Bunraku

Bunraku

En mix av Kill Bill och Sin City

Bunraku, filmen vars titel syftar på en japansk dockteater där män helt klädda i svart styr dockor till en berättarröst, är nog den mest udda film som släpps på blu-ray 2011. En film som vågar vara nyskapande och simpel samtidigt som den är så pass späckad med karaktärer, genres och effekter att man som åskådare lätt tappar fokus men likväl sitter med ett fånigt flin på läpparna när eftertexterna drar förbi. Att man kryddat kalaset med skådespelare i toppklass, inte minst den smått kultförklarade Woody Harrelson drar ju inte direkt ner betyget.

Vi befinner oss i en postapokalyptisk framtid i en amerikansk stad där våldet härskar. Alla skjutvapen är numera förstörda och förbjudna då det var enda sättet att förhindra människosläktet att ta död på sig själv. Detta sätter dock inte stopp på blodbaden då folk använder nävar, svärd, knivar och basebollträn för att ta kål på sina fiender. Den lilla staden styrs med järnhand utav Nicola The Woodcutter (Ron Perlman), den mäktigaste mannen på denna sida Atlanten som aldrig förlorat ett spel eller en duell. Till sin hjälp har han nio dödliga mördare varav Killer no1 (Kevin McKidd) går i bräschen och en hel armé lakejer som tar kål på allt motstånd. Nicola själv visar sig sällan ute längre utan låter mördarna vara ansiktet utåt i ren självbevarelsedrift.

Till denna gudsförgätna håla anländer med tåget en tyst främling iklädd lång rock och hatt och en japansk samuraj. De båda är till en början helt ovetande om varandra och varandras syften men deras vägar kommer att korsas och det ska visa sig att de båda har mer gemensamt än vad man först kan tro.

Den tysta främlingen, The Drifter (Josh Hartnett) anländer till staden med enligt egen utsago det enda syftet att han vill spela kort. Han ger sig av till den största pokerklubben i staden men har inte det kapital som krävs för att få spela. Det ska visa sig att han valt att spela poker av en anledning; det är Nicolas favoritspel, och han har valt att gå till just denna klubb av en anledning; Nicola äger klubben. Han hamnar en pub ägd av den charmanta bartendern (Woody Harrelsson) och hamnar snart i bråk med de övriga gästerna på puben. Bartendern får till sin förvåning se att The Drifter är en hejare på att slåss då han däckar två av stammisarna.

Samurajen, även kallad Yoshi (Gackt) hälsar på farbroderns sushirestaurang när ett par av Nicolas män dyker upp och terroriserar stället. Yoshi visar då att de har bråkat med fel familj och kastar ut de tre rödrockarna på gatan. När Killer no1 får höra detta ser han till att Yoshi fängslas men det ska visa sig vara svårt att hålla Yoshi fången då han inte bara anlänt till staden för att hälsa på släktingar. Det ska visa sig att även Yoshi har en gås oplockad med Nicola The Woodcutter.

De båda utbölingarna stöter på varandra på puben och då bartendern inser att de båda kan slåss får han dem att samarbeta mot ett gemensamt mål. Nämligen att krossa Nicola The Woodcutter och hans hänsynslösa mannar.

Bunraku

"Det riktigt mäktiga med filmen är dock kulisserna och ljussättningen som är så uppenbart konstgjord och samtidigt intressant att man med den lyckas skapa en helt ny stil"

Omslaget till Bunraku skyltar stolt med citatet ”Detta är den klart bästa film jag sett i år.” Att citatet är saxat från Aint it cool och inte Aftonbladet eller New York Times får ses som en liten fingervisning till hur mycket vikt man skall lägga vid kommentaren. Däremot är det en väldigt unik film då jag kan lova er att ni aldrig sett någonting liknande. Själva storyn är simpel och fungerar mest som en slags stomme att luta sig på medan det intressanta är karaktärerna, miljöerna och den värld som regissören Guy Moshe skapat.

Man nosar tidigt fatt på en intressant vinkel då man tar en historia som enkelt hade kunnat utspela sig i Vilda Western med Clint Eastwood i huvudrollen och förlägger den i en postapokalyptisk framtid. Josh Hartnetts The Drifter är nämligen en cowboy varken mer eller mindre med den lilla detaljen att han saknar skjutvapen och häst vilket han ersätter med motorcykel och hårda nävar. Hatten är dock på plats liksom den coola hattrörelsen och cigaretten i mungipan.

Till detta lägger man till en samuraj spelad av en Japansk musiker med imponerande fightingegenskaper och som så småningom också visar att han kan hantera ett svärd och en paranoid superskurk felfritt gestaltad av Ron Perlman vars makt, ålder och oantastlighet lett till en slags dödslängtan då han numera befinner sig långt ifrån stridens hetta. Nicolas enda glädjeämnen som finns kvar i livet är poker och sushi samt hans stora kärlek tillika eskortflickan Alexandra (Demi Moore) som ser på honom med avsky.

Det riktigt mäktiga med filmen är dock kulisserna och ljussättningen som är så uppenbart konstgjord och samtidigt intressant att man med den lyckas skapa en helt ny stil. Husen och naturen är en blandning av animerade kulisser och bilder tagna ur en pop-up bok vilket ger en galet surrealistisk känsla. Detta tillsammans med stereotypa karaktärer som hämtade ur vilken Noire film som helst eller ibland vilken cirkus som helst leder till stereotyperna känns nyskapande och fräscha.

Man har sagt att filmen är som en blandning av Kill Bill och Sin City och visst känner man närvaron av båda dessa mästerverk. Det är inte lika blodigt som Kill Bill och inte lika stilrent som Sin City. Istället tar man vara på filmernas fightingscener och serietidningskänsla med mycket våld och mycket humor och lägger dessutom till fragment av musikal, dockteater och animeringar.

Många gånger känns det som att man hade vunnit på att hålla sig till det gamla talesättet less is more då det är lätt att tappa bort sig bland all fart och fläkt men samtidigt ska Guy Moshe ha en eloge för att han vågat löpa linan ut med sitt projekt som andas skaparglädje. Många kommer tidigt avfärda filmen som tramsig men det känns som att Bunraku kan få viss kultstatus med tiden.

Bunraku

Bilden är magnifik och bör ses på blu-ray. Då filmen innehåller flera olika ljussättningar i varenda scen och samtidigt kantas med läckra animationer och andra märkliga företeelser är det med glädje jag meddelar att det är en skarp och klar utgåva vi får. Man tappar inte vare sig när det gäller svärta eller dynamik och färgläggningen är kanon och framhävs av den oftast väldigt lyckade ljussättningen. Ingenting att klaga på här.

Ljudet håller också hög klass med förvånansvärt mycket aktiviteter i de bakre högtalarna. Det är lätt att tro att en actionfilm utan explosioner och skottsalvor blir dialogberoende men så är inte fallet här då basen dundrar på för allt vad den är värd i de mäktiga fightingscenerna och fordonsscenerna. Dialogen i sig är också tung och välmixad och jag kommer faktiskt inte på någonting att klaga på här heller.

Bunraku

Tyvärr får vi inget extramaterial. Det känns som att det borde finnas en hel del intressanta dokumentärer att gräva fram om en film som denna med så pass unik teknik.

* * *

Bunraku är en film som i mina ögon fått orättvist mycket negativ kritik tidigare. Jag håller med om att handling och manus inte sticker ut något nämnvärt men istället får vi en nyskapande produktion vars make vi aldrig tidigare sett och rutinerade skådespelare som gör sitt jobb och mer därtill.

Aktuella priser för Bunraku

Discshop.seBunraku Bunraku  hos Discshop.se49krFraktinfo
WEBHALLEN.comBunraku (2010) Bunraku (2010)  hos WEBHALLEN.com59krFraktinfo