Frankenweenie 3D

Frankenweenie 3D

Gammalt tema i ny skrud när Frankenstein blir barnfilm

Frankenweenie är något så udda som en gotisk liten barnskräckis som lämpar sig väl både för vuxna och barn även om jag nog tror att det ibland blir lite väl otäckt för de allra minsta. Konceptet att blanda skräck och barnfilm i en animerad film som både liten och stor kan skratta åt är riktigt bra och vem kan egentligen lyckas med ett sådant koncept om inte självaste Tim Burton.

Den säregna Victor Frankenstein är inte riktigt som andra barn då han föredrar att spendera tid med sin hund Sparky och spela in film eller pyssla med experiment framför att umgås med sina klasskamrater. Även om hans föräldrar ser att han är duktig och påhittig när det kommer till det tekniska fruktar de för att han är udda och kommer bli ensam om han inte börjar göra normala saker vilket leder till att Victor motvilligt går med på att ställa upp i skolans basebollag. Under Victors första basebollmatch lyckas han slutligen få till en fullträff och skickar basebollen all världens väg men det får ödesdigra konsekvenser då Sparky får syn på bollen och givetvis vill hämta den till sin husse. Sparky ser aldrig bilen som kommer farande och på en sekund raseras hela Victors värld då Sparky blir påkörd och avlider på fläcken.

Efter Sparkys död lever Victor som i trans. Han tar sig till skolan men är än mer sluten än han varit tidigare och till och med hans förut så outtömliga intresse kring vetenskap har avtagit. Under en lektion föreläser dock hans nya fysiklärare om energi och påvisar att det även i döda ting kvarstår en slags elektricitet vilket väcker Victor ur sin sorg och får honom att inse att det finns en chans att han kan återfå sin älskade hund. Samma natt beger sig Victor till djurkyrkogården och gräver upp Sparkys kvarlevor. Som vanligt plågas den lilla staden av häftiga blixtar och åska om natten så efter att ha sytt ihop resterna av Sparky skickar Victor upp sin hund genom en glugg i taket och lyckas med hjälp av blixten återuppväcka Sparky som är samma gamla hund han var förut bortsett från att han läcker lite här och var och då och då behöver laddas upp i eluttaget.

Victor är lycklig igen men inser att han måste hålla Sparky gömd för omvärlden tills han kan förklara vad det är som har hänt. Sparky lyckas dock smita ut när Victor är i skolan och när en skolkamrat till Victor får syn på hunden bestämmer han sig för att också återuppväcka ett dött djur för att vinna skolans vetenskapstävling. Ryktet om den återuppväckta hunden sprids dock som en löpeld och snart har flera av Victors klasskamrater fått samma idé och börjar återuppväcka döda djur för att vinna skoltävlingen men deras resultat blir inte lika lyckade som Victors, inte på långa vägar.

Frankenweenie 3D

"trots det ganska mörka temat lämnar filmen oss med en rejäl dos feelgood i magen och en brinnande längtan efter att skaffa hund"

Idén till Frankenweenie har funnits hos Tim Burton under många år då filmen baseras på en lyckad kortfilm Burton gjorde redan 1984. Då använde han sig av en riktig hund och skådespelare av kött och blod men denna gång får det hela en mer magisk touch då filmen är inspelad med så kallad stop-motion teknik där man rör dockor framför kulisser och på så vis låter de utspela handlingen. Faktum är att denna teknik passar filmen riktigt bra och det är tack vare det fantastiskt tålmodiga teamet bakom produktionen som lagt ner själ och hjärta för att animationerna ska se äkta ut. Det ser helt enkelt förbaskat bra ut och man kan lätt missta det man ser för att vara ett försök till att härma stop-motion teknik med hjälp av datoranimeringar. Man har inte minst gjort ett fantastiskt jobb med att få hunden Sparky att på ett trovärdigt och ibland skrattretande vis röra sig exakt som en hund.

Manus är bra och minner ganska mycket om kortfilmen från 1984 då vissa scener är direkt efterapade här. Det räcker att kasta ett litet öga på handlingen och smaka lite lätt på titeln för att man ska inse att Frankenweenie är en slags parodi eller i alla fall en slags variant på den klassiska skräckfilmen Frankenstein från 1931. När man ser filmen blir det ännu tydligare, inte minst för att den liksom förlagan är svartvit men också då vår huvudperson faktiskt heter Victor Frankenstein och i viss besatthet genomför ett experiment för att återuppväcka en varelse från de döda. Utöver detta präglas filmen av andra likheter till Frankenstein och uppföljaren Frankensteins brud men också passningar till många andra klassiska skräckfilmer såsom Dracula, Mumien, Jurtjyrkogården och Godzilla. Personligen känner jag att filmen funnit sin definitiva målgrupp i mig som faller handlöst för gammal skräck och dessutom går i barndom av en riktigt välgjord animerad film. Jag är dock av övertygelsen att man kommer uppskatta Frankenweenie även om man bara besitter en av dessa fetischer eller för all del bara är ute efter lite fullgod underhållning.

Att det är en Tim Burton produktion syns lång väg och således kommer Frankenweenie precis som de flesta av Burtons filmer dela publiken i en grupp som älskar det de ser och en som finner hans teknik oförståelig och överdriven. Man använder sig här utav dockor som i filmen verkligen känns levande även om dockorna i sig, i sann Burtonanda, ser halvdöda och smått deformerade ut. Att det är en Disneyfilm märks inte minst i det gulliga slutet och i det faktum att trots det ganska mörka temat lämnar filmen oss med en rejäl dos feelgood i magen och en brinnande längtan efter att skaffa hund. Precis som vi har vant oss vid när det kommer till animerade filmer av idag och då kanske Disneys produktioner i synnerhet så präglas filmen av en ganska skön och svart humor för oss vuxna medan det samtidigt finns en hel del lustigheter för barnen också. Det som är lite ovanligt är dock att filmen även rymmer en hel del scener som jag misstänker kan hemsöka de mindre barnen om natten.

Frankenweenie 3D

Frankenweenie dyker upp på blu-ray med två fantastiska videotransfers som ligger i framkant vad gäller HD i allmänhet och 3D i synnerhet. Oavsett vilken version av filmen man väljer att se eller har möjlighet att se så får man en upplevelse som definierar de möjligheter som formatet innebär. Det lite ovanliga greppet att göra animerad film av idag i svartvitt fungerar synnerligen bra då svärtan är av den djupaste och mest påtagliga karaktär medan det vita är alldeles skinande vitt. Tillsammans med de gråskalor som används lyckas man få till vackra kontraster och ett djup och en karaktär som leder till att animeringarna kommer till liv på ett sätt de sällan gör i vanliga fall. Detaljrikedomen är fantastisk vilket också är en följd av det svartvita formatet då inga färger kommer in och stjäl fokus.

När väl 3D glasögonen åker på behåller filmen 2D versionens alla kvaliteter vilket är anmärkningsvärt då de mörka glasögonen tenderar att ta udden av kontraster och dämpa det vita. Djupet blir dock mycket mer påtagligt och man verkligen sjunker in i bildupplevelsen och blir ett med den värld som presenteras så till den milda grad att man gärna sträcker ut handen och försöker grabba tag i dockorna. Här använder man sig inte av några billiga tricks eller försöka charma publiken med övertydliga effekter utan gör det mer subtilt på ett sätt som gör så att hela filmen känns som en av de där popup-böckerna man hade som barn. Ska du inviga din 3D utrustning är det här filmen för dig.

Ljudspår: Engelska (DTS-HD MA 7.1)

Liksom bildupplevelsen håller Frankenweenies ljudspår en riktigt hög klass. Vi får ett mastigt 7.1 spår som låter tittaren svepas med och engageras i filmen tack vare god aktivitet från samtliga kanaler. Dialogen ligger i fokus i de främre högtalarna och är både klar och tydligt utan att någonsin riskera att drunkna i det kaos som småningom bryter ut i staden. De bakre högtalarna vilar sällan utan bidrar ständigt med ljud från omgivningen vilket skapar en tung rymd och god dynamik i salongen i varenda scen och när så filmens klimax närmar sig spinner de loss på högvarv. För de mesta är de bakre högtalarna också engagerade i filmens soundtrack som passar filmen väl. Bastunnan gör vad den kan för att få åskådaren vräkt då den brummar på effektivt och förstärker det mesta som sker i filmen. Effekter såsom blixtnedslag, åska och vrålande jätteödlor (!) får hela anläggningen att visa vad den är värd och kontentan av det hela blir ett makalöst effektfullt och bra ljudspår.

Extramaterial:Original Short: Captain Sparky vs. The Flying Saucers, Miniatures In Motion: Bringing Frankenweenie To Life, Frankenweenie Touring Exhibit, Original Live Action Frankenweenie Short, Plain White Ts Pet Sematary Music Video

Extramaterialet är rikt och underhållande, mycket tack vare Tim Burtons originalfilm från 80-talet som blev Frankenweenies förlaga.

Captain Sparky vs. The Flying Saucers: En extra animerad kortfilm med Victor och Sparky som likt del film som inleder filmen ska vara hemgjord av Victor. Den är väldigt kort men ett smågulligt komplement till filmen.
Miniatures in Motion: Bringing Frankenweenie to Life: En genomgående och intressant djupdykning i filmens produktion där vi får se allt slit som ligger bakom denna typ av stop-motion animation. Vi får se hur man bygger upp scener, hur man skapade dockorna, inspelning av röster och i stort allt annat man kan tänkas vilja veta kring hur man faktiskt gör en film som Frankenweenie. Med sina 23 minuter ser den inte mycket ut för världen man det är likväl en galet givande liten dokumentär.
Frankenweenie Touring Exhibit: Ett kort inslag som visar hur man promotade filmen genom att åka runt med en utställning där man visade sketcher, dockor och storyboads från filmen. Ganska klyftigt sätt att promota en stop-motion film på.
Original Live-Action Frankenweenie Short: Här får vi se Tim Burtons kortfilm från 1984 med samma namn som småningom skulle mynna ut i denna animerade långfilm. I huvudrollerna ser vi Barret Oliver, Shelley Duvall och Daniel Stern och jag rekommenderar varmt att man ser denna kortfilm i samband med att man ser långfilmen då de på något märkligt vis kompletterar varandra väldig bra trots att de är ganska lika varandra.
Plain White Ts "Pet Semartary" Music Video: The Plain White Ts musikvideo till en cover av Ramones hit från 1989.

Aktuella priser för Frankenweenie 3D

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 86  av 100.

Frankenweenie 3D

Frankenweenie 3D blu-ray cover

Genre: Familj & barn
Releasedatum: 2013-05-15
Speltid: 87
Ljud: Engelska (DTS-HD MA 7.1)
Extramaterial: Original Short: Captain Sparky vs. The Flying Saucers, Miniatures In Motion: Bringing Frankenweenie To Life, Frankenweenie Touring Exhibit, Original Live Action Frankenweenie Short, Plain White Ts Pet Sematary Music Video

Skådespelare: Winona Ryder, Catherine OHara, Martin Short, Christopher Lee

80%
100%