Hotell Transylvanien 3D

Hotell Transylvanien 3D

Sandlers animerade uppsving

Jag kan inte låta bli att tycka lite synd om Adam Sandler som i ena stunden lyckas få det bästa pokeransiktet att flabba åt befängd kiss och bajshumor för att i nästa film floppa totalt och kamma hem Razzie på Razzie. Jag var en gång en stor anhängare av mannen med det äggformade huvudet men när Sandler i högre och högre utsträckning valde att anpassa sina filmer till barn blev den förr så vulgära humorn i kombination med huvudpersonens flamsande bara mer och mer pinsam. Med den animerade Hotell Transylvanien lyckas Sandler dock med konststycket att göra en bra film som passar de flesta åldrar. En film som är till bredden fylld med referenser och ganska träffande igenkänningskomik. Det handlar inte om en Sandlerfilm av den gamla skolan utan snarare ett passande forum för Sandler att behålla sin publik samtidigt som han leker mysfarbror för barnen.

Efter år av förföljelse har den fruktade Greve Dracula lärt sig att själv frukta människosläktet över allt annat. Efter att hustrun dör och lämnar Dracula som ensam förälder till dottern Mavis beslutar han sig för att i all evighet skydda dottern från det grymma människosläktet och bygger ett ståtligt hotell på en plats långt ute i mörka skogen där han och dottern liksom andra monster kan koppla av i vetskap om att ingen människa någonsin kommer våga sätta sin fot i dess närhet. Dracula är en god värd och hotellet är mycket uppskattat bland monster som kan var sig själva efter att sedan länge tvingats leva i skuggorna i rädsla för människornas vrede. Dottern Mavis är dock inte särskilt förtjust i stället då det håller henne skärmad från den omvärld hon länge önskat få ta del av.

När Mavis som under de gångna hundra åren blivit tonåring och fyller 118 år anordnar Dracula i vanlig ordning en brakfest på hotellet med aktiviteter, levande musik och ett fullsatt hotell. Gäster som Frankenstein och hans fru, Den osynliga mannen, Mumien och självaste Storfot väller in från världens alla hörn för att delta i festligheterna men Mavis själv har sett fram emot dagen av helt andra orsaker. Dels ska hon på sin 118års dag få öppna den present som modern efterlämnade när hon gick bort men hon har också blivit lovad av Dracula att på denna dag få ge sig av ut i världen. Detta ska dock bara visa sig vara en skenmanöver då den överbeskyddande Dracula påvisar tuff kärlek och ser till att de första ´människorna´ dottern får möta är utklädda zombies som med högafflar och eld jagar henne hem till hotellet igen. Efter den upplevelsen börjar Mavis tro på faderns berättelser om de hemska människorna och lovar till Draculas stora glädje att stanna hos honom resten av livet.

Festligheterna tar så sin början på hotellet men Draculas glädje över dotterns beslut att ge upp världen utanför tar en tvär vändning då en objuden gäst stövlar in på hotellet, backpackern Jonathan, en människa. Jonathan har gått vilse i skogen och således funnit hotellet och då Dracula inte lyckas gömma honom för hotellets övriga gäster och inte heller är beredd att ge mer kraft åt myten att vampyrer dricker människoblod spökar han snabbt ut Jonathan och ljuger ihop att han är släkt med Frankensteins högra arm och på plats för att hjälpa till med festligheterna. I ständig rädsla över att monstren ska få reda på att Dracula släppt in en människa på hotellet gör han vad som står i hans makt för att bli av med Jonathan vilket försvåras av att de övriga monstren verkar gilla honom och inte minst utav att Mavis och Jonathan börjar utveckla en väldigt nära relation. Festen går därefter inte alls så som Dracula planerat men samtidigt får Jonathan honom att tvivla på sin övertygelse att alla människor är onda.

Hotell Transylvanien 3D

"Som i många sagor blir de moraliska penseldragningarna smått övertydliga men det blir aldrig störande och överdrivet"

Genndy Tartakovsky är regissören som tidigare ägnat merparten av sin tid åt småtrevliga barnprogram som Dexters laboratorium och Star Wars: Clone Wars. När han nu får lov att göra sin första riktiga storfilm gör han det tillsammans med Adam Sandler som sin vana trogen går in som huvudrollsinnehavare och producent för att kunna styra skutan i den riktning han önskar. Resultatet blir över förväntan riktigt bra och lyfter definitivt Sandlers samlade produktion under de senaste tio åren även om filmen lämnar en del att önska.

För det första lyckas filmen med det som rent av är det viktigaste för animerade barn och familjefilmer av idag då den kan tilltala en bred publik. De mindre barnen får sina lustiga karaktärer med galen mimik och flamsiga röster som både petar näsan och fiser så det står härliga till. De äldre bjuds på igenkänningskomik på en ganska hyfsad nivå vilket kanske framförallt gäller den överbeskyddande pappa Dracula som trots sina stränga riktlinjer inte har så mycket att säga till om när den bedårande tonårsdottern beslutar sig för något. Här ryms också en hel del moraliska frågor rörande gränsdragningar och inte minst främlingsfientligheten som här skildras genom monstrens rädsla och hat för människosläktet trots att det var över hundra år sedan de faktiskt konfronterades med en människa. Som i många sagor blir de moraliska penseldragningarna smått övertydliga men det blir aldrig störande och överdrivet.

Vad jag fann som filmens största styrka är de många referenserna till både gammal och ny populärkultur. Draculas bedrövade reaktion när han får insikt i hur vampyrerna framställs idag via en scen ur Twillight är klockren men det är bara ett exempel och bara det faktum att vi här får återse gamla klassiska rysarkaraktärer som Dracula, Frankenstein och Varulven i parodiska versioner gör filmen klart sevärd för fans av genren.

Animeringarna är riktigt lyckade och får en till och från att tänka i referenser såsom Tim Burton och hans Nightmare Before Christmas även om det helt klart är betydligt mer Disney över presentationerna. Man har fått till fina karaktärer som är skildrade med en hög grad detaljer och de har alla blivit tilldelade en ytterst passande röstskådespelare. Som i så många andra animerade storfilmer lånar relativt kända skådespelar ut sina röster här och bland de bättre i Hotell Transylvanien bör Steve Buscemi, Kevin James, Fran Drescher och Selena Gomez nämnas samtidigt som man såklart inte kommer undan Adam Sandler som Greve Dracula. Jag tycker att Sandler sköter sig hyfsat även om det kanske hade blivit ännu bättre om någon skådespelare med mer pondus och finess fick axla Draculas mantel då Sandler tenderar att bli lite väl flamsig. För ovanlighetens skull kan jag faktiskt rekommendera att man ger den svenska dubbningen en chans då den här genomförs med bravur och sällan skådad inlevelse.

Hotell Transylvanien rekommenderas varmt för familjen då den har någonting för alla. Storyn utvecklas ungefär så som man i början av filmen förutspår men det sker med charm så till den grad att även vi äldre kan ha överseende med sedvanlig mängd kiss och bajshumor.

Hotell Transylvanien 3D

Som 3D film betraktad är Hotell Transylvanien inte riktigt vad vi kommit att vänta oss utav blu-ray 3D. Vi bjuds aldrig på några häpnadsväckande effekter som får oss att ducka undan hemma i soffan men jag vill ändå anse att den 3D som bjuds fyller en ganska härlig funktion. I och med 3D utgåvan av filmen får vi ett större djup än i 2D då karaktärerna liksom förflyttar sig över den animerade bakgrunden med hyfsat trovärdig distans mellan varandra. Karaktärerna får en lite mer levande framtoning samtidigt som 3D varianten av filmen inte saknar de finesser som 2D utgåvan innehar. Bilden är dock levande även i 2D då de fina animeringarna presenteras med livfulla och starka färger, stabil svärta, god skärpa och en fantastisk detaljrikedom. De håriga små varulvarna är bra exempel på hur fantastisk animeringstekniken är då varje litet hårstrå på deras ludna huvuden går att urskilja samtidigt som de rör sig naturtroget i takt med karaktärernas rörelser och skapar en ganska fräck 3D effekt. Vi får alltså ingen överdrivet märkvärdig 3D men likväl tillför den lite mer realism till den slutliga upplevelsen.

Ljudspår: Engelska (DTS 5.1 HD MA), Svenska (Dolby Digital 5.1)

Filmens ljudspår går knappast heller att anmärka på då vi bjuds en ständigt aktiv om än inte överdrivet mättad ljudupplevelse. Vardagsrummet förvandlas enkelt till Draculas hotell tack vare att de bakre högtalarna används så frekvent till allt från att öka filmens intensitet till att skapa öppna ytor och miljöer med hjälp av slottets liv och läten. Surrounden håller för det mesta en ganska låg profil även om den hela tiden är närvarande men i de actionfyllda scenerna liksom festscenerna med musik och dans så blåser den på med ganska kraftig styrka. Bortsett från de intensiva scenerna må ljudspåret vara ganska nedtonat och tillbakadraget men likväl med en god dynamik då karaktärernas dialoger och förehavanden upplevs komma från exakt de håll vi väntar oss.

Extramaterial:Kortfilmen Goodnight Mr. Foot, Musikvideo Problem (Monster Remix), Bortklippta scener, Kommentarer, Meet the Staff and Guests: Voicing Hotel Transylvania, Making the Hotel Featurette, Progression Reels

Kortfilmen Goodnight Mr. Foot: En kortfilm om hur Bigfoot anländer till hotellet på jakt efter lite sömn. En liten lustig film med stark anknytning till filmen men lite synd att den presenteras i 2D.

Musikvideo Problem (The Monster Remix): Becky G framför låten Problem (The Monster Remix).

Bortklippta scener: Totalt tre stycken bortklippta scener i olika skick. Innehållet i scenerna är inte lika intressant som att faktiskt se de ofärdiga, handtecknade utkasten till scenerna.

Kommentarer: Regissör Genndy Tartakovsky, producent Michelle Murdocca och Daniel Kramer som ansvarar för de visuella effekterna slår sig ner för ett gemensamt kommentarspår. Man håller sig på en ganska så teknisk nivå då man går igenom hur olika scener byggdes upp och spelades in. Det är överlag intressant men blir i längden kanske inte så roligt som man hade hoppats på.

Meet the Staff and Guests: Voicing Hotel Transylvania: Ett litet kort stycke som behandlar filmens röstskådespelare och det är som sagt en ganska imponerande samling skådespelare som lånat ut sina röster till produktionen.

Making the Hotel Featurette: Filmskaparna ger oss här en kort djupdykning i animatörernas arbete med filmen. Vi får följa med bakom kulisserna och se hur de arbetade med animeringarna.

Progression Reels: Ett intressant inslag där man dissekerar tre av filmens scener och ger oss info kring vad som inspirerade dem, hur de skapades och inte minst arbetet som skiljer 2D och 3D animeringar.

Aktuella priser för Hotell Transylvanien 3D

CDON.COMHotel TransylvaniaHotel Transylvania hos CDON.COM59krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 75  av 100.

Hotell Transylvanien 3D

Hotell Transylvanien 3D blu-ray cover

Filmbolag: Sony
Genre: Familj & Barn
Releasedatum: 2013-02-20
Ljud: Engelska (DTS 5.1 HD MA), Svenska (Dolby Digital 5.1)
Extramaterial: Kortfilmen Goodnight Mr. Foot, Musikvideo Problem (Monster Remix), Bortklippta scener, Kommentarer, Meet the Staff and Guests: Voicing Hotel Transylvania, Making the Hotel Featurette, Progression Reels

Skådespelare: Adam Sandler, Selena Gomez, Steve Buscemi, Kevin James, David Spade, Fran Drescher, Andy Samberg

70%
70%