En julsaga 3D

En julsaga 3D

Mäktig uppdatering av klassisk julsaga

Robert Zemeckis är en minst sagt ambitiös regissör och producent som är högt skattad i våra blu-ray tipsande ögon. Mannen har en så pass imponerande meritlista som regissör med titlar som Forrest Gump, Cast Away och inte minst Tillbaka till framtiden trilogin i bagaget att man lätt har överseende med klavertramp som exempelvis Beowulf. 2009 spelade han tillsammans med Disney in sin vision av Charles Dickens klassiker A Christmas Carol med den intressanta tekniken motion capture. Sitter man på ett schysst hemmabiosystem kan man med denna blu-ray utgåva skatta sig lycklig och än större blir lyckan för dem med 3D teknik i vardagsrummet.

Ebenezer Scrooge (Jim Carrey) är en ensam gammal man vars pengar skänker honom den enda värme och lycka han finner i livet. Han arbetar som bankir och är så snål att han tvingas kämpa med sig själv för att betala sin döde kompanjon Marleys kista och tvingar den nuvarande kompanjonen Bob Cratchit (Gary Oldman) arbeta hårt även på självaste julafton. Året är 1843 och gemene man har det inte särskilt gott ställt vilket skapar ett stort människoförakt inom Scrooge som inte står ut med att folk tigger allmosor och försöker slippa undan arbete. Därmed är julen den högtid han avskyr allra mest och han spenderar sin vana trogen julen ensam i sitt gigantiska hem.

Just denna jul har det dock blivit dags för Scrooge att tänka om då han på natten hemsöks utav fyra andar. Den första som gör entré är hans tidigare kompanjon Marley för evigt tyng av de tunga kedjor han skapade för sig själv under sin livstid. Den andra tar med honom till gångna tidens jular och visar upp det barn och den man Scrooge en gång var och vilka företeelser som gjorde honom till den kalla individ han blivit. Den tredje ger honom perspektiv på den nutida julen genom att peka på hans fruktansvärda beteende mot folket i hans närhet och visar hur illa ställt det är hos familjen Cratchit som bara önskar att de kunde få bjuda sina barn på kalkon en jul. Här möter vi också den svårt sjuka lilla Tim som inte verkar ha mycket tid kvar i livet.

Ebenezer Scrooge tar väldigt illa vid sig utav det han får se men det som biter hårdast är när den fjärde anden visar upp den framtida julen, en jul han inte kommer få uppleva om han inte skärper sig och styr om sitt leverne. Hysterisk och ångerfull vaknar Scrooge sedan upp och har verkligen lärt sig en läxa.

En julsaga 3D

"harles Dickens hade blivit rörd av att se hur hans berättelse artat sig med åren"

Charles Dickens historia är inte främmande för någon då varenda människa någon gång har sett eller läst en tolkning av berättelsen. Det som överraskar lite när Robert Zemeckis bjuder upp med sin version och dessutom gör det ihop med gulliga Disney är att vi snarare får en ordentlig spökhistoria än en regelrätt familjefilm. Åldersgränsen på omslaget är dock satt till elva år vilket känns bra då man garderar sig mot de allra minsta. Sagan om Ebenezer Scrooge är en varm historia om en man som går från att vara hårdhjärtad och hatisk till varm och givmild över en natt och det tycker jag man fångar bra i denna version. Just denna filmens storhet vilket ibland tenderar att bli dess svaghet ligger i dess unika presentation.

Man använder sig nämligen av så kallad Motion Capture teknik vilket går ut på att skådespelare iförda fula dräkter med sensorer på sig, prickar målade i ansiktet och en ful ställning på huvudet där man fäst mikrofon och fyra HD-kameror, spelar upp varenda scen utan nämnvärd rekvisita eller lokal. De står helt enkelt i ett alldeles vitt rum med metallbitar som enda rekvisita och agerar ut precis som om de vore på vilken teaterscen som helst. Deras rörelser och dialog läses sedan in i en dator varpå de digitalt sminkas och tilldelas sin garderob. Resultatet av detta blir en film som landar någonstans mellan ”vanlig” film och animerad film då man tydligt ser att det är animerat men varenda ansiktsdrag, varenda steg och varenda gest tillhör skådespelaren.

Man får således en väldigt verklighetstrogen animation samtidigt som man kan bygga upp en fantastisk omgivning och ljussättning som vore omöjlig att skapa i en ordinär spelfilm. Kameran kan röra sig exakt hur den vill utan att behöva beräkna skuggor och ljus och till filmens stora fördel kan man på ett väldigt trovärdigt vis använda samma skådespelare i olika roller i samma scen. En annan vinst med denna teknik är att skådespelarnas röster synkar perfekt med animeringarna då de faktiskt läste alla sina repliker samtidigt som de agerade vilket även leder till briljant inlevelse.

Till detta projekt har man trots de märkliga inspelningsomständigheterna lyckats skrapa ihop en gedigen skådespelarstab. Jim Carrey innehar huvudrollen och är magnifik som Scrooge med klockren mimik och accent. Hans dialektala förmåga likväl som agerandet sätts verkligen på prov då han dessutom spelar forntidens ande, nutidens ande, framtidens ande, Scrooge som pojk, Scrooge som tonåring osv. Som mest spelar han fyra utav de här karaktärerna i samma scen. Även filmens andra stora affischnamn Gary Oldman tilldelas flera roller då han gestaltar Marley, Bob Cratchit och sist samt minst Tiny Tim. Dessa två aktörer är dock bara toppen på ett isberg av talanger då även bland andra Colin Firth, Cary Elwes, Robin Wright och Fionnula Flanagan dyker upp i minst en skepnad under filmens gång.

Det hela blir en visuellt enastående resa som på grund av sin moderna teknik sticker ut ur mängden då häpnadsväckande scener avlöser varandra. Tyvärr har man lagt så mycket krut på den nya tekniken och alla vackra effekter att skådespelarnas insatser och själva handlingen ibland hamnar i skymundan. Kanske har man valt en så pass klassisk historia av just den anledningen?

En julsaga 3D

Versionen som avnjutits är Disneys 3D version utav filmen och jag måste redan nu slå ett extra slag för att införskaffa denna nya teknik. Det finns nämligen både 3D filmer och 3D filmer. Dels har vi den sortens produktioner som visar upp en film som i stort sett går i 2D men vid ett fåtal tillfällen kastar en boll eller låter lite blod skvätta upp till synes farligt nära TV-tittaren. Sedan har vi riktiga 3D produktioner som En Julsaga där man verkligen har gått all in för att skapa 3D effekter. Jag drar mig inte för att säga att det är den bästa film jag sett i 3D formatet och då ska ni veta att jag upplevt både Avatar och senaste Pirates filmen i detta nya format. Filmskaparna har hela tiden haft 3D i bakhuvudet och byggt upp hela scener där de lägger extra krut samtidigt som hela filmen präglas av små vackra detaljer.

Jag tänker exempelvis på snöflingor och dam, Marleys kistor och nutida andens fackla. Det är mycket som imponerar och det blir aldrig störigt eller flimrigt vilket vi sett i tidigare 3D produktioner. Till detta ska vi lägga en fantastisk bildupplevelse som också bräcker det mesta. Vi har tidigare konstaterat att blu-ray formatet är som gjort för animerade filmer och så är fallet även här. Miljöerna är väldigt naturtrogna samtidigt som man får till makalösa effekter med skuggor och ljussättning. Svärtan står sig i stort sett filmen ut även om det är här jag eventuellt finner en liten brist eller två.

Ljudet håller också högklass även om jag tycker att man kunde ha krämat i lite mer här och var. Dialogen är välmixad och surrounden får arbeta, främst i det tysta men under många scener får den också kippa efter luft. Basen är väldigt aktiv inte minst när vi stöter på nutidens ande vars stämma får golvet att vibrera. Ett väldigt juligt soundtrack framfört av Andrea Boccelli känns ytterst passande.

En julsaga 3D

Extramaterialet är väldigt splittrat då vi dels får ett picture-in-picture inslag som är lika långt som filmen där vi kan se hela filmen ageras utav skådespelarna i sina märkliga dräkter. Detta är riktigt kul att se då vi nu på riktigt känner igen våra favoriter. Vi kan välja att se filmen i en liten eller stor ruta och har dessutom kommentatorsspår av Robert Zemeckis som tillval. Överlag väldigt intressant men känns efter ett tag lite repetitivt. I vilket fall som helst är det här extramaterialets höjdpunkt som är värt sin vikt i guld. Resten av extramaterialet faller på att de två dokumentärerna berättas av två biroller som tyvärr bara fjantar bort det hela. Det känns som att extramaterialet har riktat in sig på en åldersgrupp som är alltför ung för att se själva filmen.

En interaktiv julkalender där man får öppna 25 lyckor som alla döljer en bild på ett juligt redskap känns som bortkastad tid både från producenternas sida men framförallt för mig som konsument då jag åtmindstone hoppats att kalendern skulle vara relaterad till filmen. Ett gäng bortklippta scener som inte blivit klara bjuds vi på också vilket är lite intressant för att de visar animeringen ur olika skeden. Scenerna i sig varken hjälper eller stjälper storyn. Utöver detta får vi givetvis filmen i 2D.

* * *

Disneys En Julsaga är en vacker historia som i mina ögon vinner på att våga vara lite mörk och läskig. Till dags dato har filmen aldrig förut sett bättre ut och jag tror att Charles Dickens hade blivit rörd av att se hur hans berättelse artat sig med åren.

Aktuella priser för En julsaga 3D

WEBHALLEN.comDisneys En julsaga 3D (2009) Disneys En julsaga 3D (2009)  hos WEBHALLEN.com225krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 83  av 100.