2001: A Space Odyssey

2001: A Space Odyssey

Helt klart före sin tid

För fyrtiofyra år sedan lade framlidne regissören Stanley Kubrick grunden för vad allt rymd-science fiction heter inom film, långt före digitala effekter och ett år innan människan först satte sin fot på Månen. 2001: A Space Odessey har gått från kultfilm till en idag allmänt erkänd, mästerlig skapelse. På blu-ray finns den, men frågan är om den håller för nyare generationer av tittare.

Filmen tar sin början någon gång i urminnes tider, vid en tid där människan inte börjat utveckla intelligens och ännu inte inlett sin karriär som överhuvud på jorden. Vi får följa ett gäng primater. De lever som apor gör i en vild savannliknande omgivning. Stridigheter mellan olika grupper förekommer, en grupp apor blir bortkörda av andra från deras vattenhål.

Plötsligt en dag vaknar en av aporna upp till något ovanligt. Något har förändrats. Framför honom/henne hägrar en mörk monolith utstrålande en märklig, mäktig kraft. Resten av aporna väcks snart, de är skrämda till en början, men sluter sig snart till objektet i fascination. Lite senare. Aporna försöker skrapa resterna från ett lik. Plötsligt får en av dem ett infall. Något har förändrats. Denne griper ett stort ben från likets skelett och börjar slå vilt omkring sig, alltså användande benet som ett redskap. Första steget har tagits, ett slags ljus har tänds. Är det grunden till den mänskliga rasen? Aporna beger sig senare mot sitt vattenhål, beväpnade med benklubbor och kör så bort de andra. Intellektet har visat sitt första prov på dess överlägsenhet.

Miljontals år framåt i tiden, på en rymdstation i omloppsbana kring Jorden. En Dr. Heywood R. Floyd (William Sylvester), uppsatt ledare för NASA reser till månbasen Clavius då man gjort ett otroligt fynd vid en utgrävning i en av Månens kratrar, Tycho. Fyndet är strängt sekretessbelagt och ingen ägs längre tillträde till Månen utan särskilt tillstånd. Som täckmantel har man spridit ut ett rykte om att en epidemi ska ha brutit ut och hela platsen satts i karantän. Floyd får veta, baserat på undersökningar man gjort, att föremålet man funnit begravdes på Månen avsiktligt, för upp emot tre miljoner år sedan. Men dess syfte förblir ett mysterium.

Så beger sig Floyd med ett gäng andra forskare till platsen. Redan på avstånd kan de känna närvaron och kraften från Monolithen. Floyd sträcker sig förundrat fram och rör vid den när de kommit fram. De samlas allihop för att ta ett kort, men lamslås plötsligt av ett öronbedövande, högfrekvent ljud.

Scenbyte igen. 18 månader senare befinner sig Dr. Dave Bowman (Keir Dullea) och Dr. Frank Poole (Gary Lockwood) i en farkost på väg mot Jupiter. Resten av besättningen ligger i ”hibernation” i väntan på att de ska anlända till planeten. Med sig i skeppet har de superdatorn Hal-9000 (Douglas Rain), med så sofistikerad teknik att han närmast kan ses som ännu en besättningsmedlem, möjligtvis med äkta mänskliga känslor. Hal kontrollerar hela skeppet och verkar vara genuint fäst vid de två mänskliga besättningsmännen.

Manskapet är ovetande om det sanna ändamålet med resan. Men senare ska det uppdagas att de skickats mot Jupiter, eftersom monolithen på Månen tydligt skickat radiosignaler mot denna plats. Syftet med objektet verkar fortfarande vara ett olöst problem, men kanske kan de nu få svar.

Resan flyter på bra i den mörka rymden och de närmar sig målet. Samtidigt börjar ”Hal” uttrycka en viss oro till människorna – vad är det för egentligen för hemlighetsmakeri som göms i detta uppdrag? Bowman och Poole får dock snart annat att tänka på när de ställs inför ett fruktansvärt dilemma. Vad ska de göra när deras felfria beskyddare inte längre är lika pålitlig och visar sig vara kapabel till misstag? Med dessa orosmoln ombord närmar sig skeppet platsen där radiosignalen slutar och här kan vad som helst vänta, ännu en ledtråd, eller kanske utomjordiskt liv, eller kanske själva tidens och universums nedbrytning.

2001: A Space Odyssey

"den spektakulära rymdresa den är tänkt att vara"

Må det vara en klyscha. Men dagens tittare verkar vara fast benägna att antingen strö denna film i rosblad, eller risa den blodig. Att en nutida publik får svårt med denna typ av filmer är egentligen inte så konstigt, eftersom den avviker så mycket från den idag vanliga stilen – den är väldigt långsam i sitt tempo och subtil i sitt utvecklande av handlingen. Detta kan vara att föredra, eftersom man som åskådare automatiskt involveras och påverkas i mycket större utsträckning. Samtidigt tar 2001 detta till en så hög grad att man vid vissa tillfällen inte kan låta bli att sträcka på sig rastlöst. De långsamma, visuella scenerna vill vagga in åskådaren i ett slags meditativt tittande, men när det plötsligt kommer till handling krävs det vakenhet då det kan vara rätt svårt att hänga med. Filmen kan upplevas smått påfrestande på grund av detta.

2001 är helt klart visuellt spektakulär. Kanske känner man inte riktigt med Kubricks uppenbara glädje till långdragna tagningar med klassiska stycken musik och svävande rymdskepp, i alla fall ligger där ingen direkt fascination, utan kanske mer en charmig, lätt komisk upplevelse. Om rymden och science fiction nu förknippas med Johann Strauss är det förresten denna regissörs fel. Direkt spektakulärt är dock Kubricks scensättning och cinematografiska briljans, med en kamera som samspelar och harmoniserar med skådespelarnas rörelser och känslor, samt rör sig mjukt på ett passande ”rymdiskt” stilla flytande sätt.

Att en film som denna utfördes utan hjälp från dagens digitala teknik gör en förundrad. Tvärt emot vad man kan tänka sig, får man aldrig den förödande känslan av att något ser väldigt fult, fake-at ut. Scenerna, med dess miljöer och rekvisita, samt specialeffekter är nämligen så väl gjorda att allting egentligen känns mer äkta och verkligt än om digital animering hade varit inblandad. Verklighetsförankringen i den teknik som uppvisas hör också till den del som filmen berömts för mycket. Detta visar på vilket gediget arbete som ligger bakom och hur förutseende manusförfattarna var. Kul att komma ihåg är som sagt att den faktiskt filmades före själva månlandningen.

2001, ger tittaren en ganska typisk charmig Kubrick upplevelse. Handlingen har en genomgående känsla av en dold, underliggande hemskhet. Ett skrämmande mysterium som när som helst kan orsaka stora konsekvenser. Rymdens isolerade och fruktansvärt tysta tillvaro omger karaktärerna, sträcker sig ut genom skärmen och kapslar även in dig som tittare. Tack vare detta behålls en viss spänning genom berättelsen, även om det inte är förrän i tredje ”kapitlet” som det verkligen blir nervigt. Filmen visar också upp regissörens förmåga till att leda historien till en förbluffande utgång, vilket åsakar en vilja att se om stycket flera gånger. Dock kan man också avskräckas att göra just detta, eftersom filmen är fylld med så mycket ”dötid” handlingsmässigt.

De mänskliga karaktärerna är ganska intetsägande och man har ingen riktig anledning att känna med dem. Detta kan leda till att man aldrig riktigt känner sig något vidare berörd, vilket förmodligen hör till det största problemet med detta stycke, det når inte hela vägen fram och blir inget man bär med sig särskilt. Samtidigt blir det istället ”Hal”, datorn, som skapar intresse och uppmärksamhet med sin läskigt lugna stämma och röda blick och kanske är han egentligen mer mänsklig en någon annan karaktär i filmen, i alla fall mer spännande. Berättelsens utgång ställer dessutom tittaren gentemot ett moraliskt problem – är denna medvetna dator mindre värd en sina mänskliga medarbetare? Klockren karaktär, som tillsammans med annat från denna film, blivit inspiration, på inspiration till den science-fiction genre vi har idag.

2001: A Space Odyssey

Bilden i utgåvan är verkligen utomordentlig, helt glasklar skarpt. Utomhusscenerna med mäktiga planeter och blekgrå rymdskepp är extremt verklighetstrogna, som om de verkligen var filmade på plats och de plastigt lysande interiörerna på farkosterna skinande rena. Filmen är för det mesta färglöst svart-vit och grå vilket ökar ödsligheten i den oändliga miljön, samtidigt som början och slutet på filmen bjuder på riktigt mättade färgexplosioner. Tack vare detta blir filmen till den spektakulära rymdresa den är tänkt att vara.

Ljudet i filmen sofistikerat använt på ett sätt, med vissa tagningar helt tysta och andra med bara få ljud, som andningsljud från rymddräkter, eller instrumentpaneler och datorers tysta pip och dova susanden. Allt detta är frambringat på ett härligt sätt i denna utgåva vilket också bidrar stort till den äkta rymd-känslan. Den klassiska musiken i soundtracket, apvrålen, de mänskliga dialogerna och den tystlåtna Hal – detta är välmixat och polerat. Superbt, helt klart!

2001: A Space Odyssey

Denna special edition har givetvis mycket att komma med i extramaterialet. Som mest intressant har vi Brittiska Channel 4:s TV:dokumentär 2001: The Making of a Myth, med James Cameron som berättare, Standing on the Shoulders of Kubrick: The Legacy of 2001 där vi får veta, genom intervjuer med bl.a. regissörerna George Lucas och Steven Speilberg, exakt vilket inflytande denna film har haft och hur mycket den inspirerat till och Vision of a Future Passed: The Prophecy of 2001, där det diskuteras hur väl Kubricks framtidsvision stämde in med verkligheten. Här finns även mycket annat gottigt till exempel en intervju med Kubrick själv, men kort sagt – här är det alltså svårt att inte bli mätt och belåten.

* * *

Det är kanske lätt att man mer hyllar omständigheterna runt en film som denna, t.ex. dess inflytande, istället för att geniunt gilla vad man faktiskt ser. Och visst, dess klassikerstämpel i åtanke gör det till en svår film att kritisera, men är verkligen i många avseenden ett mästerverk. Det dåliga med filmen är inte att den är för långsam, även om detta kan bli jobbigt för oss invanda i ett annat format, utan att den aldrig når hela vägen fram i hjärtat, för att uttrycka mig poetiskt, i mig. Som tur var kan man, tack vare utgåvan, ändå njuta av dess fulla potential som spektakulär filmhistoria.

Aktuella priser för 2001: A Space Odyssey

CDON.COM2001: A Space Odyssey - Special Edition2001: A Space Odyssey - Special Edition hos CDON.COM59krFraktinfo
Discshop.se2001: A Space Odyssey - Special Edition 2001: A Space Odyssey - Special Edition  hos Discshop.se99krFraktinfo