Jimi Hendrix: Voodoo Child

Jimi Hendrix: Voodoo Child

Ett legendariskt liv, med legendens egna ord

Jimi Hendrix var en man som revolutionerade musikvärlden med sitt makalösa gitarrspel som på sin tid gick emot allt man tidigare hört. Trots att hans karriär på de stora scenerna egentligen bara varade de fyra åren mellan 1967-1970 då han tragiskt nog omkom så kom han och hans musik att definiera en musikera och för all framtid påverka och inspirera musiker från världens alla hörn. I dokumentären Jimi Hendrix: Voodoo Child får vi med Jimis egna ord en inblick i mannen bakom gitarren, en ödmjuk och filosofisk ung man som var mycket medveten om sin talang.

I Jimi Hendrix: Voodoo Child får vi höra Jimis egna historia med hans egna ord. Materialet man har utgått ifrån är en sammanslagning av intervjuer, dagboksanteckningar och de brev han skrev hem till fadern ända sedan han lämnade hemmet för det militära. Tanken är att vi ka få intrycket av att det är Jimi själv som berättar sin historia men det är egentligen musikern Bootsy Collins som fått den stora äran att gestalta Jimis röst.

Dokumentären tar avstamp i Jimis födelse 1942 i Seattle och skyndar snart vidare till tonåren då hans artistiska sida började växa fram. Han fick sin första gitarr av fadern som sedan fick gå med på att byta ut den akustiska gitarren mot en elektrisk efter att Jimi insett att hans gitarr spel drunknade bland de andra instrumenten när han spelade med klasskompisarna. Utan vare sig skola eller notböcker började så den blivande legenden ta ut låtar av Elvis Presley, Muddy Waters och Howlin’ Wolf på sin gitarr framför radion och intresset växte sig starkare. 1961 valde han så självmant att ansluta sig till det millitära av den anledningen att han ville få det överstökat så att han inte skulle tvingas rycka in sedan om hans karriär tagit fart. Tiden i det millitära blev dock kortvarig då han inte tilläts spela sin musik på kompaniet.

Efter tiden i det millitära började Jimi hanka sig fram med sin gitarr, han fick då aldrig något vidare genomslag i USA utan det stora genombrottet skulle komma först när han flyttade till England. I Storbritannien blev så succén ett faktum och efter flera plattor med hans band The Jimi Hendrix Experience var det 1967 dags att bege sig tillbaks till staterna där allt snabbt kulminerade och han tillsammans med sin musik blev ett av de stora namnen för Flower Power generationen.

Varenda väsentlig del under denna tid återger Jimi för oss på ett eftertänksamt sätt och hans uttryck ger oss intrycket av att han såg på framtiden med hoppfull tillförsikt samtidigt som han ansåg att livet hade givit honom mer än nog. Han såg det som en självklarhet att alla ville gå till historien och det gjorde han, kanske än mer definitivt när han gick bort i så unga år.

Jimi Hendrix: Voodoo Child

"På så vis blir det ett informativt nöje att avnjuta dokumentären både för Hendrixfans och musikintresserade i allmänhet"

Jimi Hendrix: Voodoo Child är regisserad utav Bob Smeaton som tidigare gett oss Hendrixdokumentärerna Hendrix: Band of Gypsys och Jimi Hendrix: The Dick Cavett Show men på hans CV kan man även sätta upp dokumentärer om band som Nirvana, The Beatles, The Who och lite otippat i sammanhanget, Spice Girls. Till just Voodoo Child har han dock haft oumbärlig hjälp utav Jimi Hendrix kvarlevande familj som har försett honom med fantastiskt material i stil med handskrivna låttexter, brev, teckningar och poesi som Jimi lämnade efter sig. Det rör sig således om en officiell dokumentär vilket går att utläsa när man förstår att Janie Hendrix står med som producent.

Dokumentären är som sagt berättad i första person utgav den inhyrda musikern Bootsy Collins som således ska föreställa Jimi, vilket jag till en början finner mig smått obekväm med. Efter ett tag kommer jag dock underfund med att greppet känns tilltalande och fungerar riktigt bra, tack vare att de båda männen låter snarlika. Man varvar berättarrösten med autentiska intervjuer och filmklipp från när Jimi stod på scen och mot bättre vetande hade man troligen kunnat köpa att det var Jimi själv som berättade om sitt liv. I vilket fall som helst så är det Jimis egna ord som används, som man då har hämtat från diverse intervjuer och det material som familjen Hendrix försett Smeaton med.

Det som slår mig tidigt är att jag haft en helt felaktig bild av Jimi Hendrix, eller kanske snarare att jag tidigare saknat en bild av Jimi utöver den klassiska scenpersonlighet man såväl känner igen. När Jimi berättar om sitt liv gör han det på ett något underfundigt men mycket filosofiskt och djupt plan. Han visar upp en blygsam personlighet som inte vill kännas vid påståenden som att han är världens bästa gitarrist, samtidigt som han med kuslig klarsynthet är övertygad om att det han gör kommer förändra musikvärlden. Han menar på att han är en musikera, vilket på sätt och vis stämmer när man ser på det hela nu i efterhand. Småtrevliga anekdoter finns det också gott om, såsom hur det gick till när han lade sig an med att spela gitarr med tänderna.

Dokumentären är fullmatad med livesekvenser och ett fåtal studioklipp där åtskilliga av Hendrixlåtar flimrar förbi. Materialet är i många fall sådant man känner igen från andra dokumentärer eller youtube men det finns en hel del som aldrig tidigare visats. På så vis blir det ett informativt nöje att avnjuta dokumentären både för Hendrixfans och musikintresserade i allmänhet då man till hans karaktäristiska musik kommer närmare legenden än någonsin tidigare.

Jimi Hendrix: Voodoo Child

Bildformat: 1080i Widescreen 1.78:1

• Då man byggt upp filmen genom att variera collage utav bilder med filmat arkivmaterial är det av självklara skäl stor variation när det kommer till bildkvalitet.
• När det kommer till collaget där man presenterar allt från gamla fotografier från Jimis barndom och bilder från hans karriär till de brev han skrev hem till sin far så är det genomgående bra kvalitet. Man kan tänka sig att de handskrivna breven borde nötts ner en del under årens lopp men man ser vartenda ord utan några problem. Vissa bilder från barndomen är såklart något gryniga.
• Filmmaterialet tenderar att blöda en del färger och graden grynighet varierar en del men man har likväl gjort ett bra jobb när man restaurerat materialet så skärpa och kontraster är ofta av god kvalitet.
• På det hela ingen vidare vacker bild men det finns ljusglimtar och i vilket fall som helst så är arkivmaterialet så briljant i sig att man kan leva med lite taskigare bildkvalitet.

Ljudspår: LPCM 2.0

• Ljudet återges i stereo, vilket känns helt okay då det är en väldigt dialogdriven dokumentär.
• Jimi Hendrix berättarröst är långt fram i mixen och ger ett varmt intryck likaså har man fått till de autentiska intervjuerna med Hendrix på ett bra sätt då rösten både är klar och spröd med tanke på källmaterialets ålder.
• Musiken dundrar fram på ett bra sätt och sätter Hendrix gura i fokus mest hela tiden. Musiken är en stor del av ljudbilden och därför saknar man kanske ett ännu fläskigare ljudspår för att verkligen insupa dess briljans.
• En viss osynk mellan bild och ljud går att urskilja ganska ofta när det kommer till källmaterialets musikaliska inslag vilket är spårbart hela vägen till källan.

• Tyvärr bjuds vi inte på något extramaterial men för den som vill ha mer Jimi rekomenderas Jimi Hendrix: Jimi Plays Berkeley som också släpptes på blu-ray i somras.

Aktuella priser för Jimi Hendrix: Voodoo Child