Dirty Harry Collection

Dirty Harry Collection

Harry Callahan och hans .44 Magnum

En filmrecension av J. Hallberg , publicerad

En oförglömlig klassiker (Dirty Harry), två riktigt bra filmer (Magnum Force och Sudden Impact), en nästan godkänd (The Enforcer) och en parodi på de fyra andra (The Dead Pool). Vi presenterar: Dirty Harry Collection på blu-ray.

Baksidestext:
Dirty Harry
Harry Callahan är en tuff, smart polis i San Francisco, och han kallas för Dirty Harry. I den här action-klassikern får du uppleva hur Clint Eastwood fick sin stjärnstatus och sin image. Krypskytten från taken (Andy Robinson) kallar sig själv Scorpio och har redan dödat två gånger när han håller staden gisslan hotar att döda igen. Harry har tänkt att sätta dit honom - med vilka medel det än krävs.

Magnum Force
Öga mot öga med Dirty Harry Callahan och en Magnumrevolver finns bara en sak att göra: hålla för öronen och hoppas att han missar! Fackföreningsledaren Carmine Ricca står anklagad för mord. Han släpps i brist på bevis, men friheten blir dock kort. Bilen han färdas i stoppas av en motorcykelpolis som dödar Ricca, hans livvakt, hans chaufför och hans advokat. Fler och fler ökända gangsters i San Fransisco avrättas av den mystiske motorcykelpolisen. Dirty Harry får uppdraget att avslöja mördaren. Regisserad av Ted Post med Clint Eastwood i huvudrollen.

The Enforcer
Detektiv Harry Callahan, även kallad Dirty Harry, blir förflyttad från San Francisco-polisens mordrotel till polisarkivet. Anledningen är hans brutala arbetsmetoder. Men när en terroriststyrka, under ledning av psykopaten Bobby Maxwell, dödar Harrys partner Di Georgio, kallas Harry åter in i tjänst. Terroristerna har länsat ett vapenförråd och med hjälp av dessa vapen hotar nu Maxwell att totalförstöra hela San Francisco. Dessutom kidnappar terroristerna stadens borgmästare. Dirty Harry får en chock när det visar sig att hans nya partner är en kvinna, Kate Moore, Mot alla odds fungerar samarbetet. Harry och Kate blir ett fruktat hot mot San Franciscos undre värld.

Sudden Impact
Harry Callahan vill inte bara förhindra brott utan vill helst utrota brott. Faktum är att han lämnat så många kadaver bakom sig att hans chef nu sänder iväg honom till en lugn liten ort, San Paulo. Allt är dock inte så lugnt där. En serie brutala mord skakar det lilla samhället och Harry påbörjar sina egna efterforskningar? SUDDEN IMPACT är den fjärde filmen om Dirty Harry som startade en stor censurdebatt då filmcensuren först totalförbjöd den. Filmen släpptes sedermera i en kraftigt klippt version. Nu kan du dock för första gången se den helt utan klipp.

The Dead Pool
San Francisco polisen Harry Callahan är berömd för sin snabba och kompromisslösa sätt att tolka lagen. Han kallas för Dirty Harry eftersom han alltid får de värsta uppdragen. Den här gången är en mördare på jakt efter Harry - istället för tvärt om. Harrys namn finns på en lista över kändisar som en efter en blir dödade. Tillsammans med sin nya partner, Al Quan - karateexpert, gör han allt för att vända situationen.

"Sett som en helhet är Dirty Harry-filmerna klart underhållande och väl värda att placera i filmhyllan"

Omdöme:
Det går inte riktigt att komma ifrån det faktum att de fem Dirty Harry-filmerna är minst sagt något ojämna när man ställer dem bredvid varandra. Det är heller kanske inte så förvånande, dels är det med få undantag så att uppföljare aldrig riktigt når upp till originalet, och dels uppfördes de här filmerna under en tidsperiod på 17 år (1971-1988) - vilket så klart ändrar på förutsättningarna på flera sätt. Efterföljarna till den massiva succén Dirty Harry (1971) lider av att manusen helt enkelt inte är lika välkonstruerade som i första filmen, och precis som så många andra 70- och 80-talsfilmer har de inte riktigt åldrats helt väl. Med det sagt så håller de ändå god klass och tål att jämföras med många moderna actiondeckare. Förutom The Dead Pool då.

Originalet, Dirty Harry, är en av de stora klassikerna, och rättmätigt så. Filmen är en katt-och-råtta-lek mellan polisen och en vansinnig seriekrypskytt, där Harry Callahans oortodoxa metoder får råda. Dirty Harry följdes upp ett par år senare med Magnum Force, och här har man börjat slarva en aning med manuset, för det är Clintan som lyfter den här filmen mer än handlingen. Tre år efter Magnum Force, 1976, dök The Enforcer upp och även om den har sina sidor så räcker det inte längre med en sylvass Clint Eastwood för att konceptet ska fungera, till exempel är antagonisterna snudd på parodiska, i alla fall jämfört med Scorpio från första filmen.

Sudden Impact återställer ordningen en aning och är kanske den filmen i sviten som kommer närmast i jämförelsen med originalet, även om den fått en del kritik genom åren. Vi har här nått fram till 1983, och det är inte ett oproblematiskt årtionde för filmskaparna. Syntpop har helt enkelt inte åldrats särskilt värdigt. Handlingen och skådespelarinsatserna övervinner dock sådana petitesser.

Sen har vi då avslutande The Dead Pool som man gott klarar sig utan att ha sett. Vill man ändå se den bör man nog betrakta den som en parodi (Jim Carrey är en rolig kille, men han borde aldrig ha castats i en Dirty Harry-rulle) för det är ganska nära sanningen.

Sett som en helhet är Dirty Harry-filmerna klart underhållande och väl värda att placera i filmhyllan på bekostnad av DVD-utgåvorna. Tre av filmerna är riktigt bra, och på köpet får man då också en helt okej (The Enforcer) och dessutom en parodi (för så måste det väl vara?) i form av The Dead Pool.

Bildformat: 1080p Widescreen 1.85:1 | 1080p Widescreen 2.40:1

Samtliga fem filmer håller en hög nivå rent bildmässigt. Warner har restaurerat Dirty Harry-sviten förtjänstfullt och här vänder det hela en aning i och med att svitens avslutande film är den som kan erbjuda snyggast transfer. Originalet är även det vasst och det känns som att det är här restaureringsteamet lagt mest krut, och varför skulle de inte göra det? Det är ju för Dirty Harry primärt man införskaffar den här samlingen på blu-ray.

Ljudspår: Dolby TrueHD 5.1

Var och en utav filmerna i Dirty Harry Collection har förärats med nymixade Dolby TrueHD 5.1-spår, men man har varit förlagorna trogna och filmernas mest inbitna fans kommer känna igen sig, trots att man frångått mono- och sterooriginalen. Mixerna är i huvudsak frontbaserade, men det finns surroundeffekter som man lägger märke till här och var, dock kanske lite väl få. Dialogen är en aning problematisk, klar och tydlig för det mesta, men inte alltid i fokus och det finns scener som är svåra att hänga med i till följd av att ljudbilden inte prioriterar dialogen.

Kommentarspår med Clint Eastwoods levnadstecknare, historikern Richard Schickel, Ny retrospektiv dokumentär: The Long Shadow of Dirty Harry, Hyllad American Masters-profil: Clint Eastwood: Out of the shadows, Klassikerprofilen Clint Eastwood: The Man From Malpaso, Intervjugalleri, Två Vintage Featurettes: Dirty Harrys Way från 1971, Dirty Harry: The Original från 2001, Trailers, Kommentarspår med manusförfattaren John Milius, Ny featurette: A Moral Right: The Politics of Dirty Harry, Vintage Featurette: The Hero Cop: Yesterday and Today, Trailers, Kommentarspår med regissören James Fargom, Vintage Featurette: Harry Callahan/Clint Eastwood: Something Special in Films, Ny Featurette: The Business End: Violence in Cinema, Trailers, Kommentarspår med Clint Eastwoods levandstecknare, historiker

Aktuella priser för Dirty Harry Collection

CDON.COMDirty Harry CollectionDirty Harry Collection hos CDON.COM199krFraktinfo
Discshop.seDirty Harry Collection Dirty Harry Collection  hos Discshop.se199krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent J. Hallberg, betyget 76  av 100.

Dirty Harry Collection

Dirty Harry Collection blu-ray cover

Genre: Action
Releasedatum: 2014-05-07
Antal skivor: 5
Speltid: 529
Bild: 1080p Widescreen 1.85:1 | 1080p Widescreen 2.40:1
Ljud: Dolby TrueHD 5.1
Extramaterial: Kommentarspår med Clint Eastwoods levnadstecknare, historikern Richard Schickel, Ny retrospektiv dokumentär: The Long Shadow of Dirty Harry, Hyllad American Masters-profil: Clint Eastwood: Out of the shadows, Klassikerprofilen Clint Eastwood: The Man From Malpaso, Intervjugalleri, Två Vintage Featurettes: Dirty Harrys Way från 1971, Dirty Harry: The Original från 2001, Trailers, Kommentarspår med manusförfattaren John Milius, Ny featurette: A Moral Right: The Politics of Dirty Harry, Vintage Featurette: The Hero Cop: Yesterday and Today, Trailers, Kommentarspår med regissören James Fargom, Vintage Featurette: Harry Callahan/Clint Eastwood: Something Special in Films, Ny Featurette: The Business End: Violence in Cinema, Trailers, Kommentarspår med Clint Eastwoods levandstecknare, historiker

Skådespelare: Clint Eastwood, Harry Guardino, Reni Santoni, Andy Robinson, John Larch, John Vernon, Hal Holbrook, Mitch Ryan, David Soul, Tim Matheson, Kip Niven, Robert Urich, Felton Perry, Maurice Argent, Tyne Daly, Bradford Dillman, John Mitchum, DeVeren Bookwalter, John Crawford, Samantha Doane, Robert F Hoy, Sondra Locke, Pat Hingle, Paul Drake, Audrie J Neenan, Jack Thibeau, Michael Currie, Albert Popwell, Patricia Clarkson, Liam Neeson, Evan C Kim, David Hunt, Michael Goodwin, Darwin Gillett, Anthony Charnota, Jim Carrey

75%
80%
75%