Boardwalk Empire - Säsong 2

Boardwalk Empire - Säsong 2

Serien som fortsätter övertyga

Förbudstiden. 1920-talet. Vi som lät den första säsongen av Boardwalk Empire charma brallorna av oss kopplar genast ovanstående begrepp till vad som kanske är 2000-talets allra bästa TV-serie. Om man som jag har avstått från att följa serien på TV eller läsa om den på forum och i tidningar så har man här den andra säsongen på blu-ray och, jisses, denna säsong är om möjligt ännu bättre än den första.

Året är 1921 och Nucky Thompson (Steve Buscemi) är fortfarande skattemästare i Atlantic City och styr och ställer så att stadens maktelit och vanliga törstiga knegare kan köpa sig sin sprit trots förbudet som varat under ett års tid. På andra sidan av gangstergörat med smuggling, hot och maktspel lever han vad som kan liknas vid ett familjeliv med änkan Margaret Schroeder (Kelly Macdonald) och hennes två barn även om Margaret dagligen bär på ångest av vetskapen om Nuckys andra liv vilket en gång ordnade så att hennes make gick i graven. Allt är dock inte frid och fröjd för Nuckys del då hans motståndare med hans forna gunstling Jimmy Darmody (Michael Pitt) i spetsen ruvar på planer att avsätta honom om det så ska kosta Nucky livet. En gång hade en spoling som Jimmy inte vållat Nucky vidare problem men när han nu genom faderns, kommendören(Dabney Coleman), hastiga insjuknande fått gå in och ta över hans position i eliten och lyckats knyta sig till gangsters som Al Capone (Stephen Graham), Lucky Luciano (Vincent Piazza, Richard Harrow (Jack Huston)och inte minst Nuckys egen bror, polisen Eli (Shea Whigham) ser det inte längre så ljust ut för skattemästare Nucky.

Medan gangstervärlden är efter Nucky och vill åt hans ämbete och kanske framförallt spritintäkter är också myndigheterna ute efter honom då han misstänks för valfusk. Den djupt kristna federala agenten Nelson Van Alden (Michael Shannon) fortsätter sin kamp mot smuggelspriten men är inte mycket till hot mot Nucky då han samtidigt har ett privatliv i kaos med frugan bosatt på ett håll och en oäkta son med moder i sin lägenhet. Risken att bli dömd för valfusk ser Nucky som väldigt liten då han står på god fot med åklagaren men då åklagarmyndigheten inser detta och skickar dit en ny åklagare i form av Esther Randolph (Julianne Nicholson), en kvinna som inte går att muta med nakna damer och whiskey, ser det genast mycket värre ut för honom. Tillsammans med sin nya allt i allo, IRA medlemmen Owen Slater (Charlie Cox) tvingas Nucky utkämpa påtryckningar från alla möjliga håll men kampen ser ut att bli honom övermäktig.

Boardwalk Empire - Säsong 2

"Kan det bli bättre än såhär?"

När Boardwalk Empire dyker upp i sin andra säsong är det återigen med jättarna Martin Scorsese & Mark Wahlberg i ryggen som stadiga perfektionister till producenter. Detta får till följd att denna säsong precis som den föregående präglas av en fantastisk detaljrikedom som inte bara gör det hela trovärdigt utan också förbaskat vackert. Allt från vapen till sprit och kläder är som hämtat direkt från 20-talet och lika noggrann har man varit med frisyrer, hus och annan rekvisita. Hela Atlantic City är som en kopia av hur man i alla fall föreställer sig att det faktiskt såg ut vilket skvallrar om både en fet budget och skickliga hantverkare på rätt plats bakom kamerorna. En annan klar styrka serien bär med sig in i den andra säsongen är att den tar vara på det fantastiska persongalleriet som är rollsatt med finess och känsla. Jag kan inte komma på en enda skådespelare som känns fel i sin roll eller överdriver sin uppgift. Tvärtom känns det som att rollerna är skapade efter skådespelarna då de är så perfekt utkarvade.

Steve Buscemi fortsätter ta mig med storm med sin tolkning av den hänsynslösa Nucky Thompson som samtidigt är så otroligt älskvärd på något vis. Precis som hans sambo Margaret tycker man verkligen om karaktären samtidigt som man vet att han är en grym jäkel i grund och botten. Även Michael Pitts Jimmy Darmody växer sig stark i denna säsong som Nuckys motståndare i undre världen. Å Nuckys vägnar vill man avsky Darmodys upptåg men även när det kommer till honom har man svårt att inte känna sympati och fatta intresse för hans historia. Hans osunda relation med modern Gillian spelad av Gretchen Mol är i en klass för sig, däremot har man inga problem med att tycka illa om den hyndan. Även om det magnifika persongalleriet från säsong ett är gott nog så stöter vi även på en samling nya karaktärer där nämnda Owen Slater sticker ut tillsammans med säsongens nya bandit Manny Horvitz (William Forsythe). Horvitz är en ful fisk som jag hoppas vi kommer få se mer av i kommande säsonger. Med enkel mattematik kan vi räkna ut att ett par karaktärer kommer lämna oss denna säsongen, det är trots allt ett ganska hårt klimat vi pratar om, och även om det hela sköts förbaskat bra finns det ett par bortfall jag kommer sakna å det grövsta.

Inledningsvis tycker jag att denna andra säsong går i ett lite väl makligt tempo, men jag drar mig till minnes att jag upplevde även den första säsongen som lite smått långsam i starten. När jag väl har kommit in i handlingen på nytt sitter jag dock som klistrade och betar av säsongen i ett nästan sjukligt tempo, hela tiden nyfiken på vad som ska hända härnäst. Intrigerna som man drog igång i första säsongen lever här vidare och växer sig ännu starkare samtidigt som karaktärerna verkligen rotar sig i serien. Allt är mäkta underhållande och stundtals väldigt spännande fram till en väldigt oväntad final som lämnade mig med en viss tomhet i bröstet. Jag ser verkligen fram emot den tredje säsongen som snart dyker upp på blu-ray men det är inte utan en viss ångest då jag tvunget måste ställa mig frågan; Kan det bli bättre än såhär?

Boardwalk Empire - Säsong 2

Precis som när det kommer till den första säsongens release på blu-ray så bjuder denna andra säsong på referenskvalitet rakt igenom när det kommer till bild och ljud. Det är glädjande och viktigt då Boardwalk Empire i grunden kanske är den allra snyggaste TV-serie jag har sett och således förtjänar den en transfer av högsta klass.

Allt från fina detaljer i ansikten såsom tårar, skägg och sår till texturer och små finesser i skådespelarnas kläder återges med bästa tänkbara bildkvalitet. Inte en gång upplever man otydlighet eller mjukhet i bilden utan får varenda liten detalj presenterad i finaste HD-kvalitet. Skärpan är felfri och presentationen stå för en mycket hög kontrast. Svärtan spelar en stol roll i Atlantic City och den återges utan problem med en påtaglighet av sällan skådat slag utan att någon endaste gången tona ut i grådaskighet eller präglas av buller. Samtidigt får vi en skimrande och kraftig färgpalett där kanske det röda är det mest iögonfallande. Allt från flytande blod till glädjeflickornas röda klänningar och för all del Nuckys ros på bröstet bryter av en annars ganska mörk tidsålder. Hur mycket man än anstränger sig går det inte att hitta några brister i form av brus eller ringning i denna solida transfer.

Likväl som bildtransfern håller högsta klass fortsätter seriens mästerliga ljudspår att imponera när det breder ut sig över hemmabioanläggningen. Då vi pratar om en dramaserie utan övernaturliga inslag, men för all del med en hel del action, så blir ljudspåret till stor del av en dialogdriven karaktär och dialogen återges med bravur. Detta till trots är surroundsystemet långt ifrån passivt då det här mer än i något annat fall medverkar till att få serien att komma till liv. Oavsett hur pass lugn en scen må vara så är de bakre högtalarna fullt närvarande med just bakgrundsljud och omgivningens läten. Man har här mixat det så pass väl att man med klarhet kan höra allt som sker i omgivningen utan att det för den delen går in och tar över det som händer på duken. När en folksamling brister ut i skratt kan man enkelt urskilja vilka det är som skrattar i de bakre högtalarna och likaså bidrar de med god effekt då Nucky håller tal. De mer actionladdade scenerna återges med lika stor intensitet i högtalarna som brutalitet i bilden. Baslådan får spänna musklerna men samtidigt håller man sig från att släppa lös ett inferno utan är hela tiden ytterst mån om att prioritera alla beståndsdelar av scenen även i högtalarna.

Extramaterial:Secrets of the Past: Storytelling in Episode 11, Living in 1921, Character Dossiers, Back to the Boardwalk, The Money Decade, Updates to the Boardwalk, New Characters, Season Two Promo Spot, Audio Commentaries

Precis som sist det begav sig bjuds vi på ett föredömligt extramaterial med massa godsaker som både berör säsongen i stort men även en hel del episodspecifika inslag. Höjdpunkterna är helt klart kommentarspåren samt de historiska inslagen.

Secrets of the Past: Storytelling in Episode 11: Avsnitt elva är begåvat med ett informativt och givande Bild-i-bild spar. Samtidigt som man ser avsnittet får man ta del av när delar av skådespelarensemblen och folket bakom produktionen berättar om säsongen i stort men också specifikt om avsnitt elva som är ett ganska speciellt avsnitt.
Living in 1921: En interaktiv historiebok om tiden då serien utspelar sig indelad i fem underkategorier; History, People, Culture, Trends och The Arts. Under varje genre kan man läsa sig till hur förutsättningarna var och under vissa flikar varvas det hela med klipp från serien och intervjuer med folket bakom serien.
Character Dossiers: Precis som i den första säsongen bjuds vi även här på Character Dossiers, ett tacksamt inslag när det kommer till att hålla ordning på seriens karaktärer. Alternativet går att välja till varje avsnitt och går ut på att man via en meny i bilden kan läsa på lite extra om de personer som medverkar i avsnittet.
Back to the Boardwalk: Kanske inget för hardcore fansen men ganska givande för oss andra som lät det förflyta lite tid mellan säsong ett och säsong två. I detta inslag sammanfattar Terence Winter, producent och författare, de viktigaste händelserna från säsong ett vilket gör att man kan ge sig in i denna andra säsong med relativt bra koll på vad som har hänt.
The Money Decade: En dokumentär om 1920-talet som återberättas av historiker och författare som är insatta i tidsperioden. Finanser och pengar tar stor plats i dokumentären men också medelklassens utveckling i förhållande till inflationen.
Updates to the Boardwalk: En kort genomgång av de nya platser och byggnader man använde sig av i den andra säsongen.
New Characters: En featurette med fokus på två av säsongens nya karaktärer; Owen Sleater och Manny Horowitz. De beskrivs i korthet varvat med intervjuer med skådespelarna.
Season Two Promo Spot: En reklamsnutt för denna andra säsong.
Audio Commentaries: Till sex av säsongens tolv avsnitt får vi möjligheten att välja till kommentarspår. Kommentarspåren har olika deltagare då både producenter, författare och vissa skådespelare medverkar i olika spår. Även om spåren varierar en del beroende på vilka som medverkar är det ett givande och för det mesta underhållande inslag och jag förstår inte riktigt varför inte alla avsnitt har alternativet.

Aktuella priser för Boardwalk Empire - Säsong 2

Priserna uppdateras fem gånger om dagen. Senaste prisändringen noterades 2017-05-30
WEBHALLEN.comBoardwalk Empire - Säsong 2 Boardwalk Empire - Säsong 2  hos WEBHALLEN.com129krFraktinfo
CDON.COMBoardwalk Empire - Säsong 2Boardwalk Empire - Säsong 2 hos CDON.COM149krFraktinfo

Filmen gavs av vår recensent P. Sundin, betyget 93  av 100.

Boardwalk Empire - Säsong 2

Boardwalk Empire - Säsong 2 blu-ray cover

Genre: TV-serie, Drama, Thriller
Releasedatum: 2012-09-05
Antal skivor: 5
Speltid: 723
Extramaterial: Secrets of the Past: Storytelling in Episode 11, Living in 1921, Character Dossiers, Back to the Boardwalk, The Money Decade, Updates to the Boardwalk, New Characters, Season Two Promo Spot, Audio Commentaries

Skådespelare: Steve Buscemi, Kelly Macdonald, Michael Shannon, Shea Whigham, Michael Stuhlbarg, Stephen Graham, Vincent Piazza, Michael Kenneth Williams, Anthony Laciura, Paul Sparks

90%
100%