30 Minutes or Less

30 Minutes or Less

Fartfylld komedi av gänget bakom Zombieland

Ruben Fleischer som gav oss den, i våra ögon, otroligt roliga zombierullen Zombieland återtar sin plats i registolen med filmen 30 Minutes or Less. Han tar dessutom det säkra före det osäkra och plockar på nytt med sig den unga talangen Jesse Eisenberg, som sedan sist vi såg honom blivit något av en stjärna i och med rollen som Mark Zuckerberg i filmen om Facebook, i en film som friskt blandar hysterisk karaktärskomedi med fartfylld action.

Nick (Jesse Eisenberg) lever ett ganska sorglöst liv när vi först stöter på honom, även om hans jobb som pizzaleverantör är hektiskt. Företaget han jobbar på har som policy att om inte pizzan når fram till kunden inom 30 minuter blir pizzan gratis för den lyckliga prick som beställt då värdet på pizzan istället dras från den olyckliga prick som inte kunnat leverera pizzorna i tid. Även om stadens pizzakonsumenter lärt sig utnyttja detta system och beställer pizza från Nicks jobb även om de befinner sig på andra sidan staden rör det inte Nick särskilt mycket då han har en snabb hjärna och vass trut och ändå lyckas lura av kunden pengar genom att exempelvis erbjuda sig att köpa öl till dem, öl som han sedan hinkar i sig själv.

Hans bästa vän Chet (Aziz Ansari) tycker dock att Nick borde göra något vettigt av sitt liv även om hans egen syssla som lärare mest fungerar som en vacker fasad för de kvinnor han lurar trosorna av på kvällarna och han egentligen trivs bäst hemma hos Nick med en pizza, en bärs och en Tv-spels kontroll i handen. Nick och Chet pratar om det mesta med ett undantag, Nicks hemliga kärlek till Chets syster. Föga anar de båda vännerna att deras liv snart kommer ta en drastisk vändning då deras slackerliv kommer förvandlas till en livsfarlig kamp för livet.

I en annan del av staden lever två andra, lite äldre vänner exakt det liv som Nick och Chet gör med den enda skillnaden att de inte behöver jobba för att försörja sina glättiga liv. Dwayne (Danny McBride) är nämligen son till en av stadens rikaste män, Majoren (Fred Ward) vilket gör att han tillsammans med sin goda vän Travis (Nick Swardson) lever livet i faderns hem dock utan faderns godtycke. Majoren anser att Dwayne måste ta tag i sitt liv och skaffa sig ett jobb för att leva upp till faderns namn men det örat vill Dwayne å det bestämdaste inte lyssna på vilket leder till att han tillsammans med Travis börjar klura ihop en mycket ond plan. De ska anlita en professionell yrkesmördare som tar livet av fadern vilket leder till att Dwayne får ärva alla hans pengar. Problemet är dock att det kostar pengar att anlita denna yrkesmördare. De beslutar sig för att ett bankrån är det bästa sättet att få fatt i snabba pengar men då det är för riskabelt för de själva att genomföra kuppen måste de få tag i en dum stackare som de kan tvinga till det. Det är nu de får syn på pizzaannonsen.

Följande dag får Nick en beställning till ett avlägset ruckel strax utanför staden. När han anländer med sina pizzor blir han överfallen och när han sedan vaknar upp finner han en rejäl bombanordning på bröstet och två män iklädda apdräkter framför sig. Han får direktiv om att han måste råna en bank för att få fram 100 000 dollar och om han inte fixar pengarna inom avtalad tid eller försöker ta av sig bomben innan uppdraget är slutfört kommer han sprängas i luften. Nick inser förfärat att han måste lyda männen i apdräkterna och lyckas övertala sin vän Chet att ställa upp som kompanjon. De ger sig av till första bästa butik för att införskaffa det mest nödvändiga och sätter sedan igång med kuppen.

30 Minutes or Less

"Jag är av övertygelsen att få skådespelare hade kunnat göra hans roller med samma charm och smått unika tajming."

Mitt första intryck av 30 Minutes or Less ska jag redan nu säga var allt annat än positivt. Förväntningarna var skyhöga med tanke på succén paret Eisenberg och Fleicher senast åstadkom men ganska tidigt insåg jag att humorn skulle ligga på en helt annan nivå den här gången. När man ser två vuxna karlar jucka mot Jason Voorhees uppblåst på duk medan den ena mannens äldre fader ryter åt dem höjer man plötsligt Stefan & Kristers farser till skyarna som finkultur medan spektaklet som utspelas framför en snarare känns som en amerikansk version av Hem till Midgård. Tack och lov tar det dock inte särskilt lång tid innan det hela lyfter, mycket tack vare Jesse Eisenbergs ständigt kalla intryck hur pinsam en situation än blir och hans faktiskt mycket lyckade samspel med Aziz Ansari.

Historien är ganska simpel och ibland rent av korkad men det hela funkar ändå bra och då den inledande halvtimmen av filmen får en att gäspa till och småbliga på klockan släpper det så smått när Nick väl fått bomben apterad på sitt bröst och när det sedan är dags för det stora bankrånet skiner man glatt upp och rycks med i filmen. Från det ögonblick då Nick visar upp sin bomb för Chet tar filmen nämligen en helt annan riktning. Istället för att bjuda på tröttsam buskis börjar man använda sig av fyndig dialog och lustigt agerande. När så bankrånet, som man skulle kunna tro var filmens klimax, är över lägger filmen i ännu en växel och blir en riktigt fartfylld actionkomedi som först nu lever upp till de förväntningar man hade på filmen.

Att filmen orkar lyfta sig beror till viss del på det faktum att Dwayne och Travis övergår till att bli lite av bikaraktärer men även att yrkesmördaren introduceras i form av Michael Peña som gör ett riktigt stort intryck i filmen även om hans karaktär också håller sig ute på flanken. Scenen som uppstår mellan Majoren och yrkesmördaren står bara den för en stor del av filmens behållning.

Bland skådespelarna så är det definitivt Eisenberg som går i bräschen och jag är av övertygelsen att få skådespelare hade kunnat göra hans roller med samma charm och smått unika tajming. Ovan nämnda Michael Peña gör också stort intryck för att medverka under en så pass begränsad del utav filmen. Man kommer dock inte ifrån att cirkusaporna Danny McBride och Nick Swardson är en stor del av anledningen till filmens haltande inledning och det beror delvis på taskigt skrivna karaktärer men samtidigt ska gudarna veta att varken McBride eller Swardson gärna spelar över mer än vad nöden kräver. I vissa komedier fungerar överspelandet fint men att sätta ett sådant hysteriskt agerande emot Eisenbergs och Ansaris underfundiga komik håller tyvärr inte.

30 Minutes or Less

Om filmens inledning nu var haltande och ledde fram till en lyckad final är ojämn det sista man kan kalla Sonys bildåtergivning på denna blu-ray. En fräsch bild med alldeles lagom kornighet för att den rätta biokänslan skall infinna sig och de små detaljerna ska tillåtas träda fram präglar upplevelsen. En tillbakalutad färgpalett som känns lika frisk som naturlig håller lystern på plats. Detaljer får vi gott om och de ser överlag bra ut förutom i någon mörkare scen där jag tycker det fallerar något. Annars får vi en svärta som sitter som handen i handsken och närbilder såväl som vidvinkelperspektiven lämnar ingenting att önska.

En svensk medborgare kan ju inte låta bli att ryckas med något när vi får en inledning som ackompanjeras utav The Hives Tick Tick Boom vilket passar perfekt då vi ser hur Nick flyger fram genom staden för att leverera sin pizza i tid. Man fläskar på ordentligt med volymen i denna och andra musikfyllda delar utav filmen men man gör det med stil då det aldrig blir skränigt eller känns malplacerat. Dialogen i filmen är klart centrerad men till skillnad från genomsnittskomedin får vi en hel del surroundeffekter och basen får arbeta frekvent i diverse skottlossningar och explosioner under filmens gång. Även de lite mer nedtonade scenerna bjuder på ömsinta toner från de bakre högtalarna som även presenterar mummel, snyftningar och billjud utan problem. Ett alldeles lysande ljudspår.

30 Minutes or Less

Extramaterialet består delvis av ett picture-in-picture kommentarspår där hela gänget (Eisenberg, McBride, Ansari, Swardson och Fleischer) sitter ner och pratar om filmen och bjuder på allt från anekdoter till mer scenspecifika kommentarer. Upplägget är helt klart gemytligt och för filmens fans finns en hel del att hämta här. Bland de bortklippta scenerna finner man inte särskilt mycket man saknade i filmen och tabbarna är roliga men inte hysteriska. Vi får dessutom två featuretter varav den ena är fylld med klipp ifrån filmen tillsammans med lite intervjuer och den andra mest är ett klassiskt dunka rygg inslag.

* * *

30 Minutes or Less är en helt OK komedi i sin genre. Trots en ovanligt flamsig inledning tar sig filmen sakta men säkert och såhär i efterhand har man många fina minnen från den. Frågan är dock om man kommer orka ta sig igenom den på nytt någon gång med tanke på filmens svaga start.

Aktuella priser för 30 Minutes or Less

Discshop.se30 Minutes or Less 30 Minutes or Less  hos Discshop.se79krFraktinfo
CDON.COM30 Minutes or Less30 Minutes or Less hos CDON.COM99krFraktinfo