom, och inte heller färgerna får lida för konverteringen. I vissa scener ger de ett mycket bra djup, men för det mesta används de sparsmakat för det syftet. Även om konverteringen inte matchar de bästa vi sett hittills (till exempel Titanic), så har man varit mycket noggrann med arbetet och 3D-versionen är tekniskt sett riktigt bra producerad och ger ett tydligt mervärde (om man nu går igång på 3D) jämfört med 2D-utgåvan och rekommenderas därför varmt.

En storfilm som Men in Black 3 hade man gärna fått levererad i 7.1 ljud med tanke på de otaliga specialeffekter och ljudeffekter som används men med det sagt är det svårt att bli missnöjd med det ljud som bjuds i DTS-HD MA 5.1. Precis som föregångarna lever denna tredje instans mycket på rapp dialog och man har lyckligtvis inte låtit den bli lidande av en annars tung och välfylld ljudbild. Både surround och bas arbetar frenetiskt och kanske är det främst basen man bör applådera då den ofta känns lika tung som årets hittills maffiaste produktion The Avangers. Surrounden vevar på flitigt och inte bara i de mer actionfyllda partierna utan tar även plats i de dialogdrivna scenerna då den plockar in allt ifrån förbipasserande fordon till sorlet av New Yorks invånare.

Men in Black 3 3D

Inte helt otippat har man skrapat ihop en uppsjö av extramaterial till filmen och ur en säljande synvinkel varit ganska kluriga när man satte ihop de olika utgåvorna som finns på marknaden. Extramaterialet är uppdelat i vanligt extramaterial, extramaterial exklusivt för blu-ray och till sist extramaterial exklusivt för blu-ray 3D. Lägger man vantarna på 3D utgåvan får man såklart hela kittet.

Det mest underhållande inslaget är enligt min mening den ordinära bakomfilmen även om den i vanlig ordning bjuder på en hel del ryggdunk. Är filmen man refererar till bra som i detta fallet gör det dock inte så mycket att upphovsmakarna är självgoda. När man tittar vidare på det övriga extramaterialet dyker man djupare in i de tekniska bitarna vilket för all del är intressant då vi får se allt ifrån hur man skapade specialeffekterna till hur man skötte 3D-konverteringen men rådet är att man delar upp dessa featuretter en aning då det blir lite mastigt att ta in allt på en och samma gång.

Mycket intressant och bra extramaterial.

* * *

MIB3 är klart bättre än föregångaren samtidigt som den har ett par pinnhåll kvar för att nå upp till originalets kvalitet. Det är en underhållande och fartfylld historia som kanske skiljer sig lite väl mycket från tidigare instanser, samtidigt som den å andra sidan visar upp en tidigare helt okänd bild av franchisen.

Aktuella priser för Men in Black 3 3D

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 81  av 100.

Men in Black 3 3D

Men in Black 3 3D blu-ray cover

Filmbolag: Sony
Genre: Komedi, Sci-Fi
Releasedatum: 2012-09-26
Speltid: 106
Ljud: DTS-HD MA 5.1
Extramaterial: Partners in Time: The Making if MIB3, Gag Reel,

Skådespelare: Will Smith, Tommy Lee Jones, Josh Brolin, Alice Eve, Emma Thompson, Bill Hader, Michael Stuhlbarg, Nicole Scherzinger, Jemaine Clement, Rip Torn, Joe Urban, Kevin Covais, Joseph R. Gannascoli, Michael Chernus

80%
80%
95%