Hajen

Hajen

Vi kommer behöva en större båt

Att ge sig på uppgiften att recensera en nyutgåva utav en katalogtitel som länge legat en varmt om hjärtat är en vansklig sak. I mina ögon är Hajen, eller Jaws som den heter i original, en utav de bästa och mest stilbildande filmer som har gjorts och då begränsar jag mig inte bara till skräckgenren. Förhandssnacket om denna restaurerade version har varit rakt igenom positivt och bolaget har lanserat filmen med buller och bång så förväntningarna är uppskruvade till max. Som recensent har man dock fått lära sig att höga förväntningar ofta leder till besvikelse men nu efter att för första gången upplevt Hajen på blu-ray och grottat mig igenom närmare 4 timmar berikande extramaterial kan jag lugnt andas ut. Det här är riktigt bra.

Den idylliska lilla ön Amity gör under stora delar av året inte mycket väsen ifrån sig men blomstrar likväl tack vare alla turister som dyker upp på sommaren för att semestra med sol och bad. När en sargad flickas kropp hittas på stranden efter vad som ser ut att vara en hajattack ser dock utsikterna för fjärde juli, dagen då turismen peakar, mörka ut. Polischef Martin Brody (Roy Scheider) insisterar på att införa ett badförbud och stänga stränderna tills man lokaliserat och oskadliggjort hajen men då borgmästare Vaughan (Murray Hamilton) inte tänker låta årets mest lukrativa helgdag ställas in på grund av misstanke om hajar ändrar obducenten snart sitt utlåtande och menar att flickan dog till följd utav en olyckshändelse. Obducenten tvingas dock bita i det sura äpplet och ändra sitt utlåtande på nytt då ännu ett hajangrepp sker under ljusa dagen inför en skräckslagen samling solbadare. Denna gång är det ett litet barn som får sätta livet till och borgmästaren tvingas lyssna på Martins krav om att stänga ner stränderna tills faran är ur världen.

Staden anlitar den råbarkade sjömannen Quint (Robert Shaw)för att ha ihjäl hajen under förutsättningar att Brody och den utsocknes hajexperten Matt Hooper (Richard Dreyfuss) får följa med på expeditionen. Det ska dock visa sig att de tre männen inte har den blekaste aning om vad de gett sig in på då den monstruösa best de stöter på ute till havs är långt mycket större och mer blodtörstig än vad de förut kunnat ana.

Hajen

"det är betydligt mycket mer obehagligt att ana den skräckinjagande närvaron än att faktiskt se den"

Hajen som baseras på Peter Benchleys bästsäljande roman Jaws hade premiär 1975 och blev redan då en braksuccé då den drog in mer pengar än någon annan spelfilm tidigare gjort. Detta var ingenting man kunnat förutse då blotta tanken på en film vars handling kretsade kring en gigantisk haj var i det närmaste löjeväckande med tanke på dåtidens begränsade specialeffekter. Att produktionen stötte på både tekniska och ekonomiska bekymmer då den mekaniska hajen ständigt gick sönder vilket ledde till att både budget och inspelningstiden övertrasserades ingöt inte heller större hopp i produktionen. Med facit i hand kan man dock konstatera att Steven Spielberg och hans team bör tacka sin lyckliga stjärna för det faktum att den mekaniska hajen inte gick att utnyttja fullt ut, då man istället tvingades skapa en miljö där man hela tiden anar hajens närvaro istället för att visuellt uppleva den. Denna nödlösning skulle nämligen bli en stilbildande och frekvent använd teknik inom skräckgenren som används än idag.

I regissörstolen finner vi som sagt en mycket ung Steven Spielberg med ett förhållandevist blankt CV bakom sig. Ni som känner er Spielberg vet dock om att han redan 1971 regisserade den svettigt nerviga filmen Duellen som är uppbyggd ungefär på samma sätt som Hajen och enligt Spielberg själv ska likheterna mellan de båda filmerna varit en bidragande orsak till att han antog jobbet. Manuset som man använde sig av är en slags sammanslagning utav den adaption Peter Benchley gjorde för vita duken och ett manus Spielberg skrev på egen hand som i sin tur redigerades utav manusförfattaren Carl Gottlieb och även om man plockat bort stora delar ur boken fick man till det riktigt bra.

I Hajen ser vi för första gången mycket utav den själ som sedan levt vidare i många utav Spielbergs senare projekt, inte minst den enastående teknik han använder sig av för att bygga upp en obehaglig stämning. Må hända är det tillfälligheter som gjorde att han lyckades så bra med Hajen då man ursprungligen planerat att visa betydligt mer haj i bild men istället fick nöja sig med att ha hajen i periferin under stora delar utav filmen. Det är dock just detta som gör hajen till det mästerverk den är då det är betydligt mycket mer obehagligt att ana den skräckinjagande närvaron än att faktiskt se den och om man hade överanvänt den mekaniska hajen tror jag inte heller att filmen blivit lika tidlös då tekniken och specialeffekterna för att få det att se helt trovärdigt ut inte fanns. När vi väl får se hajen i bild ser det dock bra ut och då man även använde sig utav riktiga hajar i undervattensscener blir helhetsintrycket faktiskt mer trovärdigt än många av de CGI baserade kopior som dykt upp efteråt.

Med Hajen exploderade nämligen en ny genre inom skräckkategorin och så kallade djurskräck blev ett vanligt förekommande tema. Än idag forsar det ut filmer om blodtörstiga undervattensdjur på marknaden och allt ifrån krokodiler till pirayor används för att få oss att frukta den okända faran som potentiellt sätt florerar vid valfri badstrand. Ingen utav efteraparna har dock kommit i närheten av detta original, mycket på grund utav att man använder samma historia om och om igen men även för att man väljer att visa för mycket. Hade Hajen spelats in idag hade vi antagligen fått stifta bekantskap med bjässen redan i inledningsscenen och resten utav filmen hade varit en kavalkad utav stympade lemmar och kringflytande inälvor men det hade inte varit häften så skrämmande eller i närheten så spännande. Det gjordes för övrigt tre uppföljare till Hajen varav den andra, där Roy Scheider återvänder som Martin Brody, faktiskt är riktigt hyfsad medan del tre och fyra i sagan inte lyckades leverera samma klass.

Steven Spielbergs andra stora styrka som han visar prov på här är att han är en personregissör av rang. Stor del utav dialogen och handlingarna improviserades på plats vilket man knappast märker av men man känner däremot av den avslappnade stämningen vilket i sin tur leder till väldigt naturligt agerande från alla inblandade. Filmens skådespelare gör alla bra ifrån sig men Roy Scheider och Robert Shaw dominerar ofrånkomligt varje scen där de medvekar. Shaw känner vi igen ifrån Blåsningen och Agent 007 ser rött och man kan inte mer än att beklaga hans allt för tidiga bortgång då han var en skådespelare av mycket hög klass. Hans tolkning utav den hetlevrade sjömannen Quint är definitivt en utav hans mer minnesvärda roller och bjuder åskådaren att både skratta och känna sympati. Scheiders karaktär är betydligt mer ödmjuk men bjuder även den på flera komiska inslag. Bara det faktum att vår hjälte lider av en rädsla för vatten är i sammanhanget underbart. Scheider fortsatte vara aktiv inom filmen fram till sin död men i min bok kommer han alltid förknippas med Brody och citatet: You're gonna need a bigger boat.

Hajen

När Hajen gör entré i high definition görr den det med råge. Till denna MPEG-4 AVC transfer som presenteras i skala 2:35.1 har man nämligen lagt ner både hjärta, själ och ett jävla anamma för att säkerställa att varenda bildruta restaurerats med bästa möjliga resultat. Att processen hela tiden övervakats utav Steven Spielberg själv har gjort restaureringsarbetet gott, då han om någon bör veta hur filmen skall se ut, och resultatet blir en film som inte bara ser ut som filmskaparna föreställt sig när det begav sig utan som även ser bättre ut än vad någon någonsin kunnat föreställa sig när det kommer till en film från sjuttiotalet. De stackare som är skeptiskt inställda till att man i efterhand går in och restaurerar filmklassiker kan gå och lipa någon annanstans för detta är guld!

Under Universals 100års jubileum har vi sett många klassiska storfilmer restaureras för att dyka upp i smickrande och mycket vackra utgåvor på blu-ray men det är få om ens någon som dykt upp med lika enastående resultat som Hajen. När jag upplever Hajen på duk i mitt nedsläckta vardagsrum slår det mig att det i mångt och mycket ser ut som en film utav idag, bortsett från den daterade rekvisitan, vill säga. Det enda spåret jag tycker mig kunna finna utav ålderns tand är att vissa kantlinjer ibland upplevs något mjuka, men det är vid så pass försvinnande få tillfällen att jag knappt ens hinner reagera på detta faktum.

Färgåtergivningen liksom kontrasterna sitter nu som handen i handsken och det är beundransvärt efter att ha tagit del av extramaterialet där vi får ta en titt på mastern som minst sagt naggats av tidens tand. Detaljrikedomen är klockren och det gäller främst i närbilderna som är svettigt klara men även miljöerna och de vidare perspektiven skildras klanderfritt. Vi har inga problem att ta in detaljer såsom porer och hår i skådespelarnas anleten eller texturer och textilier. Detta leder till att man får en helt ny upplevelse då vissa drag i karaktärernas utseende nu för första gången blir synliga för oss. Svärtan levereras utan problem och tar upp stor plats utan att för den sakens skull dra ner på skuggor och detaljer. Det hela täcks av ett fint lager filmisk grynighet.

Det är dock inte bara bilden som fått genomgå underverk under restaureringen utav Hajen utan även ljudspåret har friskats upp ordentligt. Ljudet presenteras i DTS-HD Master Audio 7.1 vilket gör underverk för rymden i upplevelsen om man jämför med originalets monovariant. Man har lagt stort fokus på att mixa ljudet i de olika kanalerna men för den sakens skull rör det sig om några ljudmässiga mastodontsekvenser som kommer få grannarna att ringa på störningsjour. Istället har man med finess byggt upp en ljudbild som är både varm och djup då den rungar från alla möjliga hörn av ditt vardagsrum. Det går aldrig till överdrift men när kaos bryter ut på stranden befinner du dig mitt i stunden. Ofta rör det sig dock om stilistiska miljöljud som sprids över ljudfältet i de mer lugna partierna. Dialogen är väl återgiven och även om det i just dialogen kan märkas att det inte rör sig om en produktion utav idag så låter det naturligt. Det klassiska soundtracket av John Williams som var människa med åldern inne lär kunna nynna i sömnen ligger också fint i kanalerna och bidrar nu mer än någonsin till den stegrande spänningen. Är man orolig för att man mixat sönder den klassiska filmen finns även originalets monoljud att välja på men jag kan lova att oron inte kommer vara befogad när du gett 7.1 mixen en chans.

Hajen

Utgåvan skämmer bort oss fans med ett rikligt extramaterial som vi delvis sett förut men också med lite nyare produktioner. Bara de två lågfilmslåga dokumentärerna är värda toppbetyg men tyvärr får vi inte se dem i HD vilket hindrar mig från att ge det hela full pott.

• The Shark is Still Working: The Impact & Legacy of JAWS: En dokumentär på drygt 90 minuter som lägger stor tyngd på den tekniska biten kring inspelningarna utav Hajen. Vi bjuds på intervjuer med skådespelare, regissör och författare men stor del av charmen ligger i att man poängterar hur mycket filmen betytt för dagens filmskapare och självklart också för Spielberg själv. Sammantaget en ruggigt bra dokumentär och om man inte har tid att se hela på en gång är den uppdelad i tio episoder som går att se var för sig.
• The Making of Jaws: En underbart informativ dokumentär som är hela två timmar lång. Under den intervjubaserade dokumentären får vi reda på allt mellan himmel och jord som rör inspelningarna utav Hajen. Steven Spielberg och författaren Peter Benchley tillsammans med flertalet av skådespelarna kommer till tals men vi bjuds också på mycket intressanta intervjuer och klipp som behandlar de scener man spelade in med levande hajar. Mycket tyngd läggs på de ofattbart taskiga förutsättningar man hade när man spelade in filmen vilket blir roande i kontrast till hur makalöst bra det faktiskt gick.
• From the Set: Ett kort inslag som spelades in 1974 av ett nyhetsteam som fungerade lite som en promo för filmen. Även här kommer Spielberg till tals, dock i en något yngre variant.
• Deleted Scenes and Outtakes: Ett gäng borttagna scener som har visst underhållningsvärde så här i efterhand, men är ingenting man saknar i slutliga filmen.
• Jaws: The Restoration: Ett kort inslag och också det enda filminslag som presenteras i HD. Här får vi på nära håll följa restaureringsarbetet med filmen och det blir på det hela taget mycket intressant då vi även får ta en titt på mastern man utgått ifrån.
• En samling olika stillbildsgalleri där vi bland annat kan ta del av storyboards, pressmaterial i originalutförande och fotografin ifrån inspelningarna.
• Original Theatrical Trailer

* * *

När Hajen för första gången intar HD-formatet gör den det med storm. En av de bästa filmer som någonsin spelats in dyker upp i en utgåva av referensklass som kommer få även den mest inbitna tvivlaren att förundras.

Aktuella priser för Hajen

Priserna uppdateras fem gånger om dagen. Senaste prisändringen noterades 2017-06-30
Discshop.seHajen Hajen  hos Discshop.se99krFraktinfo
Discshop.seHajen 2 Hajen 2  hos Discshop.se99krFraktinfo
Discshop.seHajen 3 (Blu-ray 3D + Blu-ray)Hajen 3 (Blu-ray 3D + Blu-ray) hos Discshop.se99krFraktinfo
Discshop.seHajen 4 - The Revenge Hajen 4 - The Revenge  hos Discshop.se99krFraktinfo
WEBHALLEN.comHajen (1975) Hajen (1975)  hos WEBHALLEN.com139krFraktinfo
Discshop.seHajen som visste f?r mycket Hajen som visste f?r mycket  hos Discshop.se179krFraktinfo
CDON.COMHajen som visste för mycketHajen som visste för mycket hos CDON.COM179krFraktinfo
Discshop.seHajen - Limited Edition Digibook (Blu-ray + Digital Copy)Hajen - Limited Edition Digibook (Blu-ray + Digital Copy) hos Discshop.se199krFraktinfo
WEBHALLEN.comHajen - Digibook (1975) Hajen - Digibook (1975)  hos WEBHALLEN.com199krFraktinfo
WEBHALLEN.comHajen - Steelbook (1975) Hajen - Steelbook (1975)  hos WEBHALLEN.com249krFraktinfo
WEBHALLEN.comHajen - Coffee Table Book Gift Set (1975) Hajen - Coffee Table Book Gift Set (1975)  hos WEBHALLEN.com349krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 98  av 100.

Hajen

Hajen blu-ray cover

Filmbolag: Universal
Releasedatum: 2012-08-22
Speltid: 124
Ljud: Engelska (DTS 7.1 HD MA)
Extramaterial: The Shark is Still Working: The Impact & Legacy of JAWS, The Making of JAWS, JAWS: The Restoration, From the Set, Deleted Scenes and Outtakes, JAWS Archives, Original Theatrical Trailer

Skådespelare: Roy Scheider, Robert Shaw, Richard Dreyfuss, Lorraine Gary, Murray Hamilton, Carl Gottlieb, Jeffrey Kramer, Susan Backlinie, Jonathan Filley

100%
95%