Colombiana

Colombiana

En klassisk hämnare...

Radarparet Luc Besson och Robert Mark Kamen som tidigare skrivit manus ihop till titlar som Det femte elementet och Taken återförenas på nytt i actionfilmen Colombiana. För ovanlighetens skull när det gäller Besson men ack så tidsenligt om man ser till filmtrenderna har man valt att ha en kvinnlig actionhjälte i huvudrollen och har lyckats casta stjärnskottet Zoe Saldana, för de flesta av oss känd som Neytiri i 2009 års storfilm Avatar, då i något blåare skepnad.

Cataleya (som barn spelad av Amandla Stenberg)får som nioårig flicka se sin mor och far bli brutalt mördade utav den mäktiga gangsterboss en Don Luis (Beto Benites) på grund av faderns affärer med maffian. Trots Don Luis krav på sin stab att inte lämna några vittnen lyckas Cataleya fly staden, landet och ta sig till USA där hennes släkting Emilio (Cliff Curtis) håller till med sitt hjärta av guld trots allt annat än rent mjöl i påsen. Emilio tar sig ann Cataleya och bestämmer sig för att uppfostra henne som sin egen. När han en dag vid middagsbordet kallar henne för sin prinsessa skall hon dock avslöja att hon har allt annat än prinsessdrömmar i tankarna.

Redan där och då har Cataleya bestämt sig för att hon skall bli en mördare och hennes övertygelse får Emilio att ställa upp på konceptet och lära henne allt han kan. Vid 9 års ålder låter han förståndigt nog tyngpunkten ligga på att skaffa sig en ordentlig samhällsutbildning genom skolan.

Ett antal år senare möter vi upp Cataleya (Zoe Saldana) igen och nu är hon en råbarkad yrkesmördare som är ruggigt bra på det hon gör. Emilio fungerar som hennes agent och tar emot uppdrag och vidarebefordrar de mest intressanta till sin lärling. Att offret i fråga sitter inspärrat på ett toppsäkert fängelse är ingenting som hindrar Cataleya från att nå sitt mål. Vad Emilio inte vet är att vid sidan om yrkesmodern har Cataleya en annan agenda där hon mördar knarklangare, smugglare och mördare för att sedan lämna dem med en märklig målning på bröstet. Dessa mord genererar inte några pengar men hennes hopp är att faderns mördare, Don Luis, ska känna igen symbolen, en cattleya-orkidé, på offrens bröst, bli rädd och kravla sig upp ur sitt gömställe så att även han kan bli lovligt byte för Cataleyas hämnd.

Colombiana

"Zoe Saldana gör sin debut som huvudrollsinnehavare i Colombiana och hon har då verkligen potentialen"

Colombiana är en ganska typisk hämndrulle på gott och ont. Vi får alla de gamla klassiska ingredienserna och man spär på med ganska fartfyllda actionscener men tyvärr fyller man inte ut det hela med någonting som sticker ut. Cataleya är en hård karaktär som sedan tidig ålder haft siktet inställd på en enda sak, att utöva hämnd på mannen som berövade henne sina föräldrar. Så långt köper jag det hela men att denna hårda dam sedan skall utföra jakten på mördaren i tighta trikåer eller helt utan trikåer i vissa fall känns bara klyschigt och som ett knep ifrån författarnas sida att rättfärdiga sitt val av en kvinnlig hämnare. Det hela hade gått hem om man låtit klyschan bli en norm över hela produktionen och skapat ett självdistanserat verk i stil med Sin City eller valfritt verk signerat Quentin Tarantino men då Colombiana i övrigt har en ytterst seriös ton utan minsta spår av självironi känns ”visa bröstvårtor klädsel” lite malplacerat.

Vad gäller handlingen så breder man på ganska ordentligt utan att det för den sakens skull blir oförutsägbart. Skurkarna mördas på flera olika vis, ofta väldigt fiffiga, dock inte oväntade mord relaterade till personen i fråga. Hur tror ni exempelvis det går för skurken vars uteplats har glasgolv över en tank full med hajar? Cataleya är otroligt skicklig på sin sak men återigen hade jag önskat lite mer självdistans utav filmmakarna för att det ska kännas rimligt att hon mejjar ner hela gangsterligor som dessutom ska skydda en av de riktigt stora bossarna utan en enda skråma.

En snygg grej i filmen är att man tar till vara på könsroller för att helt och hållet kasta om dem. Detta blir inte bara tydligt i Cataleyas yrke utan hon har också en älskare och för en gångs skull är det kvinnan som dyker upp hos mannen när hon är sugen.

Luc Besson är en intressant manusförfattare och regissör. Han har gjort verk som fått många utav oss att klassa honom som en av de största i branschen och då tänker jag på godbitar som Nikita, Taxi och Léon, på senare år bör även Takers nämnas, samtidigt som han vräker ur sig filmer som Colombiana som för all del håller måttet och fungerar bra som en fartfylld actionrulle men inte har någon ingrediens som gör filmen särskilt minnesvärd. Kan hända skulle filmen blivit bättre om Besson själv suttit i regissörstolen men istället lämnar man över till Olivier Megaton vars största merit är Transporter 3 som även den hamnar i någon slags slit och släng vad gäller minnesvärda filmer.

Zoe Saldana gör sin debut som huvudrollsinnehavare i Colombiana och hon har då verkligen potentialen. Hon är en graciös kvinna som vet hur man agerar och dessutom har rätt look för att ta hollywoods actionscen med storm. På så vis kan man tycka att det är lite synd att hennes första huvudroll får bli i en film som inte tar till vara på all denna potential utan istället låter henne spela en ganska orealistisk karaktär. Mycket mer att säga om skådespelarnas insatser finns egentligen inte. De flesta gör bra ifrån sig även om man arbetar med överlag ganska endimensionella karaktärer. De goda är riktigt goda medan skurkarna är fula och dumma. Det är bara Cataleya som egentligen bjuder in till ställningstagande vilket är ganska enkelt då vi förstår hennes motiv.

Colombiana

Om filmen i sig känns aningen svag så kan jag glatt meddela att produktionen är riktigt bra. Bilden är av referensklass. Vi får en oerhört varm bild som dock aldrig slår över och blir för mycket. Färgpaletten är inte helt naturlig då man valt en liten mer gyllene ton för det mesta, ett val som passar filmen perfekt och känns relevant i Bogota. Ansiktstonerna känns naturliga och detaljrikedomen är enorm vilket främst märks av i just närbilder på karaktärernas ansikten som inte lämnar någonting att önska. Svärtan sitter som handen i handsken och inte en gång blir de mörka partierna otydliga eller skiftar över till grådassiga toner. En makalöst bra bild helt enkelt.

Vad gäller ljudet så presenteras här ett soundtrack delvis bestående utav en låt från Johnny Cashs senare produktion ”Hurt”. Denna låt tillsammans med resten av filmens soundtrack hör till filmens starkare sidor. Ljudet presenteras för oss i 5.1 DTS-HD MA och det är svårt att hitta någonting nämnvärt att klaga på här också. Filmen bjuder på många skottstrider och anläggningen där hemma får jobba sig trött men presenterar också ljudet från dessa scener på bästa tänkbara vis. Även i lugnare scener är surrounden oväntat aktiv och det känns som att det hela tiden finns någonting som figurerar i bakgrunden om det så är lugnt fågelkvitter. Dialogen hamnar inte ofta i fokus i filmen men den känns också välmixad.

Colombiana

Extramaterialet är hyfsat intressant med en nästan halvtimmeslång dokumentär om hur filmen gjordes som den mest givande delen. Regissören Olivier Megaton har spelat in ett kommentarspår till filmen men här saknar jag definitivt Besson och Kamen. Lite storyboards till filmen rundar av extramaterialet.

* * *

Colombiana bjuder inte på något nytt och befinner sig i en genre där någonting nytt, fräscht eller chockerande krävs för att behålla publikens intresse filmen ut. Som actionrulle håller den men det finns många andra actionrökare som kommer snurra i min blu-rayspelare innan jag personligen återvänder till Colombiana.

Aktuella priser för Colombiana

WEBHALLEN.comColombiana (2011) Colombiana (2011)  hos WEBHALLEN.com55krFraktinfo
CDON.COMColombiana Colombiana  hos CDON.COM59krFraktinfo
Discshop.seColombiana Colombiana  hos Discshop.se99krFraktinfo
Discshop.seColombiana (Import)Colombiana  (Import) hos Discshop.se149krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 64  av 100.

Colombiana

Colombiana blu-ray cover

Filmbolag: Scanbox
Genre: Action
Releasedatum: 2012-01-18
Speltid: 107
Extramaterial: Making of, Commentary by Olivier Megaton, Storyboards

Skådespelare: Zoe Saldana, Amandla Stenberg, Cliff Curtis, Michael Vartan, Graham McTavish, Callum Blue, Max Martini, Lennie James, Jesse Borrego, Cynthia Addai-Robinson, Monica Acosta, Beau Brasso, Billy Slaughter, Affif Ben Badra

40%
100%
100%