Jag hatar dig älskling

Jag hatar dig älskling

Inaktuell klassiker

Pillow Talk, eller Jag hatar dig älskling som den så vackert fick heta i Sverige, blev en bio-etta och befäste Doris Day och Rock Hudson som några av dåtidens superstjärnor, men idag är den egentligen föga känd, allmänt sett. Troligen beror det på att det inte här rör sig om någon direkt tidlös klassiker, utan snarare om en djupdykning i ett annat tidevarvs mentalitet. Även om filmen betydde mycket för genren när den kom, så är det så filmen fungerar bäst, som en historisk godisbit.

Den självständiga och framgångsrika heminredaren Jan Morrow (Doris Day, lever ett gott liv i centrala New York. Hennes hemhjälp Alma (Thelma Ritter) är visserligen lite hård på vissa förfriskande drycker, men är alltid där och kan ge goda råd, inte minst när drösvis med kurtisörer tär på Jans energi. Dessa är hon sällan speciellt intresserad av och hon får ägna mycket möda åt att hålla dem på avstånd. Hur ansträngande detta än må vara, finns det dock ett riktigt orosmoment som verkligen tär på tålamodet. Den störande faktorn stavas Brad Allen (Rock Hudson), mannen som Jan delar sin telefonlinje med. Brad Allen jobbar som kompositör, men verkar sällan vara upptagen med något annat än att tala i telefon med sina olika älskarinnor hela dagarna. Allt som oftast när hon lyfter luren, möts hon av \"pillow talk\" och kan inte få några samtal ringda eller mottagna. Jan beklagar sig ofta för sin telefon-granne, men Brad, oförskämd och skojfrisk som han är, verka tycka om att driva med henne och säger ofta att hon bara är avundsjuk på alla hans kvinnor, för att hon själv lever tråkigt och kärlekslöst.

Och visst ligger det något i detta. Jan lever i ständig frånvaro av manligt sällskap, men troligen beror det också på att de som söker hennes gunst är så tråkiga. En av hennes värsta beundrare är en av hennes klienter, miljonären Jonathan Forbes (Tony Randall).

Jonathan har en historia med flera äktenskap, men hävdar att Jan är hans sanna dröm. Detta berättar han ofta för henne, men också för sin gamle ungdomsvän, ingen annan än samme Brad Allen som ständigt upptar Jans telefonlinje. Brad förstår snabbt vem sin väns käresta är när hon beskrivs och han inser också att Jan kanske inte är den tråkmåns han alltid trott. I själva verket blir han riktigt intresserad och bestämmer sig för att försöka komma i kontakt med henne. Men även om de aldrig träffats ansikte mot ansikte, vet Brad mycket väl hur avskydd han är. För att få en chans att prata med Jan, en kväll när de stöter ihop på ett uteställe, går Brad in under falskt namn, som oljemiljonären Rex Stetson från Texas. Lurendrejeriet lyckas och Jan fastnar på kroken. De får härefter många lyckliga tillfällen tillsammans, Brad vet hur han ska spela korten. Frågan är ju dock såklart hela tiden hur länge Brad egentligen kan hålla uppe charaden innan Jonathan upptäcker vännens föräderi, eller Jan avslöjar hans verkliga identitet.

Jag hatar dig älskling

"Filmen blir som ett vittne om en värld som var i desperat behov av att prata om sex, men inte gavs tillåtelsen"

\"Anledning till varför vi blev som vi blev\" kan man höra 50-talister kommentera den tidens kultur och mentalitet. Och visst kan man hålla med om att många filmer härifrån är som Sudda, sudda bort din sura min visualiserat – ytligt sötsliskigt, sprudlande muntert. Pillow Talk känns som att förlora sig i en amerikanska fantasivärld som parodierar sig själv, men det här är ingen satir, bara en ärlig produkt av något som idag känns ganska avlägset. Desto mer intressant blir, i och för sig, den historiska tillbakablicken som erbjuds. I just denna film är det inte heller bara 50-tals-atmosfären man kan granska, den har också en sexuell underton som vittnar om är nära stundande skifte i kulturen. Många av Hollywoods gamla storfilmer spelar på just det som hela tiden sker i Pillow Talk – att lyckas antyda, tillräckligt mycket för att tittarna ska förstå, men på ett så dämpat sätt att den betungande censuren kan släppa igenom det. Filmen blir som ett vittne om en värld som var i desperat behov av att prata om sex, fast men inte gavs tillåtelse, men som så sakteliga gör sig friare.

Historikern, alltså, är det kanske som mest kan glädjas till denna restaurering. Men filmen har också några sevärdheter i sig. Karaktärerna må vara hurtiga figurer i en äppelkäck berättelse, men några av dem, främst Day och Hudson har här en ganska skön utstrålning. De gör sig bra tillsammans som förälskade och hittar rätt väg i komedin som inte är för tillgjord, utan småcharmig. På något sätt är det ändå som att berättelsen inte försöker dölja sin ytlighet. Den känner till sin egen smörighet och blandar inte in någon halvhjärtad motsatts för att ändra på detta, utan tar steget fullt ut. När alltihopa har en löjlig smak, finns det i alla fall inget som försöker göra filmen till något den inte är. På så sätt kan man acceptera den och drabbas lite av den rosa romantiken. Filmen har också den äldre narrativa stilen att ta lite längre tid på sig, som oftast är att föredra. Vändningarna, i alla fall den sista, är väl i och för sig knappt godtagbara. För oss idag, ska det sägas, för särskilt här, utan att avslöja för mycket, blir det mycket tydligt hur annorlunda samhället faktiskt såg ut, inte minst för kvinnor och sådana inblickar är alltså det som ändå gör Pillow Talk som mest rolig för dagens tittare.

Jag hatar dig älskling

Filmen presenteras av Universal med en 1080p High Definition Widescreen 2.35:1-bild. Det är glädjande att se att filmen har en snygg filmisk kornighet som nästan alltid ser välbevarad ut. Det finns dock tillfällen då den är uppenbart reducerad, vilket sänker betyget. Förutom det är det jättefin kvalitet i övrigt. Färger är verkligen mäktigt mättade, det spelar ingen roll om de de drar åt röda eller blåa hållet och detaljrik skärpa präglar hela upplevelsen.

Pillow Talk har en DTS-HD Master Audio Mono-mix som är väldigt naturtrogen. Dialoger, vilka hör till det viktiga ljudmässigt i filmen, är klara och tydliga. I övrigt lägger man aldrig märke till några störningar av något slag, varför ljudet framstår som bra arbetat. Musiken i filmen framförs med bra omfång, men här blir det kanske inte prov på det mest energifyllda man upplevt.

Jag hatar dig älskling

Utgåvan är förpackad med en rad intressant extramaterial, med passande filmhistoriskt snack, från flera olika personer.

•Back In Bed With Pillow Talk – här diskuteras filmen i sig och skådespelarna. Mycket intressant om saker runt omkring och vad filmen betydde när den kom ut.
•Chemestry 101, The Film Duo of Doris Day and Rock Hudson – som titeln avslöjar, pratas det här om den speciella energin dessa två skådisar utstrålade när de spelade mot varandra och hur Pillow Talk var ett koncept som ofta upprepades efteråt.
•Feature Commentary with film historians Jeff Bond, Julie Kirgo and Nich Redman – Kommentarsspår med personer som är väl insatta i dåtiden och filmhistorien. Bl.a. diskuterar de om man möjligtvis kan ana Hudsons homosexualitet i filmen, som annars var tabu och att han kanske är en större sex-ikon i denna film än Day.
•Theatrical Trailer – en äkta trailer från tiden då filmen släpptes på bio.
•100 Years of Universal: Restoring the Classics – teamet bakom restaureringen berättar kort hur arbetet går till och de problem som finns med gamla filmnegativ.
•100 Years of Universal: The Carl Laemmle Era – en liten biografi om Universals grundare och dennes nyskapande utflykter inom filmen.
•100 Years of Universal: Unforgettable Characters – Ihopklippt om de mest välkända karaktärerna och filmerna som uppkommit genom Universal.

Som sagt många intressanta tankar och djupdykningar följer med denna utgåva som jag tycker räcker till för att man ska känna sig helt nöjd, även om de tre sista och absolut den allra sista mest är reklam och stoltserande ifrån Universal.

* * *

Pillow Talks är en dröm för nostalgikern, men för övriga erbjuds roligt tittande mest för den historia-intresserade, även om en romantiskt lagt kan få vissa njutningar också. Doris Day och Rock Hudson har ändå en utstrålning som höjer denna gamling över många av dagens filmer i genren.

Aktuella priser för Jag hatar dig älskling

CDON.COMPillow TalkPillow Talk hos CDON.COM99krFraktinfo
Discshop.sePillow Talk Pillow Talk  hos Discshop.se99krFraktinfo
Discshop.sePillow Talk (Import Sv.Text)Pillow Talk  (Import Sv.Text) hos Discshop.se149krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent J. Andervad, betyget 80  av 100.

Pillow Talk

Jag hatar dig älskling blu-ray cover

Filmbolag: Universal
Genre: Romantik, Komedi
Releasedatum: 2012-06-20
Speltid: 102
Extramaterial: Back in bed with Pillow Talk, Chemistry 101: The film due of Doris Day and Rock Hudson, Theatrical Trailer, Feature Commentary with Film historians Jeff Bond: Julie Kirgo and Nick Redman, 100 years of Universal: Restoring the Classics, 100 years of Universal: The Carl Laemmie Era, 100 years of Universal: Unforgettable Characters

Skådespelare: Rock Hudson, Doris Day, Tony Randall, Thelma Ritter, Nick Adams, Julia Meade, Allen Jenkins, Marcel Dalio, Lee Patrick

75%
80%