Bron

Bron

Fantastisk kombination av svenska och danska deckare...

Svenska kriminalare finns det gott om, danska också för den delen. I Sverige har vi lysande exempel såsom Beck och Wallander som lyckas underhålla en hel generation med färgstarka karaktärer och obehagliga fall trots att produktionerna lätt blir likartade och framstressade i de oändliga filmserier som kommer ut på marknaden. Detta är trots allt överlag riktigt bra deckare men jag vet inte om jag skulle påstå att de slår danska mästerverket Mordkommisionen som jag följde slaviskt när det begav sig. Kontentan av det hela är att både Sverige och Danmark kan det där med deckare och det får vi se prov på i svensk-danska satsningen Bron som jag i sin helhet om möjligt rankar ännu högre än nyligen massivt hyllade Misterioso.

I den tio avsnitt långa TV-serien Bron får vi följa Saga Norén (Sofia Helin), en kvinnlig polis som jobbar för länskrim i Malmö och Martin Rhode (Kim Bodnia) som arbetar för Köpenhamnspolisen som genom ett makabert mord blir tillfälliga partners då mördaren verkar arbeta både i Sverige och i Danmark. Saga Norén har uppenbarligen någon slags autism eller asbergers vilket tydligt visar sig då hon helt saknar sociala förmågor, hämningar, medkänsla och förståelse för ironi. Trots detta mindre handikapp förstår vi snart att hon är en makalöst duktig polis med väldigt stor andel uppklarade fall och en paragrafryttare i ordets rätta bemärkelse. Martin Rhode är hennes totala motsats bortsett från det att han också är en oerhört duktig polisman om än gärna ganska flexibel när det gäller regelverken. Martin är avslappnad och gladlynt, öppen och pratsam, har flertalet barn med olika kvinnor och har nyligen begått en vasektomi för att undvika att ännu fler barn tittar ut. Ska man dra det till sin spets och gå in på stereotyper kan det kännas som att dessa två karaktärer bra symboliserar den stela svensken kontra den avslappnade dansken på ett nästan för uppenbart sätt.

Deras vägar korsas då de båda är först på plats på öresundsbron som över en natt förvandlas till en brottsplats då ett svenskt kommunalråd hittas mördad mitt på Öresundsbron med halva kroppen i Danmark och andra halvan i Sverige. Fallet är på väg att tillskrivas länskrim i Malmö helt och hållet men när man skall flytta liket finner man att även det är delat mitt itu och efter en obduktion konstaterar man att underkroppen tillhör någon helt annan kvinna, en danska ska det visa sig, som försvann för flera år sedan och legat nedfryst sen dess. Då både svenskar och danskar nu är inblandade i fallet och tillvägagångssättet pekar på att mordet på Öresundsbron inte är en engångsföreteelse åker Martin Rhode över bron för att tillsammans med Saga Norén lösa fallet.

Snart hör mördaren av sig till Daniel Ferbé (Christian Hillborg) en uppkäftig journalist som arbetar på Aftonposten och numera har blivit ofrivilligt utnämnd till mördarens kontaktperson. Mycket riktigt tänker mördaren fortsätta ta livet av människor och han gör det enligt egen utsago på grund av fem stora samhällsproblem blandannat de hemlösa och den misslyckade integreringspolitiken. Saga och Martin försöker nu ta hjälp av Ferbé för att ta reda på vart mördaren, som på grund av sitt mission i pressen blir kallad för Sanningsterroristen, ST, kommer slå till härnäst men då Ferbé tänker mer på sin journalistiska karriär än på att få fast mördaren väljer han inte så sällan att vända sig till polisen först när hans artiklar om ST publicerats.

Nu blir det upp till Saga och Martin att trots sina olika karaktärsdrag få fatt i en mördare som hela tiden verkar ligga steget före. De är många gånger honom på spåren men får ofta se sig bortkollrade av den oerhört intelligenta människa som ligger bakom morden och som bevisligen har planerat sina attacker under flera års tid. Så småningom börjar man utreda möjligheten om inte mördaren har någon kontakt på insidan då han verkar ytterst medveten om polisens tillvägagångssätt och relationen mellan Saga och Martin.

Bron

"Med träffsäkra karaktärer och en nyskapande handling i en familjär miljö med otaliga vändningar har Rosenfeldt knåpat ihop ett nervigt litet mästerverk"

På grund av alla småklyschiga dussinproduktioner som drabbat framförallt kriminalare i Sverige men till viss del även i Danmark måste jag medge att det var med viss tillförsikt jag tog mig an Bron. Konceptet med tio avsnitt kändes till en början lite väl ambitiöst och risken för att det hela skulle bli utdraget och söndertjatat kändes påtaglig. Direkt efter att jag sett det första avsnittet är jag dock helt frälst i serien som från ruta ett i ett makligt tempo bygger upp en spänning sällan skådad i svensk filmkonst. Ännu mer glädjande är att samma nerviga stämning lever kvar under seriens alla tio avsnitt med den enda skillnaden att den hela tiden intensifieras fram till den svettiga finalen. Mycket av det vi ser känns jordnära samtidigt som det är nyskapande med fler vändningar än jag orkar räkna till. De två sista avsnitten som i sig är makalöst svettiga klarar dock inte att hålla uppe samma originalitet då vi får en final som vi sett ett par gånger förut.

Till seriens favör får vi följa ett par sidospår från första avsnittet och framåt. Dessa sidospår knyts förr eller senare till utredningen som pågår men med det sagt behöver de egentligen inte vara särskilt relevanta. Vi får möta en döende man på ett sjukhus i Danmark och hans oroliga kvinna, Stefan Lindberg väl spelad utav Magnus Krepper som sökt efter sin syster och finner henne boende på gatan och Anja Björk som rymt hemifrån från Köpenhamn till Sverige där hon får sova över hos en lätt mentalsjuk men vänlig själ som har svårt att minnas vem hon är. Samtidigt som dessa historier spelas upp för oss följer vi utredningen och Sagas privatliv som är ytterst ensamt där hennes enda trygghet är hennes kollega Hans Petterson (Dag Malmberg) som känner till hennes sjukdom och fungerar som en fast punkt för henne och Martin Rohdes liv i Köpenhamn som är minst sagt stormigt med en son som knappt pratar med honom och en hel del andra komplikationer.

Det är inte bara Kim Bodnia och Sofia Helin som sätter den svenk-danska prägeln på produktionen utan filmen är till större delen skriven utav en svensk, ingen mindre än Hans Rosenfeldt som vi känner igen som programledare i Parlamentet när det begav sig, och i huvudsak regisserad av danskan Charlotte Sieling som regisserat avsnitt i både Brottet och Mordkommissionen. Många anser att rollerna kanske borde varit ombytta då danskarna i regel lyckats få till mer vardaglig stämning i sina deckare men jag tycker att det funkar mer än bra på detta vis också.

Seriens styrkor ligger helt klart i de lysande karaktärer som framförallt Martin och Saga utgör och det mod som legat bakom manusförfattaren när han skrev Saga som en så pass speciell person. Att man dessutom sitter som på nålar flera gånger under varje avsnitt och vid ett flertal tillfällen tror sig veta vem det är som ligger bakom morden utan att ens vara i närheten är också en styrka och ett faktum man kan sakna i många av de deckare som skapas idag.

Skådespelarna gör var och en ett riktigt bra jobb. Nämnas skall förstås Sofia Helin som tidigare synts i Arn och Masjävlar och i och med Saga gör sin främsta rollprestation hittills och antagligen den mest krävande rollen i serien. Kim Bodnia känner vi igen från Brottet och han har alla rätt i sin typiskt avslappnade karaktär och bör premieras för att han så kyligt och snyggt lyckas spela mot Saga som minst sagt måste vara en påfrestande person att vistas nära, om än bara som karaktär. Dag Malmberg är en stabil skådis och alltid en fröjd att se och nämnas bör även Christian Hillborg som stöddig, sliskig inne journalist då han tolkar sin roll så pass bra att man flera gånger önskar att man själv fick ge honom på käften.

Bron

Bildupplevelsen på blu-ray utgåvan är ungefär vad man väntar sig av en svensk TV-produktion i HD. Det hela ser riktigt bra ut mycket tack vare seriens fantastiskt snygga foto som binder samman Danmark och Sverige via sundet på ett snyggt vis. Närbilderna är detaljrika och klara medan upplevelsen sviktar något i vidvinkelperspektiv när man ändå försöker ha skådespelarna i fokus. Färgpaletten är aningen grå vilket passar in bra på en deckare av det här slaget och de tillfällen då man utnyttjar svärtan är även den på plats. Vi upplevde serien dels på 42” men även på 90” och det fungerade fint i båda fallen. Den stora styrkan är likväl helt klart det vackra fotot.

Ljudet är välmixat med klart fokus på dialogerna som sig bör. Känner man sig stabil på danska, vilket jag vet att inte så många svenskar ovanför Skåne gör, tjänar man nog på att stänga av textremsan som översätter allt danskarna säger men av någon anledning också skriver ut det svenskarna säger, ibland. Vi får i alla fall en väl framhävd dialog och ett vackert soundtrack med titelspåret som grund rakt igenom. Musiken är för övrigt väldigt viktig i serien då den ofta används i de mer spänningsuppbyggande scenerna och inte minst i de cliffhangers som effektivt rundar av varje avsnitt. Någon större surroundupplevelse känner jag inte av men den finns där då ljudet presenteras i DTS 5.1 Master Audio.

Bron

Tyvärr får vi inget extramaterial.

* * *

Bron är den bästa och mest originella TV-serie som producerats i Sverige på riktigt länge. Med träffsäkra karaktärer och en nyskapande handling i en familjär miljö med otaliga vändningar har Rosenfeldt knåpat ihop ett nervigt litet mästerverk. Har man börjat titta klämmer man enkelt hela serien i två, max tre sittningar om tiden finns. Det surras så smått om någon slags uppföljare och för min del välkomnar jag mer än gärna Saga Norén och Martin Rohde på projektorn igen. Det enda minuset jag kan komma på är att man valt att ge ut serien på blu-ray i en DVD box, rent storleksmässigt, vilket skär sig med samlingen.

Aktuella priser för Bron

Priserna uppdateras fem gånger om dagen. Senaste prisändringen noterades 2017-09-13
CDON.COMBron till TerabithiaBron till Terabithia hos CDON.COM59krFraktinfo